El seu dipòsit vermell llampant atreia mirades i comentaris afalagadors a cada cantonada. Als semàfors, impossible no contemplar-la. Però de sobte, les Impala han deixat de ser un objecte de culte al carrer i romanen tancades als garatges. Des del 2020, quan va entrar en vigor la Zona de Baixes Emissions de Barcelona, veure-les al carrer és un miracle. Només poden circular a la nit i el cap de setmana, fora d’aquest horari suposa arriscar-se a una multa d’entre 200 i 500 euros.

Com les Impala, les motos i els cotxes clàssics viuen les seves hores més baixes a la ciutat. “Estem molt tocats, realment és una sentència de mort a les Impala”, assegura al TOT Barcelona el president del Moto Club Impala, Xavier Arenas. Aquesta moto, que va rodar per primera vegada el 1962, havia estat durant dècades un símbol de la Barcelona moderna, sobretot una moto de l’Eixample i de Gràcia que identificava famílies, amb vehicles que passaven de generació en generació.

El dipòsit emblemàtic de la Impala | Adrià Lizanda
El dipòsit emblemàtic de la Impala | Adrià Lizanda

Però d’ençà de la ZBE que les Impala, tret que la justícia acabi tombant la mesura, han començat el seu compte enrere. “Prohibir les Impala és atemptar contra el patrimoni català de l’automoció, és matar una historia d’arrelament a una ciutat i de llegat de moltes famílies barcelonines”, denuncia el Xavier. I encara és més contundent: “Mentre que a la resta d’Europa els vehicles clàssics es consideren patrimoni i estan exempts de restriccions, a Barcelona una moto com la Impala es considera ferralla. És molt trist que maltractem així la nostra història sentimental i patrimonial”.

Una de les poques Impala que encara es deixen veure per la ciutat TOT BARCELONA
Una de les poques Impala que encara es deixen veure per la ciutat Salvador Cot

Certament, a les capitals europees s’ha optat per protegir aquests vehicles amb permisos especials -que de fet, no són gaire contaminants-, però Barcelona ha optat per “posar al mateix sac tots els vehicles privats”, lamenta el president del Moto Club Impala. A hores d’ara es desconeix quin és el cens d’aquestes motos a la ciutat, però el darrer recompte que es va fer ascendia a 2.500 unitats. Ara, però, alerta el Xavier Arenas, “molts propietaris d’Impala han preferit comprar-se una moto per poder moure’s per la ciutat i anar a treballar, i han guardat la Impala al garatge”. Malgrat guardar-les pel seu valor sentimental, pocs confien que podran tornar a lluir-les amb tranquil·litat.

L’indult a la Impala que mai va arribar

L’agonia de les Impala a Barcelona va començar l’any 2019. Inicialment, l’Ajuntament de Barcelona va insinuar que estudiaria una etiqueta especial per a vehicles històrics que els salvés de la ZBE. Una esperança d’indult per als propietaris que mai no va arribar. Finalment, el consistori va decidir que només tindria en compte l’any de fabricació dels vehicles i no el seu component cultural i va incloure les motos clàssiques a la llista de vehicles vetats: els de gasolina anteriors a l’any 2000, de dièsel matriculats abans de 2006 i furgonetes d’abans de 1994. La moto Impala, fabricada per última vegada als anys vuitanta, símbol de Barcelona i patrimoni industrial de Catalunya, va ser obligada a signar la seva sentència sense indult.

Fàbrica de Montesa a Barcelona, inaugurada l'any 1951
Fàbrica de Montesa a Barcelona, inaugurada l’any 1951

Operació Impala: un viatge mític en moto

Pocs mesos abans que Montesa fes el seu llançament oficial, la Impala va passar una prova de foc, un viatge de 20.000 quilòmetres durant cent dies recorrent el continent africà. Cinc motoristes emprenien la ruta el 1962: Oriol Regàs, Rafa Marsans, Tei Elizalde, Enric Vernís i Manuel Maristany.

Aquella moto, dissenyada per Leopoldo Milà –premi de disseny FAD aquell mateix 1962– estava cridada a ser símbol de la Barcelona més urbana. I ho va ser. El seu dipòsit vermell intens feia inevitable que fos contemplada i admirada al carrer. Però ara trobar-ne una és com un petit miracle. Fer-la rugir implica exposar-se a rebre una multa per vehicle massa contaminant segons les regles del joc de la ZBE. Malgrat tot, la Montesa Impala ja ha passat a la història com la moto més estimada de Barcelona, símbol també de la cultura mediterrània. Fabricada al barri del Poblenou -carrer de Pamplona-, amb ADN 100% català.

