Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La taxa ambiental que Barcelona no ha pogut recaptar en 5 anys de vigència
  • CA

Barcelona no ha patit cap episodi de contaminació ambiental en cinc anys, com constata la regidoria d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l’Ajuntament de Barcelona. És a dir, que la concentració de diòxids de nitrogen (NO2) i/o partícules en suspensió (PM) a l’aire -provocades majoritàriament pel trànsit- no ha superat els valors límit que la UE i l’OMS recomanen no excedir com a protecció per a la salut humana.

A la ciutat, les condicions per declarar un episodi de contaminació ambiental es poden produir uns tres cops l’any, segons l’Ajuntament i l’AMB, i amb una durada de pocs dies. No haver patit cap episodi és una bona notícia per a la salut i el medi ambient, però ha fet que una petita taxa ambiental encara estigui pendent d’estrena.

2 euros extra per hora a les àrees verda i blava

Des del 2017, quan va entrar en vigor un paquet de restriccions de circulació i de mesures per potenciar l’ús del transport públic mentre durés l’episodi de contaminació -que el declara la Generalitat- no s’ha produït cap episodi, però sí diversos avisos preventius que no han desencadenat finalment un episodi. El darrer, tot just fa un mes a causa de la desena onada de pols africana del 2022.

Entre les mesures que es van preveure fa cinc anys per mirar de reduir al màxim el trànsit rodat durant un episodi de contaminació hi havia l’establiment d’una taxa ambiental extra que es cobraria als parquímetres de les àrees verda i blava de la ciutat. Es va establir un suplement de 2 euros per hora a la tarifa habitual, tant a la zona blava com a la zona verda, del qual en quedarien exempts els vehicles amb etiqueta zero i eco, que de fet, ja no paguen per estacionar.

Imatge d'arxiu d'un parquímetre| Europa Press
Imatge d’arxiu d’un parquímetre| Europa Press

En cas que aquesta taxa ambiental s’hagi de pagar, podem arribar a pagar 6,25 euros l’hora per estacionar al carrer. I és que els cotxes que no tenen distintiu ambiental paguen 4,25 euros per estacionar a l’àrea verda -3,75 a l’àrea blava-, i en el cas dels vehicles amb distintiu B, en un episodi de contaminació pagarien 5,50 euros l’hora a la zona blava i 6 euros a la verda. En el cas dels vehicles C, el preu baixa fins als 5,25 i els 5,75 euros respectivament.

En el cas dels vehicles ECO, no paguen el suplement de 2 euros però sí la taxa de 2,50 euros habitual. I cal recordar que els vehicles amb emissions zero no paguen cap taxa.

La T-Aire, un descompte que tampoc no ha calgut

Una altra mesura que es va aprovar el 2017, i que tampoc no s’ha arribat a aplicar, és que en cas d’episodi de contaminació, es podria adquirir un bitllet d’anada i tornada anomenat “T-Aire” per 2,05 euros (preu per a una zona, que el 2017 era de 1,80 euros) equivalent a l’import (amb un 10% de descompte) de dos viatges amb la T-Casual.

Targeta T-Aire per a episodis ambientals / ATM
Targeta T-Aire per a episodis ambientals / ATM

Fa cinc anys també es va preveure que en cas d’episodi de contaminació es reforçarien en hora punta les freqüències de pas i els vehicles en funcionament de metro, autobusos, tramvia i trens de Rodalies i FGC de l’àrea metropolitana. A banda, s’habilitaria un carril bus temporal a la B-23 des de Molins de Rei fins a la Diagonal, la qual cosa restaria un carril per a la resta de vehicles.

Avís preventiu: col·laboració ciutadana sense restriccions

Per contra, Barcelona viu diversos avisos preventius per contaminació cada any, que no comporten restriccions però que demanen la col·laboració ciutadana. L’activa la Generalitat quan els índexs de diòxids de nitrogen (NO2) o partícules en suspensió (PM) en l’aire estiguin pròxims als valors límit, però sense superar-los. No suposa cap restricció per al trànsit, només inclou recomanacions als ciutadans, com utilitzar transport públic en comptes de vehicle privat, compartir cotxe o conduir de forma suau. Per tant, ni regeix la tarifa de 2 euros extra a les àrees d’estacionament ni tampoc no hi ha descompte al transport públic.

Més notícies
Cotxes circulant a Barcelona en una imatge d'arxiu / ACN (Josep Ramon Torné)
Una nova onada de pols africana activa l’alerta per contaminació
Notícia: Una nova onada de pols africana activa l’alerta per contaminació
Comparteix
La Generalitat ha activat aquest dimarts un avís preventiu per contaminació atmosfèrica a Barcelona
Barcelona incompleix els límits de contaminació permesos per Europa de forma reiterada / Ajuntament de Barcelona
Barcelona suspèn en contaminació: set mesos seguits superant el límit legal
Notícia: Barcelona suspèn en contaminació: set mesos seguits superant el límit legal
Comparteix
Europa limita a 40 µg/m³ els valors de diòxid de nitrogen (NO2) i la capital els incompleix de forma reiterada
El regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica de Barcelona i de Gràcia, Eloi Badia, en una entrevista amb el Tot Barcelona / Jordi Play
Investigat el regidor de Medi Ambient de Colau per risc d’alta contaminació
Notícia: Investigat el regidor de Medi Ambient de Colau per risc d’alta contaminació
Comparteix
Un jutjat admet una denúncia de la Fiscalia contra Badia per perill a la salut a causa de la polució a la incineradora del Besòs
Una sortida de la ronda de Dalt de Barcelona, amb el cartell de Zona de Baixes Emissions / ACN - Elisenda Rosanas
El TSJC rebutja anul·lar ja la ZBE i continuen les restriccions al trànsit
Notícia: El TSJC rebutja anul·lar ja la ZBE i continuen les restriccions al trànsit
Comparteix
Desestima la petició d'una plataforma de conductors, presentada abans d'esgotar-se el termini perquè l'Ajuntament recorri

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Gironí. a juny 24, 2022 | 15:55
    Gironí. juny 24, 2022 | 15:55
    Ja fa temps vaig sentir un regidor de l'ajuntament gironi que deia:"Diuen que els ajuntaments només serveixen per a cobrar i és mentida: ni per aixó serveixen". I pel que sembla ttenia raó.

Respon a Gironí. Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa