Barcelona ha estat escenari de tantes històries importants que seria impossible escollir només una per enregistrar amb una càmera i immortalitzar el seu record. Una de les que tindrà aquesta sort és la d’un activista veïnal de Torre Baró, Manuel Vital, que s’està retratant a la pel·lícula ‘El 47’, del director barceloní Marcel Barcena. A finals de juny es van rodar algunes escenes en aquest barri de Nou Barris, i el passat cap de setmana a la plaça de Catalunya, un dels punts de la ciutat on Vital va fer història.
Tal com explica al TOT Barcelona el soci fundador de l’Arxiu Històric Nou Barris, Arnaldo Gil, tot va començar quan el maig del 1978 aquest veí, que també era conductor d’autobús, va ‘segrestar-ne’ un en acabar el servei al barri de la Guineueta. El motiu que hi havia darrere era que els autobusos no arribaven a la part superior de Torre Baró i, per tant, els seus veïns estaven incomunicats. La companyia d’autobusos, per part seva, es negava a donar cobertura a la zona perquè, segons deia, els vehicles no podien circular per pujades amb tan pendent. Vital va demostrar que sí que podien. “Va portar l’autobús fins al barri, on l’esperaven molts veïns”, recorda.
Una nova línia d’autobús
Aquesta aventura no va acabar aquí. Gil assenyala que després va baixar l’autobús al barri de Ciutat Meridiana amb la idea de portar-lo fins al centre de Barcelona. Com tots els veïns no hi cabien en un, van ‘segrestar-ne’ un segon de la Línia 2. “La idea era continuar amb aquella aventura i tornar el vehicle fins a l’origen de la Línia 47, la plaça de Catalunya“. Aquest fet va suposar un abans i un després en el servei d’autobús del barri. Gil assegura que pocs anys després una nova línia va començar a donar cobertura a la part de dalt de Torre Baró. Vital havia aconseguit el seu propòsit, i el veïnat no ho oblidaria. “Això va ser una fita en l’imaginari col·lectiu del districte”, celebra.
La lluita de Vital no va acabar amb aquella acció reivindicativa. En els darrers anys, veïns de Torre Baró han denunciat en diferents ocasions abandonament per part de les administracions a l’hora d’oferir certs serveis, com el de neteja o d’autobusos. Un exemple és que el maig de l’any passat l’Associació de Veïns de Torre Baró va denunciar que des que TMB havia començat a gestionar el servei al barri —abans ho feia l’empresa Sagalés— aquest havia anat cap a pitjor. És per aquesta raó que el veïnat va protagonitzar durant diverses setmanes talls de carrer que demanaven un canvi. També el van aconseguir.
Un dels canvis que els hi va donar TMB va ser el bus a demanda, que funciona al barri des del setembre del 2022. Els hi va dir que suposaria una gran millora a l’hora de desplaçar-se. La realitat, però, ha estat diferent. Diversos veïns han denunciat més d’una vegada que els retards continuen. Alguns d’ells van explicar a finals de maig a El Periódico que era habitual que l’autobús trigués “35, 40 o 60 minuts”. En alguns casos, a més, els retards han arribat als “70 i 80 minuts”.