Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El Bon Pastor es juga el futur amb el solar de l’antiga fàbrica Mercedes-Benz

Ha començat el compte enrere per fer desaparèixer les naus abandonades i la runa que ara s’amuntega al solar de l’antiga fàbrica de Mercedes-Benz, al barri del Bon Pastor. Més 90. 90.000 metres quadrats, desocupats des de l’any 2007 que es transformaran en “un nou teixit urbà amb usos veïnals i productius” que aculli noves empreses tecnològiques vinculades a la indústria 4.0 i les indústries creatives. Segons el conveni que van signar l’abril de 2021 l’Ajuntament i la promotora Conren Tramway – també propietària de les Tres Xemeneies del Paral·lel-, també es construirà habitatge públic i privat i dos recintes universitaris, de l’escola de disseny Elisava i de la Universitat de Vic. Sobre el paper, la transformació servirà per connectar a peu els barris de Sant Andreu amb el Bon Pastor.

Antiga fàbrica de Mercedes-Benz als anys 50. AJUNTAMENT DE BARCELONA

“Triplicarem la població, serà un caos”

Però un any després, el veïnat està neguitós per la “falta d’informació” sobre un projecte que pensen que pot col·lapsar el barri. “L’Ajuntament calla, però la promotora va presentar el projecte i són 1.450 pisos, amb blocs de 8 o 10 plantes que segur que faran ombra als pisos del passeig de l’Havana. Són molts pisos, no només els del solar, sinó també els que volen fer a costat de La Maquinista, uns 820, més uns 200 a l’altre costat de la via del tren. Triplicarem la població, amb uns 6.000 nous veïns per a una zona que tot just en té 2.400. Sumem la gent que vindrà a treballar a les noves empreses i uns 2.000 estudiants a les facultats. El col·lapse i el caos estan assegurats en una zona amb problemes greus de mobilitat i amb una manca evident d’equipaments de tota mena”. És el retrat que fa el Félix Calvo, vocal de l’Associació de Veïns Mercedes-La Maquinista, nascuda just fa un any quan es va anunciar el projecte de transformació.

A més, l’entitat denuncia que l’Ajuntament “no diu la veritat i només presenta la cara amable, amb els pisos de protecció oficial, els llocs de treball o les facultats”, però amaga “els problemes de mobilitat, la massificació de pisos i la manca d’equipaments”. A tall d’exemple, el portaveu veïnal recorda que a la zona només hi ha una escola i molts comerços han tancat. Els veïns de l’entorn de l’antiga fàbrica també se senten “desarrelats”: “D’alguna manera, no som ni del Bon Pastor ni de Sant Andreu, les vies del tren ens deixen en terra de ningú, i ara, de cop i volta  fan una transformació urbana brutal i no ens expliquen res?”, lamenta el Fèlix Calvo.  

Els veïns temen que la població, que es podria triplicar, col·lapsi el barri JORDI PLAY
Els veïns temen que la població, que es podria triplicar, col·lapsi el barri JORDI PLAY

Una oportunitat de connexió o una separació

Altres veïns, però, es miren la transformació amb més optimisme. L’Associació de Veïns del Bon Pastor l’analitza com “una gran oportunitat per al barri si les coses es fan bé, pot ser una manera de connectar tot el barri i la zona de la Maquinista no tingui aquesta sensació de segregació actual”, assenyala la Paquita Delgado, presidenta de l’entitat veïnal, que creu que la transformació del solar de la Mercedes-Benz pot ser també un “enllaç necessari amb Sant Andreu”.

Ara bé, l’Associació de Veïns també veu el “perill” que acabi essent una nova frontera i que a més, suposi “un col·lapse” en un barri “mancat d’equipaments i amb problemes de mobilitat importants”. En aquest sentit, coincideixen amb la nova entitat veïnal de la Maquinista que “cal un pla integral de mobilitat i més zones verdes, una qüestió que encara no se’ns ha plantejat als veïns”, argumenta la presidenta.

De fet, l’Associació de Veïns del Bon Pastor alerta que el projecte de la promotora, que es va conèixer en un concurs internacional, “no recull en absolut cap de les propostes dels veïns”. En aquest sentit, van planejar algunes demandes: “Volem una segona escola bressol al barri, i també un centre de batxillerat i de Formació Professional per nodrir de joves la indústria que tenim al voltant”, detalla Delgado en conversa amb el TOT Barcelona.

Finalment, l’entitat es mostra més comprensiva amb la possibilitat que es facin 1.450 pisos: “És molt, però entenem que és una empresa privada i que alguna cosa se li ha de donar a canvi que faci equipaments. Han de tenir la seva plusvàlua si volem que es facin equipaments”, conclou la presidenta de l’Associació de Veïns.

El solar de l’antiga fàbrica separa els barris de Sant Andreu i el Bon Pastor. JORDI PLAY

La transformació “no està tancada”, insisteix l’Ajuntament

El govern municipal explica al TOT Barcelona que encara no hi ha un calendari previst per tirar endavant la transformació. De fet, tot va començar ara fa un any, quan el consistori va presentar un conveni amb la propietat del solar per “impulsar el procés de transformació de la Mercedes-Benz en un nou teixit urbà amb usos veïnals i productius”. El conveni recollia “les premisses i característiques principals de la transformació”, que insisteix a remarcar que “no estan tancades”. “Els renders i la informació que s’ha publicat últimament corresponen a la proposta del promotor, que no està encara acordada amb l’Ajuntament”, insisteixen fonts municipals. Cal remarcar que l’Ajuntament només autoritza les obres, però tots els costos els afronta la promotora.

És per això que el consistori crida els veïns a la calma, perquè tot just ha començat el procés participatiu ciutadà per consensuar el futur urbanístic de la zona, un pas previ a la Modificació del Pla General Metropolità (MPGM). De fet, com informa l’Ajuntament, ja s’han fet cinc sessions participatives: una de presentació del conveni, una sobre habitatge i activitat econòmica, dues sobre espai públic i mobilitat i una sobre equipaments, en què han expressat el seu parer unes 200 persones. A més, s’ha fet una enquesta entre els veïns i campanyes informatives al carrer.

En qualsevol cas, encara cal recórrer un camí llarg per albirar el nou barri del Bon Pastor amb la transformació urbanística de l’antiga fàbrica, la Maquinista i l’entorn del polígon industrial. Després del procés participatiu vindran més sessions temàtiques, es presentarà una proposta per a l’aprovació inicial del projecte de la constructora i, finalment, es tornarà a sotmetre a debat públic i hi haurà un període d’al·legacions. Passaran anys fins que el solar de l’antiga Mercedes-Benz deixi de ser un solar ple de runa per acollir pisos, empreses i fins i tot dues facultats, si es confirmen els plans de la constructora.

Els veïns reclamen zones verdes i equipaments per a la zona JORDI PLAY

Nou comentari

Comparteix