Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Noves mesures contra la contaminació atmosfèrica a l’Àrea Metropolitana de Barcelona
  • CA

Durant el ple del Consell Metropolità de l’AMB corresponent al mes de gener, celebrat aquest passat dimarts, es van aprovar una sèrie de mesures destinades a continuar lluitant contra la contaminació atmosfèrica a la metròpoli, alineades amb l’objectiu estratègic de millorar la qualitat ambiental del territori.

Una de les mesures ha estat una nova ordenança, a partir de la qual s’elaboraran Plans d’Acció Individual per a cada tipus d’indústria, amb mesures concretes que caldrà activar en cas de declarar-se un episodi d’alta contaminació per NO2 i PM10 i pal·liar els seus efectes. Aquesta ordenança forma part del Programa Metropolità de Mesures contra la Contaminació Atmosfèrica, aprovat el 2017. L’estratègia contempla que les indústries de l’àrea metropolitana prenguin consciència de la problemàtica associada a les seves emissions i participin en la seva reducció. Per aconseguir-ho, és imprescindible desenvolupar protocols individualitzats per a cada activitat empresarial. Una vegada elaborats els PAI, cada empresa del sector industrial disposarà d’un protocol fet a mida de la seva activitat, que entrarà en funcionament quan la Generalitat decreti un episodi de contaminació. Les mesures variaran àmpliament depenent de l’empresa i hauran de ser proporcionades amb el grau de responsabilitat del sector industrial en les emissions de NO2 i PM10.

L’ordenança aprovada regula, entre d’altres aspectes, el contingut mínim que hauran de tenir els PAI, el control i seguiment de les actuacions per part dels ajuntaments i la descripció de les accions que constitueixen infraccions administratives, així com les sancions derivades de les mateixes. L’AMB ha elaborat, com a exemple, els PAI de les plantes de serveis públics de la seva titularitat, com ara les de tractament de residus i de sanejament d’aigües. El redactat s’ha fet arribar als 36 municipis metropolitans, que disposaran d’un mes per fer-hi els suggeriments que creguin, abans de l’aprovació definitiva. Algunes de les mesures establertes en aquests plans són:

– No realitzar processos com arrencades i posades en marxa que no siguin imprescindibles i es puguin endarrerir.

– Limitar l’horari per al trànsit de camions de transport externs i reduir–ne el nombre en la mesura del possible.

– Prohibir l’activitat de trituració de la fracció vegetal i del garbellat mòbil per evitar la generació de pols.

La lluita contra la contaminació, també al trànsit marítim

El transport marítim, molt intens al mar Mediterrani i al litoral metropolità, és una font important de contaminació atmosfèrica. Les emissions dels vaixells no afecten només als ports o al llarg de la línia de costa sinó també a les grans ciutats. La contaminació d’aquesta font és especialment greu: el fueloil dels vaixells conté fins a 3.500 vegades més sofre que el dièsel dels vehicles terrestres. La seva crema emet contaminants a l’atmosfera com els d’òxids de sofre (SOx), de nitrogen (NOx), i de partícules (PM) que tenen uns efectes nocius en la salut de la ciutadania i el medi ambient.

Per fer front a les emissions contaminants dels vaixells i limitar els seus efectes negatius a la salut pública i al medi ambient, s’han creat les zones de baixes emissions de sofre (SOx), de nitrogen (NOx) i de partícules (PM), anomenades pel seu acrònim en anglès, “ECA” (Emission Control Areas). En alguns ports del nord d’Europa ja s’han implantat aquestes zones, s’han aconseguit reduccióons del 75% de les emissions de NO2 i del 15-20% de les emissions de partícules PM2,5 així com beneficis econòmics i ambientals. Les entitats l’Aliança Mar Blava, Ecologistes en Acció, Plataforma per a la Qualitat de l’Aire i Transport and Environment han publicat un manifest que té el suport de la ciutat de Barcelona i l’objectiu de generar prou consciència sobre l’assumpte i instar l’Estat a recolzar la creació d’una ECA al Mediterrani, així com a evitar que els vaixells atracats als seus ports s’hagin de connectar a la xarxa elèctrica pel seu funcionament diari, evitant les seves emissions contaminants a les ciutats.

 

L’AMB ha aprovat per unanimitat donar suport a aquest manifest per passar a l’acció, i a la petició al govern espanyol d’establir una mesura que contribuirà a seguir millorant la qualitat de l’aire en diversos àmbits.

Més notícies
El transport aeri és la principal font de contaminació turística a Barcelona
Notícia: El transport aeri és la principal font de contaminació turística a Barcelona
Comparteix
Un estudi de l'ICTA-UAB calcula per primera l’impacte de l’activitat turística en una ciutat i analitza les principals fonts d’emissions directes i indirectes
El Port veu viable una zona de control per reduir la contaminació dels vaixells
Notícia: El Port veu viable una zona de control per reduir la contaminació dels vaixells
Comparteix
Una proposta europea liderada per França i Itàlia busca evitar casos com el del creuer multat a Marsella que havia estat a Barcelona
Barcelona demana una zona de baixes emissions per reduir la contaminació marítima
Notícia: Barcelona demana una zona de baixes emissions per reduir la contaminació marítima
Comparteix
L'Ajuntament se suma a un manifest per disminuir les emissions a la Mediterrània
Veïns del Poblenou denuncien un augment de la contaminació de NO2 per la superilla
Notícia: Veïns del Poblenou denuncien un augment de la contaminació de NO2 per la superilla
Comparteix
La plataforma d'afectats per aquest projecte urbanístic ha fet comparacions d'emissions a les parades de Poblenou, Ciutadella i Sant Adrià
El soroll i la contaminació dels autocars amarguen els veïns de la Pedrera
Notícia: El soroll i la contaminació dels autocars amarguen els veïns de la Pedrera
Comparteix
Els residents als blocs de pisos del carrer Provença fa prop de dos anys que demanen una solució a l'Ajuntament

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa