Vuit entitats han fet un projecte on demanen a les administracions públiques un peatge urbà a Barcelona que costi quatre euros al dia, que s’aplicaria per aquells que circulin en cotxe o moto entre les 7 hores del matí i les 20 hores del vespre. A més, proposen 10 dies de gràcia a l’any on no es pagaria. No haurien de pagar el tribut aquells cotxes on hi vagin més de tres ocupants, defensen. Passaria el mateix amb aquells que acreditin ingressos baixos, inferiors al doble de l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM) –13.896,48 euros l’any aquest 2022-.

Les organitzacions impulsores són la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, Ecologistes en Acció de Catalunya, Eixample Respira, Bicicleta Club de Catalunya, la Xarxa per la Justícia Climàtica, Catalunya Camina i l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit i consideren que amb aquesta iniciativa es reduiria el trànsit en un 21%, com a mínim.

51% a favor

La població que viu a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) considera que cal implementar un tribut que suposi un cost per aquells que entren en vehicle privat a la capital catalana. Ha estat una victòria per la mínima, perquè ha rebut un 51% de suports en una enquesta. Han apostat per una taxa de dos euros, mentre que d’altres, una cinquena part, creu que hauria de ser més, de cinc €; i un 10,5% considera que s’haurien de pagar 10 € per entrar a Barcelona en cotxe o moto.

El 46,5% dels enquestats s’oposa a la mesura i un 2% no es posiciona sobre la qüestió. Les dades són fruit d’enquestes telefòniques i presencials del Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública (GESOP), que ha entrevistat 813 persones majors de 16 anys de l’AMB. La iniciativa es planteja com una evolució de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que en aquests moments s’està debatent als tribunals. L’objectiu, diuen les entitats impulsores d’aquesta iniciativa, és reduir la quantitat de trànsit a Barcelona per afavorir que l’aire que hi ha a la capital catalana sigui més respirable. El peatge urbà ja s’aplica a altres ciutats europees com Milà (Itàlia), que obliga els conductors de vehicles privats a pagar un tribut si entren a la ciutat de 7.30 hores del matí a 19.30 hores del vespre, coincidint amb la franja del dia on s’acumula major mobilitat.

L’Ajuntament, amb “molta expectativa” per la proposta

L’Ajuntament té “molta expectativa” amb aquesta proposta. Ho ha dit aquest dimarts la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, després que es fes pública la iniciativa. “No hem tingut temps de poder rebre el contingut, perquè l’han presentat fa pocs minuts, però estudiarem amb detall la documentació“, ha assegurat. “Com hem dit anteriorment, per tirar endavant propostes com aquest tipus necessitem un gran acord, com vam fer amb la Zona de Baixes Emissions (ZBE), on totes les administracions vam anar a la una”, ha explicat. “En el cas del peatge, incorpora la necessitat de canvis legislatius prèviament, i això fa que l’acord entre les administracions sigui indispensable”, ha argumentat.

Barcelona és la ciutat europea amb més densitat de vehicles i la sisena més contaminada. El vehicle privat representa només el 25% dels desplaçaments que es fan a la metròpoli de Barcelona, però, en canvi, ocupa més del 65% de l’espai públic. La taxa d’ocupació mitjana és d’1,2 persones/vehicle i el 69% dels desplaçaments venen de l’àmbit on arriba el metro (a més del tramvia, trens FGC i rodalies, i busos).

Poll
Més notícies
Contaminació a Barcelona, en una imatge d'arxiu / Europa Press

El 51% de la població estaria a favor d’un peatge urbà a Barcelona

Notícia: El 51% de la població estaria a favor d’un peatge urbà a Barcelona
Comparteix
Una enquesta de GESOP a 800 persones de l'Àrea Metropolitana dibuixa una bona acceptació d'una taxa de 2 euros
Notícia: El 51% de la població estaria a favor d’un peatge urbà a Barcelona - Mobile
Rètol que indica la ZBE / FAVB

Clam social i veïnal contra la decisió del TSJC d’anul·lar la ZBE

Notícia: Clam social i veïnal contra la decisió del TSJC d’anul·lar la ZBE
Comparteix
"La sentència fa apreciacions polítiques amb arguments tècnicament falsos", asseguren una desena d'entitats, entre elles la FAVB
Notícia: Clam social i veïnal contra la decisió del TSJC d’anul·lar la ZBE - Mobile
Un cartell avisa als conductors que entren a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona a la sortida 5 de la Ronda de Dalt / ACN

