L’Associació Catalana de Crítics d’Art (ACCA) ha emès un comunicat que remarca que l’enrenou dels últims dies “arrel d’un malentès i de la difusió d’una informació errònia i espontània” ha damnificat la imatge del col·lectiu. Fa referència a la polèmica que va originar un tuit de l’artista Lara Costafreda, en què explicava que no se l’havia permès llegir un text en què reivindicava l’ús de la Capella de la Misericòrdia per al CAP Raval Nord durant l’entrega dels Premis ACCA 2018. El missatge, minuts després, va ser matisat per no generar confusió i va aclarir que qui havia cregut que no era pertinent llegir aquell missatge reivindicatiu va ser el propi col·lectiu que l’acompanyava, i en cap cas l’ACCA –organitzadora– o el MACBA –propietari de l’espai de la gala–. En aquesta línia, l’associació de crítics ha agraït la rectificació de l’artista i ha defensat que sempre han defensat “la llibertat d’expressió”.
La polèmica va agafar volada a Twitter després que Costafreda compartís el missatge anunciant que s’havia negat a participar a la recollida d’un premi pel projecte Art i Hospital del Centre d’Art la Panera de Lleida quan el seu equip la va dissuadir de compartir el missatge que tenia previst donar.
Tot i això, el text difós per l’ACCA assegura que “és inexplicable que una artista que no ha estat directament premiada esdevingui la protagonista d’aquest moment”, ja que l’entrega dels premis era nominal –per a Roser Sanjuan, del Servei educatiu del Centre d’Art la Panera, i Moisés Mira, cap de la Secció d’Oncologia Radioteràpica de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida– i, per tant, a ella no li tocava pujar a fer cap discurs. “Lara Costafreda no havia estat nominada als Premis ACCA, sinó els responsables d’un projecte del que forma part”, remarca el comunicat.
De la mateixa manera, el col·lectiu de crítics d’art subratlla que “no es recorden” casos en què “s’hagi vetat algun discurs de ser pronunciat”, ja que precisament la gala de premis “és la festa de la crítica d’art i el discurs crític sempre hi ha estat benvingut”.
La influència de les xarxes
Segons el text, a més, el principal problema neix d’una “informació errònia i espontània al Twitter” que, tot i les rectificacions que s’han matisat a posteriori els missatges de crítica envers l’ACCA “no han cessat de multiplicar-se”. Això suposa una “alerta” sobre els usos de les xarxes socials i asseguren que són “més propenses” a “amplificar la desinformació que no pas a donar ales al pensament raonat i contrastat”.
Tanmateix, precisament a través de Twitter, l’artista protagonista del malentès ha comentat el text públic del col·lectiu de crítics i ha titllat el comunicat d’“un pèl difamatori”. Costafreda explica que havia estat convidada “a recollir el premi” i que la presidenta de l’ACCA “no tenia cap inconvenient” en el fet que fos nominal.
2. També entenc que donat que la Directora del Centre d’Art La Panera és, al mateix temps, la Presidenta de l’ACCA, sabia perfectament que se m’havia convidat a recollir el premi i no hi tenia cap inconvenient pel fet que fos nominal. El comunicat de l’ACCA és un pèl difamatori.
— Lara Costafreda (@laracostafreda) 4 d’abril de 2019