El Tramvia Blau, sense data per tornar un any després de l’aturada

Encara no s'ha tret a concurs la redacció del projecte, que TMB espera licitar al març

Un any i un mes després que deixés de circular, el Tramvia Blau de Barcelona encara no té data per tornar a funcionar, ni tan sols aproximada. Se’n va anunciar l’aturada sobtadament a mitjans de gener de l’any passat, es va retirar de la circulació l’u de febrer i, de moment, el projecte per renovar les vies i la catenària, fer les millores que calguin als combois i reurbanitzar l’avinguda Tibidabo no està ni encarregat.

Quan es va anunciar la retirada temporal d’aquest transport centenari i icònic, es van donar poc detalls sobre el que s’hi faria, més enllà de dir que calia una remodelació a fons per garantir-ne la seguretat a llarg termini. L’Ajuntament i TMB tampoc van concretar el temps que caldria tenir-lo fora de circulació, tot i que es va parlar d’uns dos anys.

El cas és que ja s’ha consumit la meitat d’aquest termini aproximat i encara ni tan sols s’ha tret a concurs la redacció del projecte, que serà el document de base per començar a treballar: serà aleshores quan se sabrà què diuen els enginyers que cal fer amb la catenària –la que hi ha és d’origen, res a veure amb la que tenen el Trambaix i el Trambesòs– i com s’han de replantejar les vies: si a més de renovar-les cal refer-ne el traçat, ja que ara passen per carrils per on circula la resta de trànsit de l’avinguda Tibidabo.

Tres combois ja tenen tecnologia moderna

També s’ha de decidir què es fa amb els combois. N’hi ha tres que ja tenen la tecnologia PLC de control per ordinador, exigida per la normativa actual per raons de seguretat. Possiblement, aquests tres tramvies només requeriran reparacions menors. De fet, són els que circulaven fins l’any passat i ara fa onze mesos que són al taller de la plaça de la Central (al costat del CosmoCaixa), on els mecànics els treuen de tant en tant perquè la mecànica no deixi de funcionar. Però als magatzems de TMB n’hi ha tres més sense aquesta tecnologia i ara són candidats a incorporar-la, de manera que s’augmentaria el parc mòbil operatiu d’aquest servei.

El contrast de la maneta clàssica, que encara fan servir els conductors del Tramvia Blau per a algunes funcions, i l'ordinador amb què es controlen la majoria de funcions / Jordi Play

El contrast de la maneta clàssica, que encara fan servir els conductors per a algunes funcions, i l’ordinador amb què es controlen la majoria de funcions / Jordi Play

El setè tramvia que queda dels deu que va arribar a tenir la línia és el número 2. Es considera una peça de museu, es fa servir només per a esdeveniments especials i es vol conservar sense cap alteració respecte de la mecànica del 1901.    

Per arribar a tenir el projecte definit en tots aquests aspectes, la regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, espera que el mes que ve es pugui licitar la redacció del projecte, una feina que un cop adjudicada trigarà nou mesos a fer-se, segons va explicar en l’última comissió d’Urbanisme (minut 4h 50′ del vídeo). Tant el PDECat, com el PP i Ciutadans –especialment aquest últim grup– li van retreure que després d’un any i un mes ni tan sols hagi sortit a concurs la redacció del projecte: quan l’Ajuntament el tingui sobre la taula, ja s’hauran consumit els dos anys d’aturada que es van anunciar i encara faltarà licitar l’obra i fer-la.

És a dir: no hi ha data per a la recuperació d’aquest transport històric inaugurat el 1901 i que ha conservat l’aparença gairebé intacta, tot i la modernització tècnica que s’hi anat fent per adaptar-lo a la normativa actual per als vehicles que transporten passatgers per la via pública.

La coberta de la cotxera, en obres

L’únic que sí que s’està fent és la renovació de la cotxera, situada al costat del taller, a mig recorregut del Tramvia Blau, que va des del principi de l’avinguda Tibidabo i fins a la plaça del Doctor Andreu, on s’agafa el funicular per pujar al parc d’atraccions. 

Aquest aparcament, amb capacitat per a quatre combois, es va construir a principis del segle XX, per estrenar la línia, amb les tècniques i els materials de l’època. La coberta s’havia anat fent malbé i hi havia goteres. Estava feta de teula plana i, alguns trossos, eren de fibrociment, és a dir d’Uralita. Quan es va retirar per començar l’obra s’hi va aplicar el protocol per manipular peces amb amiant, tot i que no s’havia analitzat per aclarir si aquelles peces en contenien o no.

La cotxera del Tramvia Blau, en reparació. S'han tret la coberta i les encavallades / Jordi Play

La cotxera del Tramvia Blau, en reparació. S’han tret la coberta i les encavallades / Jordi Play

A més de la coberta, també s’han tret les encavallades, que eren de fusta, com corresponia a l’època en què es va construir l’edifici. Les parets s’han picat per buscar-hi filtracions i reparar-les. I ara es col·locarà “una nova coberta amb panells sandvitx –planxes d’alumini amb l’interior de material aïllant– les encavallades seran d’acer”, segons va explicar sobre el terreny al TOT Barcelona Manel Fernández, de l’àrea de projectes de Ferrocarrils Metropolitans de Barcelona (FMB).

Aquesta primera fase de l’obra costa uns 300.000 euros. La resta, segons es va anunciar l’any passat i va repetir Vidal la setmana passada, costarà uns 11 milions, tot i que fins que no hi hagi el projecte no es podrà concretar.

Les encavallades de fusta de la cotxera del Tramvia Blau, just abans de ser desmuntades, aquest mes de febrer / TMB

Les encavallades de fusta de la cotxera del Tramvia Blau, just abans de ser desmuntades, aquest mes de febrer / TMB

 

Més informació

Nou comentari