Alerta al món del lleure: perillen les extraescolars

Queixes entre els professionals per la falta d'instruccions sanitàries i la incertesa laboral

Incertesa és la paraula que millor defineix la situació actual de les activitats extraescolars i els professionals que les imparteixen. A tan sols una setmana de l’inici de curs molts docents no saben si aquest any podran donar les seves classes ni quines mesures hauran de prendre amb els infants. L’obligació de separar els infants en grups de convivència fa impossible la realització normal d’activitats com el teatre, la música, els esports i els esplais, que es troben ara al punt de mira. El TOT Barcelona ha parlat amb responsables de disciplines molt diverses, que coincideixen en ressaltar la necessitat infantil d’aquesta formació complementària.

Alguns dels treballadors que s’hi dediquen consideren que no donar importància a les extraescolars és una falta de respecte tant pels professionals com pels infants, que se senten insegurs i angoixats amb la tornada a les aules. Una d’aquestes professionals és Anna López, que veu trontollar el seu futur com a professora de teatre en hores extracurriculars. “El Departament d’Educació no ha donat gens d’importància a les extraescolars a l’hora d’organitzar el retorn a les aules”, denuncia durant una conversa amb el TOT Barcelona.

Però la seva preocupació va més enllà, ja que assegura que la idea de mantenir una distància de seguretat entre infants i professors “és un sense sentit que no parteix de la lògica”. “Qui ho ha decidit demostra que no s’ha relacionat mai amb cap grup d’infants, ja que les normes que s’exigeixen ni tan sols les mantenen els adults en molts casos”, recalca la professora.

El correcte desenvolupament afectiu dels infants, sosté, també s’està veient compromès amb la pandèmia i les normes de distanciament: “La proximitat és bàsica per vèncer inseguretats i afavorir la comunicació”. “Tenim la tendència instintiva de demostrar el suport i l’empatia amb el contacte i l’expressivitat corporal i facial”, recalca l’educadora, que adverteix que s’han de tenir més en compte les necessitats dels nens que requereixen el contacte no verbal per poder-se comunicar amb confiança.

Casals i campaments d'estiu han fet de banc de proves de les activitats extraescolars / Fundació Pere Tarrés
Casals i campaments d’estiu han fet de banc de proves de les activitats extraescolars / Fundació Pere Tarrés

Anna López es mostra molt crítica amb la gestió de la pandèmia per part dels diferents governs, que “no han respectat la importància de les extraescolars com a aprenentatge emocional i cognitiu i les han relegat a mer objectiu de conciliació familiar”. “Si s’haguessin prioritzat les necessitats dels nens, les solucions haurien estat altres; potser no perfectes però sí més coherents amb les realitats dels infants i la feina dels professionals”, conclou.

La música no pot fer grups bombolla

Entre les moltes opcions d’extraescolars criden l’atenció les activitats relacionades amb la música. En el món de les corals, el teixit associatiu és molt important, per això són les federacions les que piloten l’adaptació a la nova normalitat. El moviment coral català va ser el primer a redactar unes recomanacions per evitar contagis a l’espera d’un protocol específic de la Generalitat que finalment ha arribat. Júlia Olives, directora de cors i professora de música vinculada al secretariat de cors infantils de Catalunya, considera que aquest protocol té una greu mancança i és que no conté cap especificació pels infants. “Ningú ens ha dit que seguim el protocol de les escoles, però no seria lògic que els nens tinguessin unes normes estrictes a l’escola i unes altres a la coral”, recalca la docent.

Olives denuncia també la falta d’instruccions en cas que algun membre del cor es contagiï. “Estructuraré els nens per no barrejar grups diferents, però és inevitable que es trobin nens de diferents escoles”, explica la professora. La docent defensa les extraescolars com un espai per “l’enriquiment personal dels nens” a més de ser necessàries per alguns pares per a la conciliació familiar.

L’estiu, prova del que vindrà

Els casals i les colònies són un clàssic de l’estiu que aquest any han estat a punt d’anul·lar-se. La Generalitat va especificar en un document les mesures a seguir en el món del lleure, però davant les crítiques del sector va haver de refer-lo per tal que fos més fàcil de complir. La Maria Solà ha passat l’estiu exercint de monitora del casal de l’escola Guinardó. “Les normes de seguretat s’han complert prou bé”, afirma durant una trobada amb el TOT Barcelona. La monitora explica al diari que cada responsable tenia un grup de deu nens que mai s’ajuntava amb altres grups, així com un horari concret per no coincidir al pati i diferents accessos al recinte.

Filera d'infants, amb distància social, al casal d'estiu de l'escola Guinardó / Cedida
Filera d’infants, amb distància social, al casal d’estiu de l’escola Guinardó / Cedida

“El casal no ha suposat cap problema, però els campaments han estat tot un repte”, explica la monitora. “Les normes de distanciament no són fàcils de complir pels adults, molt menys pels nens”, recalca després de mostrar al TOT Barcelona un document amb les normes de seguretat que s’han aplicat. Entre aquestes normes s’hi incloïen la formació de “parelles de convivència” que compartien les tendes de dormir, la desinfecció de les taules abans i després dels àpats, la presa de temperatura al llarg del dia i l’ús constant de gel hidroalcohòlic.

“És angoixant no saber com es planteja el curs vinent, perquè si hem de dividir els infants en grups petits de convivència, segurament no tindrem prou voluntaris”. De moment aquest esplai ha decidit enviar un formulari provisional per recollir informació i decidir posteriorment com es gestionaran els grups. “Ningú ens ha dit com hem de gestionar un possible tancament per rebrot”, conclou la voluntària. A l’espera de saber normes definitives per a cada tipus d’extraescolars, els professionals que s’hi dediquen creuen els dits perquè cap brot en aquestes activitats no els posi immediatament a l’ull de l’huracà.

Més informació

Nou comentari