Cop judicial a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona. “Deficiències en la seva elaboració, manca d’informes determinants i per ser excés en l’àmbit geogràfic d’aplicació i en el tipus de vehicles exclosos, entre d’altres”, aquest és l’argumentari del TSJC, que aquest dilluns ha anunciat que anul·la la ZBE, que va entrar en funcionament a principis del 2020 i que té per objectiu limitar la circulació dels vehicles més contaminants a la ciutat, amb limitacions en una extensió de 95 quilòmetres al voltant de les rondes. La ZBE, ara en suspens, afectava un 33% dels turismes un 40% d’autocars i autobusos, un 56% de les furgonetes i un 59% dels camions.
A partir de dimarts la mesura restrictiva de l’Ajuntament de Barcelona deixa de tenir efecte i, per tant, els cotxes més contaminants poden tornar a circular per Barcelona: “Quan es dicta sentència, la consideració d’ordenança anul·lada és des de l’endemà de la notificació, que s’ha fet avui [per dilluns]”, indiquen fonts del TSJC. Però és definitiu? No, perquè l’Ajuntament pot presentar una suspensió d’execució, és a dir, demanar aturar la sentència del TSJC. Per això cal argumentar i aportar fonaments jurídics de pes que puguin tombar la sentència del màxim estament judicial de Catalunya. En aquest cas, el TSJC s’haurà de tornar a reunir per deliberar si accepta el requeriment de l’administració pública o no.
Poll MakerL’Ajuntament assegura que amb aquesta mesura s’han salvat 125 morts prematures a l’any des que s’ha implementat, així com la fi de 609.000 desplaçaments de vehicles altament contaminants. Tot plegat, quan fa unes setmanes l’advocada de la Comissió Europea Eulalia Sanfrutos Cano alertava en una vista all Tribunal de Justícia de la Unió Europea per examinar les queixes de la CE pels alts nivells de contaminació a Barcelona, part del Baix Llobregat, el Vallès Occidental i l’Oriental, que Barcelona i l’Àrea Metropolitana no estan afrontant com caldria la lluita contra el canvi climàtic en el capítol de reduir les emissions de C02.