Vuit entitats han fet un projecte on demanen a les administracions públiques un peatge urbà a Barcelona que costi quatre euros al dia, que s’aplicaria per aquells que circulin en cotxe o moto entre les 7 hores del matí i les 20 hores del vespre. A més, proposen 10 dies de gràcia a l’any on no es pagaria. No haurien de pagar el tribut aquells cotxes on hi vagin més de tres ocupants, defensen. Passaria el mateix amb aquells que acreditin ingressos baixos, inferiors al doble de l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM) –13.896,48 euros l’any aquest 2022-.
Les organitzacions impulsores són la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, Ecologistes en Acció de Catalunya, Eixample Respira, Bicicleta Club de Catalunya, la Xarxa per la Justícia Climàtica, Catalunya Camina i l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit i consideren que amb aquesta iniciativa es reduiria el trànsit en un 21%, com a mínim.
51% a favor
La població que viu a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) considera que cal implementar un tribut que suposi un cost per aquells que entren en vehicle privat a la capital catalana. Ha estat una victòria per la mínima, perquè ha rebut un 51% de suports en una enquesta. Han apostat per una taxa de dos euros, mentre que d’altres, una cinquena part, creu que hauria de ser més, de cinc €; i un 10,5% considera que s’haurien de pagar 10 € per entrar a Barcelona en cotxe o moto.
El 46,5% dels enquestats s’oposa a la mesura i un 2% no es posiciona sobre la qüestió. Les dades són fruit d’enquestes telefòniques i presencials del Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública (GESOP), que ha entrevistat 813 persones majors de 16 anys de l’AMB. La iniciativa es planteja com una evolució de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que en aquests moments s’està debatent als tribunals. L’objectiu, diuen les entitats impulsores d’aquesta iniciativa, és reduir la quantitat de trànsit a Barcelona per afavorir que l’aire que hi ha a la capital catalana sigui més respirable. El peatge urbà ja s’aplica a altres ciutats europees com Milà (Itàlia), que obliga els conductors de vehicles privats a pagar un tribut si entren a la ciutat de 7.30 hores del matí a 19.30 hores del vespre, coincidint amb la franja del dia on s’acumula major mobilitat.
L’Ajuntament, amb “molta expectativa” per la proposta
L’Ajuntament té “molta expectativa” amb aquesta proposta. Ho ha dit aquest dimarts la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, després que es fes pública la iniciativa. “No hem tingut temps de poder rebre el contingut, perquè l’han presentat fa pocs minuts, però estudiarem amb detall la documentació“, ha assegurat. “Com hem dit anteriorment, per tirar endavant propostes com aquest tipus necessitem un gran acord, com vam fer amb la Zona de Baixes Emissions (ZBE), on totes les administracions vam anar a la una”, ha explicat. “En el cas del peatge, incorpora la necessitat de canvis legislatius prèviament, i això fa que l’acord entre les administracions sigui indispensable”, ha argumentat.
Barcelona és la ciutat europea amb més densitat de vehicles i la sisena més contaminada. El vehicle privat representa només el 25% dels desplaçaments que es fan a la metròpoli de Barcelona, però, en canvi, ocupa més del 65% de l’espai públic. La taxa d’ocupació mitjana és d’1,2 persones/vehicle i el 69% dels desplaçaments venen de l’àmbit on arriba el metro (a més del tramvia, trens FGC i rodalies, i busos).
Poll