El veto als vehicles més contaminants continua en marxa a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona, malgrat que el TSJC va tombar-la per falta d’informes que justifiquessin l’aplicació de les restriccions de circulació amb una ZBE, a més d’un excés de l’àmbit geogràfic d’implantació” i “una excessiva restricció de vehicles”. I és que s’està a l’espera de sentència ferma del Tribunal Suprem després dels recursos presentats per l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat. Per tant, mentre la justícia espanyola no resol definitivament, la ZBE a Barcelona està en vigor. Afecta una àrea de 95 km2, que inclou bona part de Barcelona i dels municipis propers a les rondes de Barcelona: Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat.
En queden exclosos el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes i la Zona Franca. I un altre detall important: la ZBE no s’aplica a les rondes de Barcelona: ni la ronda del Litoral ni la ronda de Dalt, de manera que es pot passar de llarg de les restriccions per aquestes vies.

D’entrada, repassem quins vehicles ja no poden entrar a la ZBE aquest 2023:
Turismes amb motor de gasolina matriculats abans del gener del 2000
Turismes amb motor dièsel matriculats abans de gener del 2006
Furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre del 1994, anteriors a la normativa Euro 1
Motos i ciclomotors matriculats abans del 2003, anteriors a la normativa Euro 2
2024: repensar el futur de l’etiqueta B a la ZBE
I què passa amb els vehicles d’etiqueta B, de color groc? Aquest estiu saltava l’alarma quan alguns mitjans de comunicació asseguraven que aquests cotxes ja no podrien circular per la ZBE ni a Barcelona ni a Madrid a partir del gener de 2024. Ràpidament, l’Ajuntament de Barcelona i la DGT ho van desmentir. Però d’on venia la confusió? La planificació que va elaborar l’AMB per a la Zona de Baixes Emissions fixava per al 2024 el veto als automòbils B (gasolina i matriculats a partir del gener de 2000, o dièsel matriculats a partir del 2006). Segons el Pla Metropolità de Mobilitat Urbana (2019-2024), les limitacions als automòbils amb etiqueta B serien permanents a partir del gener del 2024. Però de moment, això no serà així. De fet, ja es va fer marxa enrere en alguns dels detalls del pla, perquè sobre el paper, el gener del 2022 només s’havia de permetre, segons aquest document, l’accés a la ZBE als vehicles amb distintius B de residents als municipis afectats per la mesura, un pronòstic que no es va complir.
I què passarà a Barcelona a partir del 2024? Doncs si no hi ha sentència del Suprem, res. Continuaran les restriccions actuals, i és probable que es debati sobre què fer amb els vehicles d’etiqueta B que el pla de l’AMB vetava a partir del 2024. El que sí que sabem és que a la ZBE de Madrid la restricció arribarà el 2025, amb l’excepció dels vehicles B que compleixin amb uns requisits específics fixats per l’ajuntament madrileny.





