L’Ajuntament de Barcelona vol que els fons europeus Next Generation serveixin d’impuls per millorar el turisme a la capital catalana. És per això que vol destinar 50 milions d’euros provinents d’Europa a espaiar el turisme arreu de la ciutat. A més, ha elaborat 21 projectes de ciutat per aconseguir un augment de la qualitat d’aquest sector.
El consistori ha presentat aquest divendres l’Estratègia de Sostenibilitat Turística en Destinacions, “un extens pla d’actuacions”, segons ha defensat, que gira entorn de Programes de Plans de Sostenibilitat Turística a Destinacions adreçats a les entitats locals, en el context del Pla de Modernització i Competitivitat del Sector Turístic, que és el component 14 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del govern espanyol.
L’estratègia, resumidament, consisteix en la transició verda i sostenible, l’eficiència energètica, la transició digital i la competitivitat. La convocatòria, adreçada als ens locals, té una dotació total de 1.900 milions d’euros, distribuïts en les convocatòries dels anys 2021, 2022 i 2023. 194 milions li pertoquen a Catalunya i el Pla de Barcelona opta a 50 milions d’euros, el màxim previst en aquesta convocatòria.
“Barcelona, en els últims anys, ha treballat per transformar i diversificar el model turístic que consolidi la ciutat com una destinació líder en turisme urbà que respongui a criteris de sostenibilitat, equitat i qualitat. Així, s’ha definit un Pla Estratègic, una Estratègia de màrqueting turístic, una Mesura de Govern de Nous Imaginaris i la definició de l’economia del visitant en l’agenda econòmica Barcelona Green Deal“, ha dit el consistori.
Objectius específics
Els objectius específics, concretats al Pla de Sostenibilitat Turística en Destinacions de Barcelona (PSTD), que té per objectiu impulsar la recuperació econòmica i la resiliència de la destinació a través de la desconcentració, la creació de nous imaginaris i la innovació, assegurant el retorn social del turisme i la sostenibilitat de l’activitat, són:
- Consolidar la sostenibilitat del model turístic i el seu encaix i coherència amb el model de ciutat i amb la vida de la ciutadania, sensibilitzant els agents de l’economia del visitant.
- Fomentar la desconcentració territorial de l’activitat turística a apostant per nous imaginaris.
- Promoure el reconeixement i creació de nous continguts basats en la cultura, la creativitat i en els valors diferencials de Barcelona com a destinació.
- Fomentar la mobilitat turística sostenible compatible amb el model turístic i de mobilitat de la ciutat.
- Impulsar processos de millora de l’eficiència energètica i mitigació del canvi climàtic en l’activitat turística.
- Potenciar la digitalització integral de l’activitat i promoció turística.
Per part de l’Ajuntament, el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, ha estat present en l’acte de presentació d’aquesta iniciativa, que està condicionada a la injecció econòmica provinent d’Europa.
Crítiques al turisme a Ciutat Vella
El regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, ha estat molt contundent a les xarxes socials amb l’onada de turistes aquests darrers dies: “Els veïns que ens hem quedat a Ciutat Vella aquesta Setmana Santa hem patit unes aglomeracions de visitants insuportables. L’empresariat del turisme està satisfet, però aquesta situació no aporta res de positiu ni per les veïnes ni per l’activitat econòmica de proximitat”, ha dit en un apunt a Twitter.
Rabassa ha aprofitat per fer una crida a repensar el model econòmic per a Barcelona, expressant que, “sens dubte, no hem après que és urgent canviar el model econòmic, i fer-ho a escala global. Cal que totes les administracions treballem per acabar amb aquesta sobreexplotació dels barris, perquè Ciutat Vella és un lloc on viure, i no és un aparador ni un producte”.