El sector del taxi a Barcelona s’alia amb la Federació Professional del Taxi de Madrid per denunciar “pràctiques fraudulentes” en la revisió de vehicles de fins a 12 companyies d’VTC, entre les quals, declaren, es compten Radio Taxi Barcelona o Free Now. Segons la querella, que ha estat admesa a tràmit, les empreses estarien inscrivint vehicles en la seva activitat sense canviar la seva classificació, una fórmula “il·legal a curt i llarg termini” que els permetria evitar les revisions obligatòries que els vehicles professionals han de passar de manera anual.
Vehicles temeraris
Així, segons denuncien ambdós col·lectius, mitjançant la inscripció fraudulenta de vehicles les empreses denunciades esquivarien realitzar les ITV anuals a què obliga la llei tant als taxistes com a qualsevol altre operador de transport professional. Aquesta il·legalitat els permetria estalviar-se fins al 60% de les inspeccions si es compara amb l’activitat fiscalitzadora del sector del taxi. El coordinador de Taxi Project i d’Elite Taxi Tito Álvarez ha mostrat la seva “absoluta perplexitat davant el passotisme de les institucions” en aquest conflicte. Ha posat el focus especialment en la permissivitat dels governs autonòmics madrileny i andalús, ambdós del Partit Popular, per permetre que “Vehicles Temeraris Consentits” -ironitza- circulin sense cap mena de control per les ciutats.

El seu homòleg madrileny, Julio Sanz, ha assegurat que les “pràctiques fraudulentes” han reduït la recaptació de les administracions, així com posat en perill la seguretat dels passatgers –en tant, de nou, que reben servei de vehicles que no han passat els controls de rigor en el termini necessari–. “Si un vehicle d’aquestes plataformes –assegura el president d’FTPM– pateix un accident, seria molt complicat que els usuaris tinguessin garantits els seus drets com exigeix la normativa”. Madrid i Barcelona són, asseguren les associacions, només el principi d’un allau de denúncies a tot l’Estat espanyol contra empreses de mobilitat que incompleixin aquesta normativa de seguretat.
Directius acusats
La demanda ha estat admesa a tràmit. D’aquesta forma, expliquen des de les entitats del taxi, empresaris i directius com Hugo Arévalo, Félix Ruiz Hernández o Alexander Dentzel Zaryn, abans relacionats amb Tuenti, hauran de declarar davant el jutjat per donar les seves versions. Des de la federació madrilenya destaquen la implicació del grup AURO, recent adjudicatari dels trasllats sanitaris a la Comunitat de Madrid.