Un estudi de l’institut ISGlobal sosté que l’excés de soroll originat pel trànsit de vehicles causa morts prematures. La investigació aporta dades de 749 ciutats europees i estima que a Barcelona es podrien evitar 47 decessos provocats per cardiopaties coronàries o isquèmiques si el bullici a què part de la població està sotmesa per la circulació es reduís per sota dels 53 decibels, el nivell aconsellat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Del mateix informe es desprén que la capital catalana és una de les urbs europees més afectades per pics nocius de soroll.

Barcelona acredita una de les xifres més altes de morts que es vinculen a l’estrèpit del trànsit. L’estudi només identifica 11 ciutats d’Europa amb més defuncions que a la capital catalana per la mateixa raó. Són la localitat búlgara de Plovdiv (53 morts evitables), París (70), Vilna (71), Londres (74), Sofia (77), Varsòvia (82). Budapest (86), Viena (86), Praga (93), Roma (96) i Riga (109). ISGlobal sosté que la pèrdua precoç de vides podria revertir-se si les molèsties es moderessin.

L’anàlisi assenyala que el 83,4% dels habitants de Barcelona estan exposats a un grau perniciós de soroll, que s’enfila per sobre de 55 decibels. En canvi, a Madrid es calcula que menys de la meitat del seus habitants -el 43,8%- pateix el maldecap.

Amb un percentatge que estén el problema a vuit de cada 10 residents, la capital catalana es col·loca entre els municipis europeus més perjudicats, si bé l’informe esmenta altres 73 localitats del continent en què l’adversitat s’expandeix a una proporció encara més elevada de veïns. Entre altres, la investigació menciona Sofia (99,8% de la població damnificada pel soroll), Bilbao (94,1%), Luxemburg (93,3%), Màlaga (90,6), Sevilla (88,7%), Viena (86,5%), Santa Coloma de Gramenet (87,8%), Mataró (85,8%) i Girona (85,2%).

Els autors del treball puntualitzen que la disparitat dels mètodes per mesurar el bullici i la manca de dades precises de moltes ciutats complica comparar-les entre si i classificar-les per resoldre quines són les més sorolloses. En tot cas, asseguren estar convençuts que uns registres més complets provarien que els danys sobre la salut estan encara més escampats que el que l’anàlisi reflecteix.

L’estudi agrega que el 16,5% dels habitants de Barcelona suporta fortes incomoditats per l’estrèpit comès pel trànsit. Els 759 municipis inclosos en la investigació apleguen uns 11 milions de persones als qui l’enrenou dels vehicles trasbalsa les seves activitats quotidianes, com comunicar-se, treballar o dormir.

ISGlobal conclou que uns 60 milions d’europeus pateixen nivells de soroll nocius que associa a la circulació. Recalca, a més, que contreure la contaminació acústica atribuïda als vehicles per ajustar-se als paràmetres de l’OMS estalviaria unes 3.600 morts per cardiopatia isquèmica a l’any a tot el continent. L’institut mèdic -promogut per la Fundació la Caixa- recorda que estudis anteriors han definit l’excés de contaminació acústica com un factor que predisposa a l’insomni, a malalties cardiovasculars i metabòliques, al deteriorament cognitiu, a trastorns depressius i a alteracions prenatals.

Més notícies
Familiars de les víctimes dels atemptats del 17-A, en l'homenatge a la Rambla de 2021 / Laura Guerrero

Veïns del Gòtic demanen un monument per a les víctimes del 17-A a la Rambla

Notícia: Veïns del Gòtic demanen un monument per a les víctimes del 17-A a la Rambla
Comparteix
Creuen que la placa instal·lada el 2019 passa desapercebuda i proposen un espai de record provisional en una antiga parada de flors abans d’erigir un memorial definitiu
Notícia: Veïns del Gòtic demanen un monument per a les víctimes del 17-A a la Rambla - Mobile
Un autocar circulant cap al Park Güell de Barcelona / XFDC

Empreses d’autocars també demanaran suspendre ja la ZBE a Barcelona

Notícia: Empreses d’autocars també demanaran suspendre ja la ZBE a Barcelona
Comparteix
La patronal Audica sol·licitarà que s'executi la sentència del TSJC quan l'Ajuntament formalitzi els recursos anunciats
Notícia: Empreses d’autocars també demanaran suspendre ja la ZBE a Barcelona - Mobile
Un cartell avisa als conductors que entren a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona

Front comú per blindar la ZBE amb una “cadena de recursos” al Suprem

Notícia: Front comú per blindar la ZBE amb una “cadena de recursos” al Suprem
Comparteix
Ajuntament, Generalitat i Àrea Metropolitana subratllen la vigència de la restricció barcelonina
Notícia: Front comú per blindar la ZBE amb una “cadena de recursos” al Suprem - Mobile
Retenció a la ronda Litoral, en una imatge d'arxiu / Cedida

Tall a la Ronda Litoral per la vaga de transportistes

Notícia: Tall a la Ronda Litoral per la vaga de transportistes
Comparteix
Mercabarna torna a patir un cert desabastiment de peix fresc i hortalisses i verdures
Notícia: Tall a la Ronda Litoral per la vaga de transportistes - Mobile

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a març 24, 2022 | 08:43
    Ricard març 24, 2022 | 08:43
    No diguem ximpleries si els plau. És molt més nociu per a la salut el soroll provocat per persones a les zones "pacificades" (destinades a vianants) que el dels cotxes.

Nou comentari

Comparteix