Barcelona no ha patit cap episodi de contaminació ambiental en cinc anys, com constata la regidoria d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l’Ajuntament de Barcelona. És a dir, que la concentració de diòxids de nitrogen (NO2) i/o partícules en suspensió (PM) a l’aire -provocades majoritàriament pel trànsit- no ha superat els valors límit que la UE i l’OMS recomanen no excedir com a protecció per a la salut humana.
A la ciutat, les condicions per declarar un episodi de contaminació ambiental es poden produir uns tres cops l’any, segons l’Ajuntament i l’AMB, i amb una durada de pocs dies. No haver patit cap episodi és una bona notícia per a la salut i el medi ambient, però ha fet que una petita taxa ambiental encara estigui pendent d’estrena.
2 euros extra per hora a les àrees verda i blava
Des del 2017, quan va entrar en vigor un paquet de restriccions de circulació i de mesures per potenciar l’ús del transport públic mentre durés l’episodi de contaminació -que el declara la Generalitat- no s’ha produït cap episodi, però sí diversos avisos preventius que no han desencadenat finalment un episodi. El darrer, tot just fa un mes a causa de la desena onada de pols africana del 2022.
Entre les mesures que es van preveure fa cinc anys per mirar de reduir al màxim el trànsit rodat durant un episodi de contaminació hi havia l’establiment d’una taxa ambiental extra que es cobraria als parquímetres de les àrees verda i blava de la ciutat. Es va establir un suplement de 2 euros per hora a la tarifa habitual, tant a la zona blava com a la zona verda, del qual en quedarien exempts els vehicles amb etiqueta zero i eco, que de fet, ja no paguen per estacionar.
En cas que aquesta taxa ambiental s’hagi de pagar, podem arribar a pagar 6,25 euros l’hora per estacionar al carrer. I és que els cotxes que no tenen distintiu ambiental paguen 4,25 euros per estacionar a l’àrea verda -3,75 a l’àrea blava-, i en el cas dels vehicles amb distintiu B, en un episodi de contaminació pagarien 5,50 euros l’hora a la zona blava i 6 euros a la verda. En el cas dels vehicles C, el preu baixa fins als 5,25 i els 5,75 euros respectivament.
En el cas dels vehicles ECO, no paguen el suplement de 2 euros però sí la taxa de 2,50 euros habitual. I cal recordar que els vehicles amb emissions zero no paguen cap taxa.
La T-Aire, un descompte que tampoc no ha calgut
Una altra mesura que es va aprovar el 2017, i que tampoc no s’ha arribat a aplicar, és que en cas d’episodi de contaminació, es podria adquirir un bitllet d’anada i tornada anomenat “T-Aire” per 2,05 euros (preu per a una zona, que el 2017 era de 1,80 euros) equivalent a l’import (amb un 10% de descompte) de dos viatges amb la T-Casual.
Fa cinc anys també es va preveure que en cas d’episodi de contaminació es reforçarien en hora punta les freqüències de pas i els vehicles en funcionament de metro, autobusos, tramvia i trens de Rodalies i FGC de l’àrea metropolitana. A banda, s’habilitaria un carril bus temporal a la B-23 des de Molins de Rei fins a la Diagonal, la qual cosa restaria un carril per a la resta de vehicles.
Avís preventiu: col·laboració ciutadana sense restriccions
Per contra, Barcelona viu diversos avisos preventius per contaminació cada any, que no comporten restriccions però que demanen la col·laboració ciutadana. L’activa la Generalitat quan els índexs de diòxids de nitrogen (NO2) o partícules en suspensió (PM) en l’aire estiguin pròxims als valors límit, però sense superar-los. No suposa cap restricció per al trànsit, només inclou recomanacions als ciutadans, com utilitzar transport públic en comptes de vehicle privat, compartir cotxe o conduir de forma suau. Per tant, ni regeix la tarifa de 2 euros extra a les àrees d’estacionament ni tampoc no hi ha descompte al transport públic.