L’Ajuntament torna a frenar el Tramvia Blau per estalviar per la pandèmia

Anul·la el concurs públic convocat per TMB per encarregar la redacció del projecte per tornar a posar en marxa l'icònic mitjà de transport del Tibidabo | La documentació oficial assegura que és per destinar els diners a la crisi sanitària

El Tramvia Blau torna a estar en via morta. L’avenç que significava que finalment s’hagués tret a concurs la redacció del projecte per reformar-lo ha durat de Nadal a Sant Esteve. O, per ser precisos, dues setmanes. Transports de Barcelona, l’empresa del grup TMB que gestiona la xarxa de bus, va publicar la licitació el 6 de maig. Setze dies després, el 21 de maig, es feia públic el desistiment de la convocatòria al mateix expedient del portal de contractacions de la Generalitat. La causa per la qual s’ha fet aquesta frenada en un projecte que mai acaba d’arrencar no queda clara.

D’una banda s’al·lega que ara no és moment de gastar en el Tramvia Blau –la redacció del projecte costaria 802.847,83 euros (IVA inclòs)– perquè calen fons per afrontar la crisi socioeconòmica que comportarà la pandèmia de Covid-19. I, per una altra banda, s’entreveu alguna mena de desacord o falta de coordinació entre TMB, l’organisme que va llançar la licitació, i l’àrea d’Ecologia Urbana de l’Ajuntament, encara que al capdavall uns i altres pengen de la tinença d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, encapçalada per Janet Sanz (Barcelona en Comú). Per sota seu hi ha la regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Rosa Alarcón (PSC).

Són els mateixos portaveus municipals els que asseguren que, com que es tracta d’un projecte amb dues potes –la modernització del Tramvia Blau i les seves instal·lacions d’una banda i la reurbanització de l’avinguda Tibidabo i les places Kennedy i Doctor Andreu d’una altra– calia la intervenció dels serveis d’urbanisme de l’Ajuntament, a més del que fes TMB. La mateixa versió indica que “alguns tràmits per la part de l’Ajuntament encara estaven pendents quan es va decretar l’estat d’alarma” i que “en aquell moment es va aturar tot” el que no era urgent. Per alguna raó no aclarida, TMB no tenia constància d’aquests tràmits pendents i va treure el projecte a concurs. No se sap quin va ser el malentès o el motiu de la descoordinació entre dues àrees municipals, però el cas és que la licitació, llançada per sorpresa en ple confinament –quan realment estava tot paralitzat– s’ha anul·lat sine die. “Actualment la prioritat era atendre l’emergència sanitària de Covid-19, l’Ajuntament està centrat en això”, subratllen fonts municipals.

Els diners han de ser per a la crisi sanitària

Si es consulta la documentació oficial, però, l’enfoc és una mica diferent. Segons el comunicat oficial de justificació del desistiment penjat al portal de contractacions de Catalunya, la raó per la qual es revoca el concurs és que “la nova situació econòmica i social derivada de la emergència sanitària originada per la Covid-19 requereix la satisfacció de necessitats que no s’havien pogut preveure per un òrgan de contractació diligent amb mires de garantir l’interès públic”. El text afegeix que davant la nova situació “resulta imprescindible que s’ajornin determinades inversions per poder disposar de crèdit per satisfer altres necessitats d’interès públic derivades de l’emergència sanitària“.

Polèmica per despeses recents

Aquesta marxa enrere en un projecte que ja porta més d’un any de retard –s’havia de treure a concurs la primavera del 2019, ja sota la pressió de l’endarreriment excessiu– arriba en un moment en què el govern d’Ada Colau ha sigut qüestionat per l’oposició durant la pandèmia per determinades despeses. El que ha fet més soroll ha estat clarament l’afer del concert que s’havia de fer en terrats i balcons de la ciutat. La comissió de govern havia acordat una subvenció de 250.000 euros per a un projecte que havia d’executar El Terrat (Mediapro) i que s’havia valorat en 500.000 euros. Tot i que algunes de les actuacions ja s’havien gravat –l’espectacle estava concebut com a fals directe–, el projecte es va avortar i la despesa municipal, per tant, no es va arribar a fer. Però dies després es va saber que s’havia contractat un publicista que havia treballat amb l’exalcaldessa de Madrid Manuela Carmena per a la campanya de comunicació de l’Ajuntament relacionada amb la Covid-19. Va ser un altre episodi polèmic que va arribar al ple de divendres.

Avantprojecte redactat amb tot detall

Mirant-se la resta de la documentació publicada al portal de contractacions es fa difícil saber quins eren els punts que estaven pendents de tancar, segons la versió que donen els portaveus municipals. És obvi que només els tècnics poden identificar-los –més enllà d’alguns errors ortotipogràfics al text de la memòria– , però l’aparença de la documentació que s’havia adjuntat per als candidats que volguessin participar en la licitació contenia un avantprojecte detallat. S’hi incloïen tota mena d’especificacions i diverses imatges que recreen com hauria de quedar l’àrea afectada quan les obres es facin, una fase posterior a la redacció del projecte i encara molt més llunyana.

Les instruccions de l’Àrea d’Ecologia Urbana de l’Ajuntament era aprofitar la renovació del tramvia i del traçat per on circula per refer tot l’urbanisme de l’avinguda Tibidabo i la plaça Kennedy. Es persegueix, sobretot, que hi hagi espai per a un carril bici i més espai per als vianants en alguns trams. Un dels requeriments que la plaça Kennedy, on comença el trajecte per enfilar-se cap a la del Doctor Andreu, deixi de ser una rotonda pensada per als vehicles per crear-hi una àrea pacificada que faci d’intercanviador entre la parada Avinguda Tibidabo de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i el Tramvia Blau. També es demana que s’integri definitivament la línia d’autobús de la xarxa ortogonal que s’ha incorporat després de l’aturada del vell tramvia i que fa una part del seu recorregut, fins al carrer Adrià Margarit, a tocar el CosmoCaixa.

Les obres, per al mandat següent?

Aquesta aturada sense nova data del concurs per encarrega la redacció del projecte situa molt lluny l’horitzó de la tornada del Tramvia Blau. Tal com estava plantejada la licitació, es donava un mes per presentar ofertes, després calia fer el procés d’obertura de pliques i, un cop adjudicat l’encàrrec, es donava un any i mig per entregar la feina. Quan es torni a treure a concurs i es tingui sobre la taula el projecte redactat –impossible abans de mitjans del 2022, un any abans de finalitzar el mandat– encara caldrà convocar un altre concurs per adjudicar la realització de les obres i l’execució dels treballs difícilment durarà menys d’un any o un any i mig. Tot indica que el Tramvia Blau, que va quedar fora de circulació l’últim any del primer mandat de Colau, no tornarà estar en marxa abans que s’acabi el segon mandat dels comuns, moment en què ja portarà més de cinc anys retirat. Tot plegat, malgrat que en el moment d’anunciar l’aturada es va parlar de manera ambigua d’uns dos anys de marge per tornar-lo a engegar.

Comentaris

    J.M. 16/07/2020 7:11 pm
    Una mentida després d'una altra. Per a quiosquets d'ideologia de gènere, gestió de mobilitat pròpia d'una psicòpata dement i viatges al cim climàtic en NY on no pinta absolutament res si que hi tenen diners…

Nou comentari