El pla de transformació urbanística de l’antiga fàbrica Mercedes-Benz del Bon Pastor ja està en marxa. L’Ajuntament de Barcelona està convençut que és una bona idea per crear “un nou teixit urbà amb usos veïnals i productius” sobre un espai de 90.000 metres quadrats que, entre altres, faci que el Bon Pastor i el de Sant Andreu es connectin, a més de disposar de més habitatge social. Per contra, els veïns auguren un autèntic col·lapse per la zona, que no serà capaç d’assumir i d’abastir de suficients serveis els nouvinguts i els actuals residents.
Segons el conveni que van signar l’abril de 2021 l’Ajuntament i la promotora Conren Tramway – també propietària de les Tres Xemeneies del Paral·lel-, també es construirà habitatge públic i privat i dos recintes universitaris, de l’escola de disseny Elisava i de la Universitat de Vic. Sobre el paper, la transformació servirà per connectar a peu els barris de Sant Andreu amb el Bon Pastor.
“L’Ajuntament calla, però la promotora va presentar el projecte i són 1.450 pisos, amb blocs de 8 o 10 plantes que segur que faran ombra als pisos del passeig de l’Havana. Són molts pisos, no només els del solar, sinó també els que volen fer al costat de La Maquinista, uns 820, més uns 200 a l’altre costat de la via del tren. Triplicarem la població, amb uns 6.000 nous veïns per a una zona que tot just en té 2.400. Sumem la gent que vindrà a treballar a les noves empreses i uns 2.000 estudiants a les facultats. El col·lapse i el caos estan assegurats en una zona amb problemes greus de mobilitat i amb una manca evident d’equipaments de tota mena”, denuncia Félix Calvo, vocal de l’Associació de Veïns Mercedes-La Maquinista, nascuda just fa un any, quan es va anunciar el projecte de transformació.
Poll Maker