El Port penja el cartell de ‘complet’ per a la temporada de creuers 2022

El Port de Barcelona ha penjat el cartell de complet per a la temporada de creuers de l’any 2022. La ràpida millora de la situació epidemiològica i el bon funcionament del protocols sanitaris a bord han disparat les reserves dels turistes europeus i nord-americans, que també són els que porten més avançada la campanya de vacunació. La reactivació del turisme de creuers obre un horitzó d’optimisme per al sector després d’una “època duríssima”, amb els vaixells atracats durant mesos i moltes empreses sense poder treballar, tal com reconeix al TOT Barcelona la cap de Creuers del Port, Mar Pérez.

Segons les dades del seu departament, les navilieres han reservat 823 escales per l’any que ve, una xifra “excel·lent” si es té en compte que abans d’esclatar la pandèmia el Port de Barcelona tenia previst operar 840 escales durant aquest 2021. Això no vol dir que la capital catalana torni a rebre tres milions de creueristes l’any vinent, sobretot perquè els aforaments dels creuers encara estan limitats “fins a nova ordre” i el mercat estatunidenc, un dels més actius, ha estat afectat per algunes restriccions fins fa poc. Però les previsions per al 2022 són molt millors que abans de l’estiu, quan va salpar el primer creuer després d’un any d’inactivitat.

Un creuer arriba al Port de Barcelona / APB

Final de temporada positiu

La cap de Creuers del Port de Barcelona, Mar Pérez, considera que la temporada de creuers d’enguany es pot qualificar de “molt satisfactòria”. Fins al mes de setembre han passat 214.000 creueristes pels molls de la capital catalana, tot just un 7,4% més que el 2020, però és una fita important per al sector turístic: per primera vegada s’ha superat el registre de passatgers del 2020, quan es va haver de tancar el port de manera abrupta amb la declaració de l’estat d’alarma el mes de març. Segons els seus càlculs, el mes d’octubre s’acabarà amb uns 300.000 viatgers, amb la qual cosa es podria arribar a finals d’any amb un 12% o un 15% dels moviments que hi havia abans de la pandèmia.

Les previsions per l’any vinent, en canvi, dibuixen un panorama molt més atrafegat als molls de la capital catalana “sempre que no hi hagi retrocessos importants” en les restriccions sanitàries. En condicions normals, amb 823 escales el Port de Barcelona podria tornar als més de tres milions de creueristes que va registrar el 2019, ja que aquell any va tenir pràcticament el mateix nombre d’escales. Però és un escenari que no es contempla. Les navilieres han fixat un aforament màxim del 75% als seus vaixells, la qual cosa ja posaria un sostre teòric en uns 2,25 milions de viatgers si tots els creuers anessin plens durant tot l’any, cosa improbable.

“Preferim no fer previsions de cara a finals d’any ni tampoc per l’any vinent”, explica Mar Pérez. Les bones perspectives per al 2022 es combinen amb la “incertesa constant” que ha caracteritzat la pandèmia. “La Covid ens ha deixat una mica en fora de joc perquè abans tothom pensava que ho tenia tot controlat i no és així”. Tot això, Pérez està convençuda que si no hi ha contratemps l’activitat seguirà la tendència alcista d’aquest any. “L’ocupació mitjana dels vaixells ha anat pujant escala a escala i moltes navilieres han arribat al màxim de capacitat”, insisteix.

Uns protocols estrictes, la clau de l’èxit

Mar Pérez està convençuda que una de les claus de l’èxit del retorn dels creuers a Barcelona han estat els protocols contra la Covid, “fets a consciència” per les navilieres, que estaven sota la lupa de les autoritats sanitàries per les particularitats de la seva activitat. La majoria de companyies demanen que els viatgers tinguin la doble pauta de vacunació posada almenys 15 dies abans d’embarcar: Altres permeten substituir-ho per una PCR amb dos dies d’antelació. Però en cap dels dos casos et pots estalviar els tres testos d’antígens que et fan només embarcar, a mig viatge i abans de desembarcar.

“Els casos han estat mínims”, assegura Pérez. Durant el primer creuer que va salpar de Barcelona el passat 26 juny només es van detectar tres positius entre els més de 2.300 passatgers que hi havia a bord. La cap de Creuers considera que el sector s’ha mogut amb rapidesa per recuperar l’activitat el més ràpid que han pogut. “Las navilieres han anat reposicionant els vaixells en funció de les zones que s’han anat obrint al trànsit marítim”. A Barcelona, que té molt tràfic de port base –és a dir, d’inici o final de ruta–, les companyies han portat els “mateixos creuers que abans de la pandèmia, que acostumen a ser els més nous i menys contaminants”.

Nou comentari