Barcelona podrà decidir si imposa un peatge urbà a la ZBE

Notícia: Barcelona podrà decidir si imposa un peatge urbà a la ZBE
Comparteix
La Llei de Mobilitat Sostenible que prepara el govern espanyol preveu que els ajuntaments puguin imposar una taxa als vehicles particulars
Notícia: Barcelona podrà decidir si imposa un peatge urbà a la ZBE - Mobile
La Zona de Baixes Emissions, una primera prova pilot de peatge a Barcelona ACN

El Govern veu amb bons ulls un peatge a l’entrada de Barcelona

Notícia: El Govern veu amb bons ulls un peatge a l’entrada de Barcelona
Comparteix
"És evident que moltes capitals europees el tenen", diu la consellera d'Acció Climàtica, Teresa Jordà
Notícia: El Govern veu amb bons ulls un peatge a l’entrada de Barcelona - Mobile

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Jesus a maig 17, 2022 | 17:16
    Jesus maig 17, 2022 | 17:16
    No. Estoy hasta las narices de tantos impuestos .especialmente para que la clase política viva a Ntro cargo.
    • Icona del comentari de: Jofre Sivillà Balaguer a maig 18, 2022 | 19:16
      Jofre Sivillà Balaguer maig 18, 2022 | 19:16
      No té res a veure, això està pensat pels residents, si hi ha molts cotxes han de respirar molt fum a diàri, sufreixen també més accidents de transit. Barcelona ofereix bones connexions de transport públic, no sé perquè hauries d'agafar el cotxe, així et pots estalviar aquest peatge que tan odies.
  2. Icona del comentari de: Josep a maig 17, 2022 | 20:08
    Josep maig 17, 2022 | 20:08
    sort que fa temps que vaig decidir robar-los a ells, els calers ben lluny
    • Icona del comentari de: Jofre Sivillà Balaguer a maig 18, 2022 | 19:58
      Jofre Sivillà Balaguer maig 18, 2022 | 19:58
      Que robes a qui? Et recordo que robar és il•legal.
  3. Icona del comentari de: Imma a maig 18, 2022 | 06:11
    Imma maig 18, 2022 | 06:11
    Si no volen que anem a Barcelona, cap problema! però que treguin les Adminstracions, les descentralitzin, i també els Hospitals i amb prou feines hi anire m. Que la Barcelona de la Colau fa fàstic
    • Icona del comentari de: Jofre Sivillà Balaguer a maig 18, 2022 | 19:56
      Jofre Sivillà Balaguer maig 18, 2022 | 19:56
      Totalment, les administracions haurien d'estar una mica més descentralitzades. Però ningú t'ha dit que no vol que vagis a Barcelona: t'estan dient que ho fagis en transport públic.
  4. Icona del comentari de: Angelus Xic a maig 18, 2022 | 07:40
    Angelus Xic maig 18, 2022 | 07:40
    Srs, una enquesta de 813 persones sobre una població de mes de 4 milions, evidentment NO ES REPRESENTATIVA de la realitat al respecte. Aquest tipus de manipulació mediàtica de l'ajuntament i de certs medis només responen a criteris econòmics i polítics. Poden comprovar com a la enquesta adjuntada, es supera clarament (amb mes vots que els aduits a la enquesta), que la majoria de la població NO ESTÀ A FAVOR de dites mides, pels mateixos motius aduits a les 6 sentencies en contra de la ZBE del TSJC, es a dir, afectació i confinament de residents i treballadors (afectació de drets fonamentlas), excés d'ambit d'aplicació i de vehicles afectats, afectació de les persones amb menys recursos (families nombroses per exemple), una de les 6 sentencies guanyades, creant diferencies entre territoris per activitats economiques...i tants d'altres. I mentres les administracions van promovent i ampliant els ports de creuers de Barcelona (el 4art. del mon, sense mirar ni afectar de cap manera a cap altre element comtaminador. Una vergonya tot plegat, que nomes busca culpar i castigar al ciutadà de a peu per generar una contaminació que es realment mínima en comparació amb la resta d'elements contaminadors. Gràcies polítics, aquells que diuen que ens " representen" i que "miren' pel nostre bé.
    • Icona del comentari de: Jofre Sivillà Balaguer a maig 18, 2022 | 19:52
      Jofre Sivillà Balaguer maig 18, 2022 | 19:52
