L’Ajuntament demana paciència davant la reducció de trànsit tímida tot i les restriccions

El volum de vehicles a l'interior de Barcelona cau un 2,4% al gener respecte al novembre

Si bé el primer dia laborable en què es van aplicar les restriccions per contaminació la xifra de reducció del trànsit es va difondre com un èxit, avui l’Ajuntament de Barcelona ha demanat –com ja va fer en la primera ocasió però amb major insistència– paciència abans de treure conclusions precipitades. Demà es complirà una setmana des que la Zona de Baixes Emissions (ZBE) impliqués una limitació al trànsit més contaminant, i les dades que ha compartit el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, no conviden a l’optimisme.

La reducció de trànsit a l’interior de Barcelona ha estat del 2,4%, un 0,8% als accessos a la ciutat i un 1,8% a les rondes Litoral i de Dalt. Aquestes xifres es donen en comparació de les de novembre, segons ha detallat Badia en roda de premsa, i corresponen a la primera setmana de gener sense comptar el dia 1 perquè va ser festiu. Per contra, el dia 2 la disminució del trànsit va ser de l’11% en relació amb el 23 de desembre, segons va anunciar el regidor el segon dia de l’any. Les xifres s’obtenen entre les 7 i les 10 hores del matí. 

Sobre les dades disponibles fins ara, Badia ha situat en “poques setmanes” l’horitzó de temps que es necessita per fer una valoració exacta de l’efecte de la ZBE en el trànsit de la capital catalana. Quant a la previsió que 50.000 cotxes deixessin de circular a la ciutat després de l’entrada en vigor de la ZBE, Badia ha matisat que no implica que la reducció en el trànsit sigui d’aquesta magnitud, sinó que 50.000 vehicles contaminants no podran seguir entrant a Barcelona. De tota manera, els conductors es poden haver comprat un vehicle no contaminant, provocant que les dades de trànsit no variïn. 

El mateix trànsit que l’any passat

Respecte a les xifres d’avui comparades amb les del 8 de gener de 2019, el volum de vehicles a la ciutat és “el mateix”, segons ha admès Badia. L’ús del transport públic per part dels usuaris tampoc ha experimentat un augment. 

Badia sí que s’ha mostrat satisfet amb la informació de què disposen sobre la quantitat de conductors que han decidit desballestar el vehicle contaminant per obtenir una T-verda, que dona dret a transport públic gratuït i il·limitat durant tres anys. “Ens ha sorprès positivament”, ha reconegut Badia.

Les multes contribuiran “en part”

Preguntat per si creu que l’inici de les multes, previst per a l’1 d’abril, suposarà una reducció major en el trànsit, Badia ha dit que “en part, sí”. “Una gran part de conductors ja ha deixat el cotxe”, ha considerat, per afegir que la majoria s’ha preparat per a la ZBE “amb antelació”. 

La regidora de Salut, Gemma Tarafa, s’ha mostrat confiada que la ZBE portarà els efectes desitjats. “El que més afecta a la salut és l’exposició constant al trànsit, i això es podrà combatre amb aquesta mesura”, ha declarat Tarafa. Sobre el seguiment que es farà per valorar l’eficiència de les limitacions al trànsit, la regidora de Salut ha informat que s’ha creat un comitè d’experts. Estarà format per tècnics de l’Ajuntament, l’AMB i la Generalitat, així com per experts de l’Institut de Salut Global i l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua, que forma part del Consell Superior d’Investigacions Científiques. 

Aquest grup d’experts elaborarà informes monogràfics cada sis mesos i d’altres d’exhaustius quan es compleixin un any i dos anys de l’entrada en vigor de la ZBE. Tarafa ha recordat que el 48% dels ciutadans de Barcelona està exposada a nivells de NO2 superiors al que recomana l’Organització Mundial de la Salut (OMS). 

Paral·lelament, l’Ajuntament demanarà al Prat l’eliminació dels vols que tenen alternativa ferroviària. Un d’aquests seria el Barcelona-Madrid, segons va detallar ahir el regidor Badia en una entrevista al Bàsics de Betevé

La setmana passada, en el primer dia laborable en què s’aplicaven les restriccions al trànsit més contaminant, el consistori va xifrar en un 11% la reducció del trànsit a l’interior de Barcelona. Ho feien en comparació del 23 de desembre, una data que havien escollit els tècnics municipals per la semblança amb la del 2 de gener pel que fa a proximitat de festius.

Més informació

Comentaris

    Poc animat 09/01/2020 10:20 am
    Mentrestant han fotut un munt de gent amb situació econòmica poc galdosa que té vehicle, que l'utilitza en general poc dins del municipi de Barcelona, però que ara en cas d'urgència no el pot utilitzar de les 7 h a les 20h els dies feiners. Quina barra. I a sobre la minvada de les partícules contaminants sobre Barcelona és ridícula.
    Més respecte 09/01/2020 10:12 am
    Algú s'ha adonat que la forma de baixar una mica la contaminació de l'aglomeració de Barcelona, és restringir la circulació de vehicles diesel i substituir-los per elèctrics, sobretot els "comercials"que circulen tot el dia per Barcelona? Els turismes generalment els fan servir alguns ciutadans per anar i venir (2 vegades) de la feina a casa i a l'inrevés. Encara més si ens informem que la contaminació per micropartícules es deu principalment en un percentatge molt alt als vehicles Die
    Respecte 09/01/2020 10:05 am
    Perquè no expliqueu quina diferència hi ha entre la contaminació d'un vehicle de gasolina amb límit d'emissions Euro2 (el qual no pot circular per la major part del municipi de Barcelona) i un altre Euro3 que si que ho pot fer? N'estem tips de llegir "vehicles contaminants" referit a uns, quan la realitat és que una volta restringits ni la contaminació ni el nombre de vehicles baixa de forma sensible.
    Euro1, Euro2, Euro3, Euro4, Euro5... 08/01/2020 2:15 pm
    Què vol dir un vehicle no "contaminant"? Les emissions de CO2 d'un vehicle de gasolina Euro2 o Euro3, són poc significatives... Una mica més de serietat.

Nou comentari