Les sentències que posen en qüestió la continuïtat de la Zona de Baixes Emissons (ZBE) i les restriccions al trànsit per intentar reduir la contaminació han ofert nova munició a l’oposició per carregar contra el bipartit de comuns i socialites que encapçala l’alcaldessa Ada Colau. Si bé cap partit va votar en contra de l’ordenança que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya revoca ara, tots els rivals del govern municipal han retret aquest dilluns manca de rigor en la normativa que sustenta les limitacions en horari laboral a la circulació de vehicles sense etiqueta ambiental, que l’Ajuntament ha aclarit que, per ara, continua vigent mentre que no es dicti una resolució ferma.
El principal partit de l’oposició, ERC, ha subratllat que ja va advertir de la manca d’informes i de documentació que amparés les restriccions a la circulació, un dels arguments que els jutges al·leguen per tomar la ZBE. El regidor republicà Max Zañartu ha parlat de “manca de rigurositat” de l’executiu municipal a l’hora de escurçar el models de vehicles que permet que transitin per la ciutat de 07.00 a 20.00 hores de dilluns a divendres. Alhora, Zañartu veu en el pronunciament del TSJC una “oportunitat” per replantejar la ZBE perquè sigui més “eficient” i “equitativa”, un aspecte que troben a faltar algunes de les entitats demandants i que els magistrats subratllen en les resolucions.
Per la seva banda, Junts i Cs han coincidit en definir de “nyap” el reglament que fonamenta les restriccions. Els juntistes han recordat que són favorables a la ZBE, però matisen que advocaven perquè s’implantés de forma “racional i progressiva”. El grup d’Elsa Artadi també pensa que “calia modelar algunes mesures” de l’ordenança, que diu que es va acabar implantant “sense diàleg ni consens”.
La presidenta de Cs a l’Ajuntament, Luz Guilarte, ha parlat de “nyap ideològic”, “aplicar sense rigor i sense consens” i que “perjudica els més vulnerables”. Alhora, la dirigent liberal ha demanat que es paralitzin les multes en tràmit.
Per la seva banda, Valents ha titllat la ZBE d'”injusta i desproporcionada per a molts autònoms que tenien cotxes antics, però que no necessàriament contaminaven més que altres de nous”. Alhora, el PP ha definit les restriccions al trànsit com a “polítiques equivocades imposades per motius ideològics” i que ha apuntat que “limiten el creixement econòmic”. Els populars han opinat que les mesures s’haurien d’haver estès de forma gradual i que la implantació de la ZBE no s’ha acompanyat d’un augment suficient dels serveis de transport públic. L’ordenança de la ZBE a Barcelona es va aprovar el desembre de 2019 amb el suport de comuns, PSC, ERC i Junts, mentre que Cs, PP i Barcelona pel Canvi -ara rebatejat com Valents- es van abstenir.