      T'accepto que la enquesta si s'hagués fet a més gent podria passat d'un 51% a un 49% o a un 53%. I per tant no es pot agafar un valor tant a prop del 50% amb només 800 vots, però si que pot servir der donar-te una orientació. Això no desfavoreix a la gent més vulnerable a la qui fas referència, ja que aquesta gent agafa molt majoritariament el transport públic per accedir a Barcelona, de fet estem incentivant que la gent no tan vulnerable (i pot agafar cada dia el cotxe) vagi en transport públic. Finalment en el tema de creuers això si: si fas una enquesta a empreses, empleats i viatgers de creuers tampoc estaran d'acord en treure'ls. Treure creuers no és incompatible en treure cotxes, axí que podem fer les 2 coses, no et preocipis. Però important, només treient creuers no n'hi ha prou, ja que els cotxes estan més al centre ciutat i afecten de manera més directe a les persones (a la salut, contaminació de l'aire i accidentalitat).
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 20, 2022 | 20:21
      Anònim maig 20, 2022 | 20:21
      No esto de acuerdo en pagar más impuestos por el uso del automóvil.
  5. Icona del comentari de: Oriol de Vilanova a maig 18, 2022 | 16:37
    Oriol de Vilanova maig 18, 2022 | 16:37
    És una gran idea ! També posarem un peatge al meu poble. Per un mòdic preu (10 € podria estar bé) es podrà venir a fer el dominguero, buscar bolets, caminar o anar en bici. Estem sumbats!
    • Icona del comentari de: Jofre Sivillà Balaguer a maig 18, 2022 | 19:12
      Jofre Sivillà Balaguer maig 18, 2022 | 19:12
      Mentre ofereixis opcions de transport públic eficient i aparcament a les afores (com fa Barcelona) llavors perfecte. Així els del teu poble guanyarieu uns calerons que sempre va bé. No sé perquè dius "esteu Sumbats" a mi em sembla una bona idea si podeu fer-ho
      • Icona del comentari de: Anònim a maig 20, 2022 | 13:58
        Anònim maig 20, 2022 | 13:58
        Tu no vius a pages
  6. Icona del comentari de: Jofre Sivillà Balaguer a maig 18, 2022 | 19:08
    Jofre Sivillà Balaguer maig 18, 2022 | 19:08
    A veure, no entenc el 42% de la gent que ha respost que no: abans que limitin els creuers. Han dentendre que les 2 coses no son incompatibles. A més hem de ser concients que tant els creuers com els cotxes, les quantitats de emissions que emèten son importants, i cap d'elles despreciable. I a més, el cotxe circula més el centre ciutat, les emissions afecten més directament a la salut de la població així com l'accidentalitat. I la gent que respon "no contaminen tant com diuen" no ho entenc, només cal veure la foto d'aquesta notícia així com amb moltes altres fotos aèries. I la gent que diguin "si però amb ajudes a la població perquè agafi el transport public". Quines ajudes? Però si el transport públic ja arriba a tota l'area metropolitana i és 100% accessible, la xarxa ha millorat i crescut exponencialment els últims anys. Que més voleu? Les queixes de la gent de comarques les entenc, les de l'àrea metropolitana no. Un matís de la notícia, és cert que Barcelona és una ciutat que té una densitat de cotxes molt alta, però això és deu més a la densitat de la població que amb la utilitazació del cotxe, ja que tenim una bona xarxa de transport públic (amb molta utilització) i un repartiment modal bastant bo, on predomina la mobilitat activa i el transport públic. Per acabar, donar suport aquest peatge, tot i que crec que al principi no hauria de ser molt car (per deixar temps que la gent s'adapti i anar veient l'evolució). Si arriba a ser gaire car es podrien accentuar encara més les i tenir 2 classes socials molt separades. Però tot sigui per incrementar l'utilització del transport públic i fer un aire més sostenible.
  7. Icona del comentari de: Vicky a maig 20, 2022 | 04:14
    Vicky maig 20, 2022 | 04:14
    En contra. Ya esta bien de tantos impuestos y robos... solamente saben hacer eso y estan tan podridos que solo tienen dinero politicos, gobiernos, élites... Por una sociedas holistica
  8. Icona del comentari de: Vicky a maig 20, 2022 | 04:14
    Vicky maig 20, 2022 | 04:14
    En contra. Ya esta bien de tantos impuestos y robos... solamente saben hacer eso y estan tan podridos que solo tienen dinero politicos, gobiernos, élites...
  9. Icona del comentari de: Anònim a maig 21, 2022 | 00:46
    Anònim maig 21, 2022 | 00:46
    Un despropòsit. Peatges no solucionarà res. El cotxe sempre serà necessari ,no tothom pot anar ni amb bicicleta, ni amb transport públic, que és un fracàs de model a Barcelona. Vergonya per les propostes, manipulades del consistori Colau.

Nou comentari

Comparteix