L’Ajuntament de Barcelona ha iniciat un concurs públic per buscar un model de carregador de vehicle elèctric més econòmic i flexible. El primer repte vol promoure la producció d’un punt de recàrrega econòmic i fàcil de mantenir capaç d’integrar-se al sistema de gestió de la xarxa d’electromobilitat Endolla Barcelona, que actualment concentra el 70% dels punts de recàrrega als Aparcaments B:SM i té previst arribar als 703 punts actius a final del 2022. El segon repte té com a propòsit desenvolupar un punt de recàrrega flexible i mòbil que pugui donar cobertura a diverses places d’aparcament sense necessitat d’estar fixat en un únic punt.
Els dos punts s’emmarquen en el programa InnovAcció 2030 i els han llençat el Comissionat de l’Agenda 2030, Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) i Mobile World Capital Barcelona. Empreses i emprenedors podran presentar projectes fins al 27 de maig, i les propostes guanyadores es donaran a conèixer abans de final d’any.
En relació amb el primer aspecte, el guanyador rebrà 70.000 euros i haurà d’aportar, com a contrapartida, deu punts de recàrrega de baix cost, cinc dels quals s’instal·laran i operaran com a prova pilot com a part de la xarxa Endolla Barcelona de B:SM. A banda de ser capaços d’integrar-se a la xarxa, els carregadors hauran de ser activables des de l’aplicació mòbil SMOU, que ofereix als usuaris tota la informació sobre serveis de mobilitat a la ciutat.
Es busca rebaixar el cost dels punts de recàrrega aproximadament un 85%, passant dels 1.500 euros actuals a un preu inferior als 200 euros. Segons l’Ajuntament, disposar de punts de recàrrega més econòmics permetria accelerar el desenvolupament de la mobilitat elèctrica a la ciutat tant de vehicles privats com flotes corporatives.
El segon repte té com a objectiu el desenvolupament d’un carregador mòbil que permeti un servei d’estacionament de rotació més eficient i, alhora, evitar un sobredimensionat de la infraestructura elèctrica. De la mateixa manera que el punt econòmic, el sistema de recàrrega del punt flexible ha d’estar connectat al sistema central de gestió dels punts, i poder interactuar amb l’usuari a través de l’aplicació mòbil SMOU.
La idea és que amb el punt flexible de recàrrega es pugui desplegar la xarxa de punts sense la necessitat que estiguin vinculats a una plaça fixa d’aparcament, permetent donar servei a diverses places i cotxes situats a una distància mínima equivalent a sis places de cotxe. En aquest cas, el repte està valorat en 90.000 euros i l’empresa guanyadora haurà d’aportar un punt de recàrrega que operarà com a prova pilot a un aparcament de la xarxa B:SM.