L’Ajuntament de Barcelona es compromet a reduir el soroll a la capital catalana. L’objectiu és acabar amb el martiri que la contaminació acústica ocasiona a les 210.000 persones que pateixen “molèstia intensa” -afectació emocional, psicològica i social severa- i 60.000 “un trastorn greu de la son” per culpa del trànsit. A més, l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) estima que cada any moren 30 persones per aquesta causa. Per això aquest estiu faran una prova pilot amb dos radars acústics, “per detectar vehicles infractors de soroll”, explica el consistori, a través d’un comunicat.

L’Ajuntament planteja que pel 2024 el 81,5% dels desplaçaments a la ciutat es facin a peu, en transport públic o en bicicleta, amb la vista posada a la reducció dels decibels que actualment hi ha a la capital catalana. Aquesta mesura forma part del compromís per escrit que hi ha fixat al Pla de Mobilitat Urbana (PMU). El resultat d’aquesta política, calculen, seria de dos decibels. També contemplen pacificar encara més carrers, reduint la velocitat del trànsit rodat dels 50 als 30 quilòmetres per hora. L’acció pot comportar una altra reducció d’entre dos i tres decibels.

Les superilles són un factor clau, defensa l’Ajuntament

La política de les superilles i dels eixos verds també és una de les fonts principals per contribuir a reduir el soroll, afirma l’Ajuntament. Amb aquestes mesures l’executiu municipal, encapçalat per l’alcaldessa Ada Colau, espera reduir fins a un màxim de 5 decibels -i un mínim de 2-. També plantegen fer campanyes de sensibilització de l’impacte acústic, sobretot a motos i ciclomotors; apel·len als transportistes a reduir el soroll que ocasionen durant la càrrega i descàrrega de mercaderies, transformar progressivament la flota de vehicles municipals per fer-los més sostenibles, tant a nivell de contaminació atmosfèrica com acústica; monitorar i vetllar per la reducció del soroll de les obres.

Altres accions són la construcció de murs, pantalles i túnels en projectes urbans, “en aquells punts on altres mesures poden resultar menys efectives”, puntualitzen. En aquest sentit, afirmen que l’entrada en funcionament del nou túnel de les Glòries ha suposat una reducció d’11 decibels a la plaça i que, per tant, el nivell de salut i benestar dels veïns de la zona s’ha incrementat notablement. També contemplen la pavimentació amb asfalt sonoreductor, una tècnica que ja es desplega a les vies de la xarxa bàsica, informen. L’Ajuntament diu que volen prioritzar els carrers amb més intensitat de trànsit i informa que s’estudia la incorporació en vies secundàries amb receptors sensibles, com ara escoles. “La reducció de soroll es podria situar al voltant dels 3 decibels”, xifren, mentre expliquen que s’estan provant nous materials per asfaltar que puguin tenir un impacte més gran en relació amb el soroll, com és ara mateix al carrer Torrent de l’Olla.

L’Ajuntament assegura que les superilles i els eixos verds són solucions a l’excés de soroll que hi ha a la ciutat / Ajuntament de Barcelona

Les escoles també són un dels focus on l’Ajuntament vol seguir posant atenció. Per aquest motiu defensen que cal pacificar aquests entorns, reduir velocitat i allunyar el trànsit dels accessos i llocs de pas exteriors de centres escolars. “Fins al 2023 es vol actuar en uns 200 centres”, prometen. Per als particulars, plantegen ajudes per incrementar l’aïllament en els edificis residencials, amb “subvencions exclusives” per facilitar-ne la implementació. Les finestres dobles o les portes sòlides, redueixen entre 25 i 30 decibels el soroll a l’interior de l’habitatge, diuen.

Mapa nocturn dels 11 punts calents

L’Ajuntament vol crear un mapa del soroll a les nits i que han anomenat Zones Tensionades Acústicament en Horari Nocturn. De moment, tenen detectats els següents punts:

  • Carrer d’Enric Granados
  • Plaça de George Orwell
  • Carrer de Joaquim Costa
  • Carrer d’Almirall Churruca
  • Rambla del Poblenou
  • Carrer Rogent
  • Carrer de l’Allada Vermell
  • Carrer Nou de la Rambla
  • Plaça d’Osca
  • Triangle Lúdic
  • Algunes places de la Vila de Gràcia
Zones Tensionades Acústicament en Horari Nocturn / Ajuntament de Barcelona
Zones Tensionades Acústicament en Horari Nocturn / Ajuntament de Barcelona

Per això cal que els regidors de l’Ajuntament aprovin al ple de maig aquesta eina, per tal de poder analitzar si aquestes zones superen en tres decibels els límits permesos de soroll i poder així impulsar mesures de reducció de la contaminació acústica adaptades a cada espai.

