El túnel de les Glòries ha estat una de les obres més faraòniques i complexes que ha dut a terme l’Ajuntament de Barcelona els darrers anys. Així ho han anunciat públicament, després de més de vuit anys de treballs i quan, finalment, la matinada d’aquest diumenge, 3 d’abril, s’obrirà el tram en sentit Llobregat, el darrer que restava, després que el 6 de novembre ho fes el que anava direcció Besòs. No obstant això, el que no evitarà són les retencions a l’entrada de la ciutat, com han advertit aquest dijous diversos membres del consistori, en una roda de premsa.
Aquest nou equipament “generarà un increment en les retencions que es produeixen de manera habitual en l’entrada de la ciutat, en més temps o longitud de la cua”, ha afirmat Manuel Valdés, gerent d’Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament. “És una conseqüència que es produirà en els pròxims dies i hem d’estar preparats”, ha afegit. La preparació és simple: agafar el transport públic. Si no hi ha alternativa, la Guàrdia Urbana demana a la persona que agafi el cotxe o la moto que planifiqui amb temps la ruta i, de forma periòdica, estigui pendent dels avisos dels canals oficials de trànsit, amb l’objectiu de poder fer canvis en el trajecte i estalviar temps d’espera per arribar com abans millor al destí final.
0 retencions dins del túnel
Un dels propòsits que s’ha fixat l’Ajuntament és que dins del túnel no es produeixin retencions. És per això que s’han instal·lat dos semàfors, a banda i banda, que esponjaran el volum de vehicles que circulen sota terra, amb la vista posada que les retencions, si es produeixen, ho facin als extrems i no al subsol. Cap membre del consistori s’ha atrevit a aventurar la magnitud dels hipotètics col·lapses que hi pugui haver, però han explicat que han fet models teòrics i predictius sobre això mateix, sense donar més detalls.
La principal novetat de la nova obra és l’eliminació dels carrils de circulació en superfície que quedaven a la Gran Via, entre el carrer Bilbao i el carrer Padilla. Un cop suprimida aquesta via, no hi haurà trànsit de pas i només podran desplaçar-se pels laterals els vehicles de veïns, serveis, transport públic o d’emergència.
El consistori explica que les modificacions provocaran l’eliminació de l’actual gir des de l’àmbit central de la Gran Via en sentit Llobregat cap al carrer de la Independència. A partir d’ara, els vehicles que utilitzaven aquest itinerari per connectar amb el carrer Aragó tindran dues opcions: sortir per la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou, continuar per Bac de Roda i després girar cap a Aragó o Mallorca; o bé seguir a la C-31 cap a l’interior del túnel i arribar a Aragó a través de Padilla o Marina.
El transport públic disposarà d’un carril específic tant d’entrada com de sortida a la ciutat, amb la intenció que la mobilitat d’aquest tipus de vehicles sigui tan fluïda com sigui possible. De fet, cada dia entren per aquesta via més de 250 autocars, incloent-hi els interurbans, regulars i discrecionals i en surten una xifra similar, el que suposa 15.000 persones d’entrada i 15.000 més de sortida movent-se amb transport col·lectiu, segons les dades de l’Ajuntament. En total, es calcula que de forma diària hi circulen 78.000 vehicles, 43.000 en sentit Llobregat i 35.000 en sentit Besòs.