La implantació de la zona de baixes emissions (ZBE) permanent, prevista per a l’1 de gener de l’any que ve, implicarà que deixin de circular els 50.000 vehicles més contaminants. L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha explicat avui que l’objectiu per reduir la contaminació a la ciutat és que el 2024 hi hagi 125.000 vehicles menys que actualment.
Aquest dijous s’ha celebrat la setena reunió de la Taula contra la Contaminació de l’Aire, que ha posat en marxa la creació d’un grup de seguiment de l’ordenança per establir els detalls d’aquesta mesura i iniciar un procés participatiu. Entre els aspectes que queden per debatre hi ha quants dies es permetrà la circulació de vehicles sense etiqueta per a usos puntuals, si la tarda del divendres formarà part de l’horari restringit i si la mesura ha d’afectar de la mateixa manera els vehicles professionals que la resta.
A partir de l’1 de gener del 2020 es restringirà l’accés a la ZBE a totes les tipologies de vehicles a motor sense el dispositiu ambiental. Les excepcions seran per als vehicles de persones amb mobilitat reduïda, serveis d’emergències i serveis assistencials. Es concediran autoritzacions puntuals a vehicles especials i altres permisos diaris especials.
En principi l’horari d’aplicació serà els dies laborables, de dilluns a divendres, de les set del matí a les vuit del vespre. La circulació serà lliure les nits, els caps de setmana i els festius.
El sistema de control d’aquesta mesura estarà format per un sistema de càmeres amb un sistema de reconeixement automàtic de matrícules. Inicialment hi haurà 78 càmeres a Barcelona, que s’afegeixen a les 60 càmeres dels altres municipis de la ZBE i que es podria ampliar fins a 160. Aquestes càmeres estaran ubicades en punts interiors del ZBE, incloses les sortides de les rondes.
La zona de baixes emissions té una superfície de 95 km2 que inclou Barcelona i àmbits dels municipis circumdants a les rondes de Sant Adrià del Besòs, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat. El barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes i la Zona Franca industrial no s’inclouen en aquesta zona.
Amb la implantació de la mesura Barcelona s’incorpora al grup de les més de 300 ciutats europees que tenen mesures similars com Berlín, Londres o Brussel·les.
Una mesura clau per a l’Ajuntament de Barcelona
Amb aquesta mesura el consistori calcula que es reduirà la contaminació de l’aire un 15%, amb variacions segons el contaminant, a les zones amb més trànsit i que la millora per la salut dels ciutadans serà immediata. Segons l’Agència de Salut Pública de Barcelona, la contaminació provoca més de 350 morts prematures a l’any i afecta especialment el desenvolupament cognitiu 200.000 dels menors de 14 anys.
En aquest moment el 20% dels vehicles no disposen del distintiu ambiental de la Direcció General de Trànsit a la base de dades de la DGT. Segons un estudi de l’Ajuntament del total del trànsit motoritzat a la ZBE el 57% dels vehicles són turismes, el 13% furgonetes, l’11,5% motos i un 10% taxis. El 55 dels vehicles no estan censats a la ciutat i el 64% es propulsen amb dièsel.