Turbulències per Laia Bonet, presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Els treballadors han decidit aquest dilluns que convoquen una jornada de vaga el 17 de febrer per demanar la seva dimissió, després de la polèmica generada per una dona que a través de Twitter va denunciar que un conductor de bus suposadament s’havia negat a deixar baixar del vehicle a les seves dues filles. El cas es va tancar amb una investigació on l’empresa pública va exculpar el treballador, un cop es van comprovar els fets. Abans que conclogués la investigació, però, la màxima responsable de TMB, la també tinenta d’alcalde Laia Bonet, va donar per vàlides les queixes de la usuària de Twitter. Un fet que ha encès els ànims entre la plantilla, on a poc a poc s’ha imposat la tesi que exigeix que Bonet deixi el seu càrrec.
Tots els sindicats -CCOO, UGT, CGT, Sindicat Independent de Transports (SIT), Associació de Comandaments, Administratius i Tècnics (ACACT), Associació de Conductors de Transports Urbans de Barcelona (ACTUB)- han acordat fer aturades dels serveis de bus durant les 9 hores del matí fins a les 15 hores de la tarda. Els representants dels treballadors estan a l’espera dels serveis mínims que fixi el departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya. “La gent està molt emprenyada”, assegura Miguel Ángel Arias, el president del comitè d’empresa de Transports de Barcelona (TB).
No han estat unes vacances fàcils per als treballadors, asseguren des del sindicat UGT. Consideren que el nom de l’empresa i la feina dels empleats ha estat en qüestionament a través de les xarxes socials, fora dels paràmetres que ja hi ha establerts i amb polítics d’un signe i altre aprofitant la polèmica per treure’n rèdit polític. Esmenten persones com la presidenta de Junts per Catalunya a l’Ajuntament, Elsa Artadi, que va assegurar que la resposta inicial de TMB -abans de la investigació- era una “vergonya i una indignitat”, que calia “expedientar” al conductor de bus i que era necessari interposar una denúncia davant dels Mossos d’Esquadra.
Els treballadors reclamen 25 milions d’euros d’impagaments
La vaga del 17 de febrer, a més de demanar el cap de Bonet, també servirà per exigir a l’empresa pública que aboni els 25 milions d’euros que deu als treballadors, després que s’hagi detectat un “error”, admès per la mateixa TMB, on manquen aportacions econòmiques a 4.200 treballadors des del 2003, fa 19 anys, tal com va constatar recentment el sindicat CGT i va publicar en primícia el TOT Barcelona. Malgrat tot, la companyia només compensarà el deute de l’últim any, “d’acord amb el que determina la llei”, ha explicat l’empresa a aquest diari.
La protesta, en dijous, coincideix amb una concentració convocada per la Plataforma per la jubilació als 60 anys, que reclama que els conductors d’autobusos i de mercaderies es puguin jubilar a aquella. És per això que hi ha prevista una manifestació davant de la delegació del govern espanyol a Barcelona. De fet, el passat 14 de desembre el comitè d’empresa de TB ja va secundar la protesta de la plataforma i ara han decidit convocar aturades del servei públic de bus.
Disculpes públiques de Bonet, dues setmanes després
Han calgut 14 dies perquè la màxima autoritat dels Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Laia Bonet, demani disculpes públiques. I ha decidit fer-ho a través del web oficial de TMB, en una entrevista que ha ofert a la mateixa empresa que dirigeix, tot i les nombroses peticions d’entrevista dels mitjans de comunicació.
“Vull mostrar tot el meu afecte i suport al conductor que va ser injustament acusat”, ha defensat Bonet, malgrat que ella va donar per bones les acusacions d’una mare de família. Sobre el seu missatge de suport a Twitter, la presidenta de TMB ha admès que va ser un error: “és evident que estava mal expressat”. A l’entrevista a TMB, Bonet ha explicat que ha demanat disculpes en primera persona al conductor afectat, que compta amb més de 20 anys de trajectòria professional. “Reiterar el meu suport total a la plantilla de TMB”, ha volgut defensar.
“Les bones paraules estan bé, però l’empresa ha d’adoptar mesures”, ha defensat Miguel Ángel Arias, president del comitè d’empresa de TB i delegat sindical d’UGT de l’empresa de transports. “Cal utilitzar la via jurídica contra les persones que volen atacar als treballadors”, ha afegit.