El turisme a Barcelona fa anys que s’aglomera en certes zones de la ciutat. I tot i que l’Ajuntament assegura que treballa per desconcentrar-lo amb un pla de promoció d’altres barris allunyats del rovell de l’ou, el cert és que a la pràctica es continuen promovent els principals atractius turístics que qualsevol pot trobar en una guia.
Per comprovar-ho ens hem dirigit a dos punts d’informació turística i hem demanat que ens fessin una visió general sobre llocs per visitar de la ciutat. Tant al punt d’informació de la Catedral com al del Monument de Colon ha recomanat, en primer lloc, fer un passeig per La Rambla i veure el Mercat de la Boqueria, el Gran Teatre del Liceu, el Palau de la Música i el Mirador de Colom. Llocs que són cèntrics i força concorreguts.
Tot seguit, en la primera oficina han suggerit visitar diversos indrets de Ciutat Vella, districte on es concentra una gran part del turisme. Alguns dels llocs recomanats són la Catedral, el Palau de la Música, la plaça del Rei, el Museu Picasso, la Basílica de Santa Maria del Mar. I això que el regidor del districte de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, ha defensat en conversa amb el TOT Barcelona que “Barcelona ha de deixar de promocionar-se com a ciutat turística. No li cal més publicitat, sinó menys turistes a la ciutat, i en especial a Ciutat Vella”.
En el segon punt d’informació turística han aconsellat anar a la Barceloneta i prendre un refresc en una de les terrasses de la zona. “Un bon pla durant aquests dies de tanta calor”, ha explicat una de les treballadores de l’oficina.
Després, hem preguntat als dos punts d’informació per llocs no tan cèntrics ni massificats. En aquest cas ens han proposat visitar el Castell o la Font Màgica de Montjuïc, el Poble Espanyol, els búnquers del Carmel, el Tibidabo, el Palau Reial de Pedralbes, la Torre de Sant Sebastià, el Fòrum o el Museu del Disseny, entre altres. Tot i això, a l’oficina de la Catedral han continuat recomanant llocs massificats com la Sagrada Família, el Poble Espanyol o el Park Güell.
Accions contradictòries
L’Ajuntament vol reduir l’afluència de turistes al Park Güell. Segons va informar el mes passat, invertirà 15 milions d’euros durant els pròxims quatre anys per intentar que el parc no només sigui una atracció turística. El govern d’Ada Colau vol que els barcelonins també gaudeixin de l’espai i ha imposat franges horàries de visita reservades als locals. A més, defensa que gràcies a les seves accions l’assistència al Park Güell ha caigut a 4,5 milions de persones anuals. Tot i que aquestes xifres coincideixen amb l’arribada de la pandèmia.
És certament contradictori que des del consistori es vulgui lluitar contra la massificació del parc, però als punts d’informació sigui un dels llocs que es recomanen.
Prop de 10 milions d’euros per dispersar el turisme
El mes de maig es va presentar l’Estratègia de Sostenibilitat Turística en Destinacions, un pla d’actuacions del consistori per fomentar un turisme sostenible i desconcentrat. Barcelona comptarà amb 50 milions d’euros dels fons europeus Next Generation per executar 21 projectes relacionats amb aquest àmbit.
Dins d’aquesta llista s’inclou la desconcentració territorial del turisme, amb un pressupost de 9.789.941 euros, i ampliar l’oferta turística amb nous punts competitius d’interès per aconseguir el reequilibri urbà.
Barcelona va rebre més d’un milió de turistes allotjats en hotels i habitatges d’ús turístic el mes de juny. D’aquesta manera, s’han assolit xifres similars a les d’abans de la pandèmia, amb només un 12,9% menys de turistes que el 2019. L’objectiu ara és desconcentrar el turisme dels punts més cèntrics de la ciutat. Els treballadors dels punts d’informació turística, però, continuen recomanant llocs massificats i no en proposen altres fins que se’ls pregunta expressament.