La Zona de Baixes Emissions (ZBE) de les rondes de l’àrea metropolitana de Barcelona és un dels temes que ha causat més controvèrsia a la ciutat els últims anys. Els vehicles que es consideren més contaminants, és a dir, tots aquells que no poden obtenir l’etiqueta d’acreditació ambiental, no poden circular dins les zones restringides durant la setmana. Ara bé, des d’avui, totes aquelles persones que condueixin furgonetes, camions i autobusos i que estiguin a prop de jubilar-se podran demanar permís per circular lliurement per la ZBE.
Per poder demanar aquesta autorització a l’AMB cal que es compleixin els següents requisits:
- Ser el titular d’una furgoneta, camió, autobús o autocar i que aquest vehicle sigui necessari per poder fer la feina.
- Que faltin cinc anys màxim de cotització en el Règim Especial de Treballadors Autònoms, és a dir, que màxim en cinc anys la persona sol·licitant es pugui jubilar.
- Tenir l’alta laboral
Aquests permisos de circulació lliure per la ZBE només duraran un any, però es podran renovar anualment un màxim de cinc. És a dir, si la persona en qüestió que demani aquesta autorització li falten cinc anys per jubilar-se, podrà gaudir d’aquest permís durant els cinc anys renovant-lo cada vegada.
Quines altres limitacions hi ha a les ZBE?
L’altre gran debat que ha envoltat les Zones de Baixes Emissions de cara aquest 2023 és si els vehicles amb etiqueta groga -la majoria vehicles de gasolina matriculats a partir del gener del 2000 i dels dièsel a partir del gener del 2006- podran seguir circulant per la zona restringida. Fa uns mesos, la tinenta Laia Bonet (PSC) va argumentar per què no s’introduïen determinats canvis en la ZBE: “Compartim que la transició ecològica ha de ser justa, per això vam establir moratòries i excepcions des del principi; i per això defensem que ara no és el moment d’incorporar els vehicles d’etiqueta groga“. El debat segueix sobre la taula, però de moment no hi haurà canvis per a tots aquests vehicles.