El túnel de Glòries funcionarà a ple rendiment a partir del 3 d’abril, quan obrirà el carril en sentit Llobregat. Així, i després de vuit anys d’obres i de retards, el conducte sota la plaça estarà plenament operatiu en tots dos sentits de la marxa i els vehicles deixaran de circular per la superfície en un dels principals nusos de trànsit de Barcelona.
L’Ajuntament ha informat que preveu que els primers vehicles transitin pel carril en sentit Llobregat del túnel de Glòries al llarg de la nit del 2 al 3 d’abril i que funcioni plenament a partir de les 08.00 hores del diumenge. Abans, la Guàrdia Urbana començarà a desviar la circulació a partir de l’última hora del dissabte 2 d’abril. La calçada Besòs ja està en funcionament des del passat novembre. Amb la incorporació ara de la calçada que faltava per estrenar, se soterrarà tot el trànsit que encara continua circulant a la plaça de Glòries, transformada en una àmplia zona verda i de passeig i esbarjo per a vianants, després d’anys d’obres.
La principal novetat és l’eliminació dels carrils de circulació en superfície que quedaven a la Gran Via, entre el carrer Bilbao i el carrer Padilla. Un cop suprimida aquesta via, no hi haurà trànsit de pas i només podran desplaçar-se pels laterals els vehicles de veïns, serveis, transport públic o d’emergència. Serà aleshores quan haurà acabat “una de les obres de més complexitat tècnica que s’han dut a terme a Barcelona”, diu l’Ajuntament.
El consistori explica que les modificacions provocaran l’eliminació de l’actual gir des de l’àmbit central de la Gran Via en sentit Llobregat cap al carrer de la Independència. A partir d’ara, els vehicles que utilitzaven aquest itinerari per connectar amb el carrer Aragó tindran dues opcions: sortir per la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou, continuar per Bac de Roda i després girar cap a Aragó o Mallorca; o bé seguir a la C-31 cap a l’interior del túnel i arribar a Aragó a través de Padilla o Marina.
Aquesta obra que afecta la circulació de la ciutat beneficia especialment el transport públic, que gaudirà d’un avenç important, perquè disposarà d’un carril d’entrada específic per ell per entrar a la ciutat des de les Glòries, com ja passava quan se sortia, a la mateixa alçada de la capital. Cada dia entren per aquesta via més de 250 autocars, incloent-hi els interurbans, regulars i discrecionals i en surten una xifra similar, el que suposa 15.000 persones d’entrada i 15.000 més de sortida movent-se amb transport col·lectiu, segons les dades de l’Ajuntament.
A més, des de l’enderroc de l’anella viària s’ha produït una disminució dels vehicles que circulaven per aquest àmbit, en passar dels 95.000 diaris (45.000 en sentit Llobregat i 50.000 en sentit Besòs) als actuals 78.000 vehicles diaris (43.000 en sentit Llobregat i 35.000 en sentit Besòs).
Amb aquestes obres, la ciutadania recupera 14 hectàrees d’espai públic, xifra l’Ajuntament, després de la construcció del túnel, format per dos tubs independents de 957 metres de llargada -1.157, si s’inclouen les rampes d’accés-. “La intervenció permetrà suprimir finalment la barrera que fins avui havia existit en aquest àmbit, tornant a unir barris, districtes i ciutat”, assegura el consistori.