La unió del tramvia encarrila el traçat per la Diagonal

BComú, PSC, ERC i CUP avalen el traçat en superfície i per l'avinguda i formalitzen la petició a l'ATM d'un conveni amb calendari vinculant, finançament i transició a una gestió pública

La unió dels tramvies per la Diagonal i en superfície s’encarrila avui amb l’aprovació per primer cop al ple de Barcelona de les línies mestres del projecte. No ho havia aconseguit l’abril passat, però finalment les negociacions i la pressió del govern d’Ada Colau han aconseguit el suport dels tres partits d’esquerres de l’oposició i dels dos regidors no adscrits. ERC, PSC i a última hora també la CUP han votat a favor del projecte estrella dels comuns, que ha prosperat amb una majoria de 24 dels 41 escons municipals.

L’expedient que s’ha votat aquest divendres, en realitat, té més implicació simbòlica que efectiva. Consta de quatre punts i fonamentalment trasllada a la Generalitat els estudis fets aquest mandat i una majoria favorable al traçat per la Diagonal. També encarrega a la Autoritat de Transport Metropolità (ATM) que negociï amb les concessionàries privades del Trambaix i el Trambesòs per fer una proposta de futura gestió pública de la infraestructura unificada. La votació realment vinculant sobre el tramvia arribarà el mandat que ve, quan el ple hagi de valorar un conveni entre l’ATM i l’Ajuntament de Barcelona, d’obligat compliment i amb la lletra petita de com es finançarà l’obra, amb quin calendari es farà, qui la gestionarà quan estigui acabada i com es repartiran els beneficis que generi la inversió pública fins al venciment de les concessions el 2032. 

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, ha celebrat l’acord en la primera intervenció dels comuns. Amb un evident entusiasme, ha proclamat que “Barcelona vol el tramvia per la Diagonal i avui fem possible aquesta connexió”. Ha titllat la votació de “punt d’inflexió en la darrera dècada” i ha celebrat que “fa uns mesos no va ser possible, però hi ha hagut nous suports polítics” que ho permeten abans d’acabar el mandat. Tot i que el redactat que finalment s’ha votat no inclou l’any 2020 com a inici d’obres previst, Sanz ha emfatitzat la voluntat de començar-les “el més aviat possible”.

L’ATM hauria de tenir enllestit el conveni abans de la tardor per arribar a aquest termini, sempre i quan la disponibilitat pressupostària de l’ajuntament permeti avançar la inversió –d’entre 180 i 200 milions d’euros– a la Generalitat de Catalunya, com preveu l’actual consistori. A primera hora del matí, de fet, els partits que preveien votar a favor ja han celebrat l’aprovació en una fotografia de família amb representants de la plataforma associativa Unim els Tramvies. 

Foto de família de partits i associacions partidaris de la unió del tramvia per la Diagonal / BComú

Foto de família de partits i associacions partidaris de la unió del tramvia per la Diagonal / BComú

ERC i PSC han argumentat al plenari els acords als que han arribat amb el govern municipal per votar a favor de la connexió tramviària: un redactat molt més concret i sense la data 2020 com a inici d’obres i la vinculació de les obres al tram Glòries-Verdaguer a la reforma pendent del tram central de la Diagonal. “Volien el titular què el tramvia es farà el 2020 i nosaltres no estem per enganyar a la ciutadania”, ha reivindicat el regidor Jordi Coronas (ERC), que ha lamentat la pressió dels darrers mesos al seu grup “i fins i tot insults” per aconseguir el vot a favor. Fora del plenari, Ernest Maragall ha declarat als mitjans de comunicació que el govern municipal “no havia fet bé les coses” i ha justificat el canvi de vot: “Hem rectificat absolutament el rumb del que proposava el govern”. L’alcaldable s’ha fet acompanyar, com ahir va fer Jaume Collboni (PSC), de sis candidats del seu partit a municipis veïns per visibilitzar la cohesió metropolitana que permetrà la nova infraestructura. 

L'alcaldable l’Ernest Maragall amb els candidats d’ERC a Sant Feliu (Oriol Bossa), Badalona (Francesc Ribot), Cornellà (Raquel Albiol), Esplugues (Oriol Torras), Sant Just (Sergi Seguí) i Sant Adrià (Rubén Arenas) / Meritxell M. Pauné

Ernest Maragall amb els candidats d’ERC a Sant Feliu (Oriol Bossa), Badalona (Francesc Ribot), Cornellà (Raquel Albiol), Esplugues (Oriol Torras), Sant Just (Sergi Seguí) i Sant Adrià (Rubén Arenas) / Meritxell M. Pauné

Daniel Mòdol ha expressat el vot favorable del PSC malgrat que ha lamentat que la votació fos “un dia de postureig electoral de Bcomú” i que “no s’avanci en res”. Considera que l’aprovació hagués pogut tenir lloc molt abans amb una actitud més dialogant del govern municipal: “S’hagués pogut haver començat a construir el tramvia aquest mandat, així que avui ens n’anem amb un gust amarg”, ha dit. La CUP, per la seva banda, ha advertit que el futur tramvia unificat “serà de gestió pública o no serà”, en referència al seu suport dels anticapitalistes al futur conveni amb l’ATM. També demanen que el debat vagi “més enllà del tramvia” i es reconfiguri la Diagonal en favor d’una mobilitat més sostenible. Les tres formacions han insistit en recalcar que l’aprovació d’aquest divendres és un primer pas i que les votacions decisives arribaran quan hi hagi sobre la taula concrecions econòmiques i organitzatives.

PDECat, Cs i PP han votat en contra i han subratllat el “tacticisme electoralista” d’aquesta votació a quatre mesos de les eleccions. Francina Vila (PDECat) ha retret amb gran duresa als republicans que finalment hagin pactat el tramvia amb Ada Colau: “Quin paper tan galdós els fan fer, quin peatge que els fa pagar!”, els ha etzibat. Cs no considera prioritari el tramvia i apel·la a finalitzar abans infraestructures com la L9 del metro. “El tramvia per la Diagonal segueix en via morta”, ha sintetitzat Alberto Fernández Díaz (PP).

Nou comentari