L’Ajuntament explica que el soroll és el segon factor ambiental que més impacta en la salut de la població, just per darrere de la contaminació de l’aire. Les dades de l’Enquesta de Salut de Barcelona 2021, feta per l’ASPB, apunten que el 55% de la ciutadania de Barcelona considera que el seu barri té molt soroll i un 18% declara tenir una molèstia intensa durant la nit deguda al soroll de l’oci. Addicionalment, el 15% de les persones adultes de la ciutat asseguren que es desperten més d’una nit a la setmana per culpa del soroll. Ciutat Vella, Sants-Montjuïc i l’Eixample són els tres districtes que presenten pitjors indicadors en l’estudi.

Més de la meitat de la població s’exposa a un soroll de trànsit igual o superior al que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) considera perjudicial per a la salut tant durant tot el dia (53 dB) com a la nit (45 dB), conclou el consistori.

Mapa de soroll diürn a Barcelona / Ajuntament de Barcelona
Mapa de soroll diürn a Barcelona / Ajuntament de Barcelona
Més notícies
Un tràiler entra a la cooperativa TEB Sant Andreu, situada a escassos metres d'un bloc de veïns de Sant Andreu del Palomar / Jordi Play

Denúncies i amenaces: guerra total entre un bloc de veïns i una cooperativa

Notícia: Denúncies i amenaces: guerra total entre un bloc de veïns i una cooperativa
Comparteix
Un centenar de residents a Sant Andreu demana a l’Ajuntament que clausuri l’empresa pel soroll
Notícia: Denúncies i amenaces: guerra total entre un bloc de veïns i una cooperativa - Mobile
Trànsit a la ronda del General Mitre / Vicente Zambrano González

Alerta per les morts provocades pel soroll del trànsit a Barcelona

Notícia: Alerta per les morts provocades pel soroll del trànsit a Barcelona
Comparteix
Un estudi sosté que s'evitarien 47 defuncions anuals per cardiopaties a la ciutat si la contaminació acústica baixés
Notícia: Alerta per les morts provocades pel soroll del trànsit a Barcelona - Mobile
Famílies i menors dirigint-se en grup i en bicicleta a escoles de l'Eixample / Cedida

Creus que l’entorn urbà de l’escola del teu fill és segur?

Notícia: Creus que l’entorn urbà de l’escola del teu fill és  segur?
Comparteix
ENQUESTA Un estudi elaborat per Revolta Escola assenyala que el 70% de les famílies pateixen per la seguretat dels infants
Notícia: Creus que l’entorn urbà de l’escola del teu fill és  segur? - Mobile
els nivells de contaminació acústica i atmosfèrica de Barcelona AJUNTAMENT

Vius en un carrer molt contaminat de Barcelona? Busca’l al mapa

Notícia: Vius en un carrer molt contaminat de Barcelona? Busca’l al mapa
Comparteix
Els punts on la contaminació de l’aire és pitjor són a diverses zones de l’Eixample i també a Ciutat Vella
Notícia: Vius en un carrer molt contaminat de Barcelona? Busca’l al mapa - Mobile

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a maig 05, 2022 | 18:05
    Ricard maig 05, 2022 | 18:05
    El problema del soroll no són els cotxes sinó els que van de farra! Imbècils! No tenen nassos de multar als delinqüents, que criden al carrer, dels que no serien capaços ni de cobrar les multes, i empaiten els pobres i torturats conductors, on si tenen veta per cobrar.
  2. Icona del comentari de: Fran BCN a maig 06, 2022 | 10:28
    Fran BCN maig 06, 2022 | 10:28
    El gran problema és la gent, sorolls de grups de joves, garrulos sense educació, places, terrasses , botellots, casals okupes, restaurants aire lliure, etc. El més fàcil, matxacar els conductors.....ja està bé..!

Nou comentari

Comparteix