El seu dipòsit vermell llampant atreia mirades i comentaris afalagadors a cada cantonada. Als semàfors, impossible no contemplar-la. Però de sobte, les Impala han deixat de ser un objecte de culte al carrer i romanen tancades als garatges. Des del 2020, quan va entrar en vigor la Zona de Baixes Emissions de Barcelona, veure-les al carrer és un miracle. Només poden circular a la nit i el cap de setmana, fora d’aquest horari suposa arriscar-se a una multa d’entre 200 i 500 euros.
Com les Impala, les motos i els cotxes clàssics viuen les seves hores més baixes a la ciutat. “Estem molt tocats, realment és una sentència de mort a les Impala”, assegura al TOT Barcelona el president del Moto Club Impala, Xavier Arenas. Aquesta moto, que va rodar per primera vegada el 1962, havia estat durant dècades un símbol de la Barcelona moderna, sobretot una moto de l’Eixample i de Gràcia que identificava famílies, amb vehicles que passaven de generació en generació.
Però d’ençà de la ZBE que les Impala, tret que la justícia acabi tombant la mesura, han començat el seu compte enrere. “Prohibir les Impala és atemptar contra el patrimoni català de l’automoció, és matar una historia d’arrelament a una ciutat i de llegat de moltes famílies barcelonines”, denuncia el Xavier. I encara és més contundent: “Mentre que a la resta d’Europa els vehicles clàssics es consideren patrimoni i estan exempts de restriccions, a Barcelona una moto com la Impala es considera ferralla. És molt trist que maltractem així la nostra història sentimental i patrimonial”.
Certament, a les capitals europees s’ha optat per protegir aquests vehicles amb permisos especials -que de fet, no són gaire contaminants-, però Barcelona ha optat per “posar al mateix sac tots els vehicles privats”, lamenta el president del Moto Club Impala. A hores d’ara es desconeix quin és el cens d’aquestes motos a la ciutat, però el darrer recompte que es va fer ascendia a 2.500 unitats. Ara, però, alerta el Xavier Arenas, “molts propietaris d’Impala han preferit comprar-se una moto per poder moure’s per la ciutat i anar a treballar, i han guardat la Impala al garatge”. Malgrat guardar-les pel seu valor sentimental, pocs confien que podran tornar a lluir-les amb tranquil·litat.
L’indult a la Impala que mai va arribar
L’agonia de les Impala a Barcelona va començar l’any 2019. Inicialment, l’Ajuntament de Barcelona va insinuar que estudiaria una etiqueta especial per a vehicles històrics que els salvés de la ZBE. Una esperança d’indult per als propietaris que mai no va arribar. Finalment, el consistori va decidir que només tindria en compte l’any de fabricació dels vehicles i no el seu component cultural i va incloure les motos clàssiques a la llista de vehicles vetats: els de gasolina anteriors a l’any 2000, de dièsel matriculats abans de 2006 i furgonetes d’abans de 1994. La moto Impala, fabricada per última vegada als anys vuitanta, símbol de Barcelona i patrimoni industrial de Catalunya, va ser obligada a signar la seva sentència sense indult.
Operació Impala: un viatge mític en moto
Pocs mesos abans que Montesa fes el seu llançament oficial, la Impala va passar una prova de foc, un viatge de 20.000 quilòmetres durant cent dies recorrent el continent africà. Cinc motoristes emprenien la ruta el 1962: Oriol Regàs, Rafa Marsans, Tei Elizalde, Enric Vernís i Manuel Maristany.
Aquella moto, dissenyada per Leopoldo Milà –premi de disseny FAD aquell mateix 1962– estava cridada a ser símbol de la Barcelona més urbana. I ho va ser. El seu dipòsit vermell intens feia inevitable que fos contemplada i admirada al carrer. Però ara trobar-ne una és com un petit miracle. Fer-la rugir implica exposar-se a rebre una multa per vehicle massa contaminant segons les regles del joc de la ZBE. Malgrat tot, la Montesa Impala ja ha passat a la història com la moto més estimada de Barcelona, símbol també de la cultura mediterrània. Fabricada al barri del Poblenou -carrer de Pamplona-, amb ADN 100% català.
Anuncis com el de la cervesa Damm del 2008, en què donaven la benvinguda a Thierry Henry al F.C Barcelona, o el serial de TV3 Poblenou, en què un dels protagonistes, el David, invertia tot el seu temps lliure a restaurar la Impala que el seu pare havia abandonat, han reforçat aquests vincles. Uns vincles que, qui sap, podran evitar la desaparició definitiva de les Impala.