Els nivells de contaminació del confinament evitarien 800 morts anuals a Barcelona, segons un estudi

La menor pol·lució durant l'estat d'alarma hauria evitat 15 víctimes i si fos permanent tindria un gran impacte en la salut pública

Els nivells de contaminació a Barcelona durant el confinament han estat un miratge excepcional. El retorn a l’activitat de les empreses, així com l’augment dels desplaçaments amb vehicle privat en detriment del transport públic, ha fet que la pol·lució torni i que els barcelonins respirin de nou aire contaminat. Tanmateix, la reducció temporal ofereix informació rellevant per al futur. Un estudi de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) i del Consorci Sanitari de Barcelona, format per l’Ajuntament i la Generalitat de Catalunya, situa en “mínims històrics” els nivells de contaminació a la capital catalana. El mateix informe calcula que s’evitarien uns 800 morts anuals “a la llarga” si es mantingués així de forma “permanent”.

La recerca, titulada Aprenentatges en qualitat de l’aire i publicada a mitjans d’aquest mes, incideix en la necessitat que les mesures de reducció de la contaminació siguin duradores, ja que només així tindran un efecte destacable en la salut dels ciutadans. Així, tot i que la disminució de la pol·lució ha estat “brusca” durant l’estat d’alarma, l’estudi estima que només s’han evitat 15 morts causades per la contaminació. També admet que, malgrat el confinament pràcticament total de la població, els nivells de contaminació han seguit per sobre dels recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Per tal de complir amb els límits aconsellables, l’informe destaca que s’haurien de reduir els vehicles de mercaderies antics i els dièsel, així com les obres i les explotacions ramaderes, entre d’altres.

Contaminació sobre Barcelona / ACN
Contaminació sobre Barcelona / ACN

Una de les conclusions de l’anàlisi és que “el trànsit rodat és la font d’emissions de contaminants amb més impacte sobre la qualitat de l’aire urbà”, en especial pel que fa la reducció dels gasos NO2. Per tant, aposta per reforçar el setge al vehicle privat perquè, a més de millorar la qualitat de l’aire, hi hagi menys accidents i lesions de trànsit, menys soroll i més espai per als vianants.

L’informe de l’ASPB i el consorci fa referència, paral·lelament, a estudis “preliminaris” que mostren una correlació entre mortalitat i contaminació en el context de pandèmia de la Covid-19. En aquest sentit, esmenten una anàlisi publicada a la revista Science of the Total Environment i una altra d’investigadors de Harvard que apunten que a ciutats contaminades els residents tenen un sistema immunològic i respiratori “en pitjors condicions”.

Preocupació “gran” pel transport públic

Els membres del grup de treball que han elaborat l’informe, els mateixos que s’encarreguen de l’avaluació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), mostren una preocupació “gran” pel “transvasament” d’usuaris del transport públic al vehicle privat. “Tindrà uns efectes extremadament negatius sobre la qualitat de l’aire, atès que l’única manera de millorar la qualitat de l’aire a la ciutat és reduir l’ús del vehicle privat i això passa inevitablement per recuperar l’ús del transport públic”, avisen.

Finalment, defensen la idoneïtat de la ZBE, que començarà a multar infractors el 15 de setembre. En tractar-se d’una mesura “permanent”, permetrà evitar més morts causades per la contaminació. Els científics i experts que han elaborat l’estudi treballen per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’ASPB, el consistori de Barcelona, l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA), l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Més informació

Nou comentari