El Departament d’Educació s’ha compromès a revertir la “desinversió” de la Generalitat els darrers anys en obres de reforma a escoles i instituts de Barcelona amb la injecció de 52 milions d’euros addicionals fins al 2026. A diferència d’altres municipis, a Barcelona ha estat l’Ajuntament la institució que ha invertit més en obres de millora de centres que necessiten una intervenció. Entre 2016 i 2019, per exemple, l’Ajuntament ha aportat el 88% de la inversió davant del 12% aportat per la Generalitat, lluny de la proporció de 40-60 que s’estipula en la majoria de casos.
Amb el nou conveni, que recull una aportació ordinària de 24,5 milions d’euros i una extraordinària de 52 entre el 2020 i el 2026, Educació confia que “es posa fi a aquest dèficit”. La primera aportació, de mig milió d’euros per aquest 2020, servirà perquè entre dos i tres instituts puguin habilitar un menjador escolar i obrir-lo el més aviat possible a les famílies dels alumnes.
Dèficit d’inversions del Govern
El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha reconegut en roda de premsa conjunta amb l’alcaldessa Ada Colau que la participació de la Generalitat en inversió en infraestructures educatives a Barcelona ha estat “menor que a bona part de la resta del país”. “A Barcelona ha estat durant anys al revés, era un dèficit que havia de tenir una data de caducitat”, ha assenyalat, afirmant que l’acord al qual s’ha arribat ara amb el consistori –i que ja va ser aprovat dimarts al Consell Executiu del Govern– hi posa fi. Segons Bargalló, l’acord situa amb una aportació extraordinària de 52 milions la intervenció del Departament d’Educació en la “normalitat” de la resta de Catalunya.
Per la seva banda, Colau ha agraït que es comenci a “revertir el dèficit i la desinversió” per a fer les reformes que calen en moltes escoles de la ciutat. “Celebrem aquest canvi de tendència i que es recuperi la inversió pública que mereixen les escoles”, ha conclòs l’alcaldessa.Amb tot, Colau ha recordat les xifres dels darrers anys indicant que entre 2016 i 2019 l’Ajuntament ha invertit fins a 86 milions d’euros en aquest tipus d’obres, mentre que la Generalitat hi ha invertit menys de 12 milions.
Reduir el desequilibri
El nou conveni subscrit entre les dues administracions busca, per tant, reduir el desequilibri dels últims anys. En concret, especifica que la Generalitat continuarà aportant 3,5 milions d’euros anuals, com fins ara, però també partides addicionals de forma progressiva en els propers anys. Així, s’arribarà fins als 52 milions d’euros extres entre el 2020 i el 2026, situant l’aportació total d’Educació per als pròxims anys en 76,5 milions.
De la seva banda, l’Ajuntament de Barcelona es compromet a mantenir la seva actual inversió amb 15 milions d’euros anuals, garantint que en l’actual mandat es mantenen els imports globals en inversió municipal en educació per a les actuacions on és la seva competència exclusiva. “Si nosaltres mantenim els 15 milions continua havent-hi una certa desproporció, entenem que el que s’està fent ara és un compromís per als propers anys”, ha indicat el tinent d’alcaldia de d’Educació de Barcelona, Joan Subirats.
Recuperació de cantines
Les inversions s’hauran d’acordar, detallar i prioritzar entre Generalitat i Ajuntament en el marc del Consorci d’Educació de Barcelona. En tot cas, es destinaran preferentment a obres de reforma, ampliació i millora de centres públics d’educació infantil i primària, secundària i postobligatòria i instituts-escola. Entre els primers projectes que es podran fer amb l’aportació addicional de la Generalitat hi ha l’habilitació d’un menjador escolar en dos o tres instituts de Barcelona que actualment no disposen d’aquest servei, considerat un element d’equitat.
Segons ha explicat Bargalló, encaixa en el pla pilot de recuperació de cantines dels instituts inclòs en els pressupostos aprovats pel Parlament. “El que fem ara és augmentar aquesta partida amb uns diners que s’utilitzaran per l’execució del pla pilot a la ciutat de Barcelona”, ha dit. En molts casos, ha puntualitzat, es tracta de “recuperar” el menjador escolar que l’institut ja tenia i que va haver de tancar en un moment donat.