Una de les grans diferències entre el taxi i el que oferien fins ara Uber i Cabify era la tarifa: amb un taxi puges al cotxe i el taxímetre es posa en marxa –per tant, el trajecte costa més o menys segons la densitat del trànsit– i amb un servei VTC quan comuniaves el trajecte que volies fer et calculaven el que et costaria i allò era el que et cobraven.
És el que se’n diu “tarifa tancada”. I, en ple debat sobre la necessitat de modernitar el sector del taxi i la polèmica pel decret que ha acabat portant Uber i Cabify a retirar-se de Barcelona, l’Institut Metropolità del Taxi (Imet) llança la idea de donar als clients l’opció de pagar amb aquest sistema. I es proposa fer-ho molt ràpid.
Segons un comunicat difós avui per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), de la qual depèn l’Imet, la intenció és que el nou sistema estigui en marxa ja a la primavera, és a dir, en tres o quatre mesos com a màxim. Seria, per tant, una primera fase exprés de la modernització del sector que moltes veus reclamen, començant per la Generalitat.
De fet, els mateixos taxistes inclouen aquesta possibilitat en la proposta del que seria una mena d’Uber públic llançada aquest cap de setmana per Élite Taxi.
Aquesta tarifa s’aplicaria només als serveis gestionats a través de les apps que ja té el sector –no es podria demanar si es para un taxi a peu de carrer aixecant el braç– i l’import es calcularia “amb els algoritmes dels quals actualment fa ús l’aplicació AMB Taxi Barcelona, que calcula el preu aproximat d’un determinat trajecte”, segons l’Imet.
L’objectiu del projecte, segons l’AMB, és “incentivar les noves tecnologies que actualment ja són presents en el sector, donar un pas més en la transparència del sistema tarifari, trencar la incertesa que a vegades pot tenir l’usuari a l’hora d’agafar un taxi, i sobretot anar cap a la simplificació del sistema tarifari”.
Els responsables de l’Imet volen presentar la proposta al pròxim consell d’administració i, un cop aprovada, el ple del Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona l’hauria de ratificar i la Comissió de Preus de la Generalitat de Catalunya també hi hauria de donar el vistiplau.