Si bé el primer dia laborable en què es van aplicar les restriccions per contaminació la xifra de reducció del trànsit es va difondre com un èxit, avui l’Ajuntament de Barcelona ha demanat –com ja va fer en la primera ocasió però amb major insistència– paciència abans de treure conclusions precipitades. Demà es complirà una setmana des que la Zona de Baixes Emissions (ZBE) impliqués una limitació al trànsit més contaminant, i les dades que ha compartit el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, no conviden a l’optimisme.
La reducció de trànsit a l’interior de Barcelona ha estat del 2,4%, un 0,8% als accessos a la ciutat i un 1,8% a les rondes Litoral i de Dalt. Aquestes xifres es donen en comparació de les de novembre, segons ha detallat Badia en roda de premsa, i corresponen a la primera setmana de gener sense comptar el dia 1 perquè va ser festiu. Per contra, el dia 2 la disminució del trànsit va ser de l’11% en relació amb el 23 de desembre, segons va anunciar el regidor el segon dia de l’any. Les xifres s’obtenen entre les 7 i les 10 hores del matí.
Sobre les dades disponibles fins ara, Badia ha situat en “poques setmanes” l’horitzó de temps que es necessita per fer una valoració exacta de l’efecte de la ZBE en el trànsit de la capital catalana. Quant a la previsió que 50.000 cotxes deixessin de circular a la ciutat després de l’entrada en vigor de la ZBE, Badia ha matisat que no implica que la reducció en el trànsit sigui d’aquesta magnitud, sinó que 50.000 vehicles contaminants no podran seguir entrant a Barcelona. De tota manera, els conductors es poden haver comprat un vehicle no contaminant, provocant que les dades de trànsit no variïn.
El mateix trànsit que l’any passat
Respecte a les xifres d’avui comparades amb les del 8 de gener de 2019, el volum de vehicles a la ciutat és “el mateix”, segons ha admès Badia. L’ús del transport públic per part dels usuaris tampoc ha experimentat un augment.
Badia sí que s’ha mostrat satisfet amb la informació de què disposen sobre la quantitat de conductors que han decidit desballestar el vehicle contaminant per obtenir una T-verda, que dona dret a transport públic gratuït i il·limitat durant tres anys. “Ens ha sorprès positivament”, ha reconegut Badia.
Les multes contribuiran “en part”
Preguntat per si creu que l’inici de les multes, previst per a l’1 d’abril, suposarà una reducció major en el trànsit, Badia ha dit que “en part, sí”. “Una gran part de conductors ja ha deixat el cotxe”, ha considerat, per afegir que la majoria s’ha preparat per a la ZBE “amb antelació”.
La regidora de Salut, Gemma Tarafa, s’ha mostrat confiada que la ZBE portarà els efectes desitjats. “El que més afecta a la salut és l’exposició constant al trànsit, i això es podrà combatre amb aquesta mesura”, ha declarat Tarafa. Sobre el seguiment que es farà per valorar l’eficiència de les limitacions al trànsit, la regidora de Salut ha informat que s’ha creat un comitè d’experts. Estarà format per tècnics de l’Ajuntament, l’AMB i la Generalitat, així com per experts de l’Institut de Salut Global i l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua, que forma part del Consell Superior d’Investigacions Científiques.
Aquest grup d’experts elaborarà informes monogràfics cada sis mesos i d’altres d’exhaustius quan es compleixin un any i dos anys de l’entrada en vigor de la ZBE. Tarafa ha recordat que el 48% dels ciutadans de Barcelona està exposada a nivells de NO2 superiors al que recomana l’Organització Mundial de la Salut (OMS).
Paral·lelament, l’Ajuntament demanarà al Prat l’eliminació dels vols que tenen alternativa ferroviària. Un d’aquests seria el Barcelona-Madrid, segons va detallar ahir el regidor Badia en una entrevista al Bàsics de Betevé.
La setmana passada, en el primer dia laborable en què s’aplicaven les restriccions al trànsit més contaminant, el consistori va xifrar en un 11% la reducció del trànsit a l’interior de Barcelona. Ho feien en comparació del 23 de desembre, una data que havien escollit els tècnics municipals per la semblança amb la del 2 de gener pel que fa a proximitat de festius.