Anuncis com el de la cervesa Damm del 2008, en què donaven la benvinguda a Thierry Henry al F.C Barcelona, o el serial de TV3 Poblenou, en què un dels protagonistes, el David, invertia tot el seu temps lliure a restaurar la Impala que el seu pare havia abandonat, han reforçat aquests vincles. Uns vincles que, qui sap, podran evitar la desaparició definitiva de les Impala.  

Més notícies
Una sortida de la ronda de Dalt de Barcelona, amb el cartell de Zona de Baixes Emissions / ACN - Elisenda Rosanas

El TSJC rebutja anul·lar ja la ZBE i continuen les restriccions al trànsit

Notícia: El TSJC rebutja anul·lar ja la ZBE i continuen les restriccions al trànsit
Comparteix
Desestima la petició d'una plataforma de conductors, presentada abans d'esgotar-se el termini perquè l'Ajuntament recorri
Notícia: El TSJC rebutja anul·lar ja la ZBE i continuen les restriccions al trànsit - Mobile
Cartell indicatiu de la ZBE / Àlex Recolons (ACN)

Consulta aquí si has de pagar l’impost català de C02

Notícia: Consulta aquí si has de pagar l’impost català de C02
Comparteix
L'Agència Tributària de Catalunya ha publicat el cens provisional d'aquest impost, que es pagarà al novembre
Notícia: Consulta aquí si has de pagar l’impost català de C02 - Mobile
Un vehicle tot terreny en un taller mecànic al barri de Sant Andreu / Jordi Play

Els tallers de Barcelona, en declivi a la Zona de Baixes Emissions

Notícia: Els tallers de Barcelona, en declivi a la Zona de Baixes Emissions
Comparteix
Les restriccions a la circulació combinades amb la pandèmia fan decaure la clientela dels mecànics
Notícia: Els tallers de Barcelona, en declivi a la Zona de Baixes Emissions - Mobile
Trànsit a Barcelona / Jordi Play

Quatre alcaldes europeus s’alien amb Colau per pressionar a favor de la ZBE

Notícia: Quatre alcaldes europeus s’alien amb Colau per pressionar a favor de la ZBE
Comparteix
París, Londres, Milà i Roma qüestionen la capacitat dels jutges per rebatre mesures contra la contaminació
Notícia: Quatre alcaldes europeus s’alien amb Colau per pressionar a favor de la ZBE - Mobile

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Català a maig 18, 2022 | 08:48
    Català maig 18, 2022 | 08:48
    Cal fer notar a l'autor de l'article que el món no s'acaba a Barcelona, tot i que a molts barcelonins els sembli així.
    • Icona del comentari de: Dr Faustroll a maig 18, 2022 | 14:21
      Dr Faustroll maig 18, 2022 | 14:21
      El món no s’acaba a Barcelona però ves per on casualment aquesta secció es diu TotBarcelona”. El que és rellevant és que mentre el benemèrit tàndem Colau-Collboni i tota la penya prohibeixen una bellesa com l’Impala, tots són facilitats pels megacreuers que contaminen com tots els cotxes europeus i vomiten uns ramats de turistes que deixen a Barcelona entre 0 i 15€ per cap de bestiar.
  2. Icona del comentari de: Manel a maig 18, 2022 | 09:16
    Manel maig 18, 2022 | 09:16
    Les esvàstiques de la Colau i companyia pesen massa. L'amo és a Madrid i tenen l'ordre de destrossar Barcelona. A boicotejar el comerç, la cultura i l'economia per tornar el favor que CNI, clavegueres i deep state els hi van fer al posar a 4 inútils governant l'ajuntament de Barcelona.
  3. Icona del comentari de: mn a maig 18, 2022 | 09:41
    mn maig 18, 2022 | 09:41
    fora la inútil botiflera colaua, fora comunspudents
  4. Icona del comentari de: Alcaldessa estàs com una montessa a maig 18, 2022 | 19:07
    Alcaldessa estàs com una montessa maig 18, 2022 | 19:07
    Quan contamina una impala? Més O menys que un autobús donant voltes buit per la ciutat durant tot el dia? (Encara que fos elèctric que la electricitat encara es fa cremant fòssils). Gràcies un cop més estimada alcaldessa pel autoritarisme demagògic..... Fas que inclús els jutges em caiguin be...
  5. Icona del comentari de: Julio Jimenez a maig 19, 2022 | 12:01
    Julio Jimenez maig 19, 2022 | 12:01
    Es el que té que els idiotes votin i possin al poder de la ciutat a inutils populistes i pijoprogres.... , Que es creuen mes llestos i inteligents que la resta i despres van rien-se dels tontos que els han votat.Al cap i a la fî, tenim el que ens mereixem.

Nou comentari

Comparteix