Denunciats trenta-tres casos per catalanofòbia contra la Guàrdia Urbana en cinc anys. Es tracta de les queixes que ha recollit la Plataforma per la Llengua, que aquest dijous va fer públic que un agent de la policia local barcelonina havia estat sancionat amb vint-i-quatre dies de suspensió de sou i feina per haver-se negat a utilitzar el català amb una ciutadana. També va titllar la seva petició de “feixista” i “totalitària” i va fer servir expressions com: “Es muy de fascistas obligar a la gente a hablar en lo que no quiere”.
Entre el 2021 i l’octubre del 2026 hem recollit 33 queixes per discriminació lingüística contra la Guàrdia Urbana de Barcelona: 7 el 2025 i 4 enguany. Segurament n’hi ha més. 📊 Un cos que només actua a Barcelona acumula gairebé tantes queixes com els Mossos a tot Catalunya. https://t.co/Lk7204v3pi
— Plataforma per la Llengua (@llenguacat) November 6, 2026
En un fil a la xarxa X, ara Plataforma per la Llengua desglossa les queixes per discriminació lingüística que han rebut contra tots els cossos policials des del 2021, any per any. En total, en són 269. En el cas de la Guàrdia Urbana en són tres el 2021; vuit, el 2022; cinc, el 2023; sis, el 2024; set el 2025, i quatre entre gener i octubre del 2026. La Policia Nacional suma 141 de les 269 reclamacions. Contra els Mossos s’han tramitat quaranta queixes en tot Catalunya des del 2021.
A l’Ajuntament només els ha arribat un cas
Fonts municipals subratllen que es tracta de queixes que ha rebut Plataforma per la Llengua i que a l’Ajuntament només n’han fet arribar un. També recorden que al cos de la Guàrdia Urbana hi treballen 3.500 policies. Arran del cas de l’agent sancionat, “la Prefectura de la Guàrdia Urbana ha recordat recentment als seus efectius que, amb caràcter general, la primera interacció verbal amb la ciutadania s’ha de fer en català, d’acord amb els criteris municipals de proximitat i qualitat del servei públic”, va dir el consistori dijous.
“Una negligència greu”
L’Ajuntament de Barcelona va considerar que l’agent sancionat va tenir un “tracte inadequat” amb la ciutadana i va cometre una “negligència greu”. Els fets es remunten al 13 de juliol de 2025 a la rambla de Prim de Barcelona, “quan una patrulla va intervenir amb una ciutadana que havia accedit a una zona amb el pas restringit”, han detallat des de l’Ajuntament. “Durant l’actuació, la ciutadana va demanar ser atesa en català. En el transcurs de la intervenció, es van produir actituds i expressions que van ser considerades incompatibles amb els estàndards de respecte, correcció i professionalitat exigibles als membres del cos”, van afegir aquest dijous fonts municipals. La dona també va ser denunciada pels agents perquè es va saltar una tanca policial.



