Units i contra la Generalitat. El sector del taxi convoca una nova jornada de protesta. En aquest cas, una marxa lenta el 18 de maig. De 9 hores del matí i fins a les 14 h de la tarda pretenen col·lapsar el centre de Barcelona per reclamar al govern de Pere Aragonès que blindi la ràtio d’un VTC per cada 30 taxistes. Asseguren que el departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, encapçalat per Jordi Puigneró, està elaborant un nou decret que no contempla aquesta protecció i que, per tant, se’ls està deixant desemparats enfront d’empreses com Uber. Fins i tot en contra del criteri establer per Tribunal Suprem, que afirmen que en diu que aquesta exigència no és discriminatòria.
Les organitzacions conviden als treballadors del taxi a reunir-se a la Gran Via de les Corts Catalanes amb el carrer Balmes a les 9 h del matí. Una hora més tard es donarà el tret de sortida que donarà peu a la marxa lenta, que transcorrerà des d’allà fins al parc de la Ciutadella, passant pel passeig de Sant Joan. Un cop a les portes del Parlament, deixaran els vehicles estacionats als carrers Marquès de l’Argentera, passeig Picasso, passeig Lluís Companys i passeig de Pujades. Més tard, es reuniran amb representants dels diferents grups polítics per fer arribar la seva única demanda: que és blindi la ràtio 1/30. “No volem el model d’Ayuso a Catalunya”, exclamen.
La Generalitat defensa un argumentari “dogmàtic i miop”, diuen
“La posició del Departament es fonamenta en afirmacions per a les quals no aporten cap evidència científica, com que les noves autoritzacions VTC han aportat una pressió competitiva que ha millorat el servei al transport urbà de passatgers”, denuncien. Així mateix, diuen que el Govern els ha traslladat que no poden establir aquesta ràtio. “Aquestes afirmacions que obvien el caràcter d’interès general del taxi provenen de l’àmbit de la política de la competència. L’argumentari dogmàtic i miop provinent d’aquest àmbit nega implícitament el caràcter complex dels sistemes urbans i així la naturalesa de bé públic de la mobilitat urbana”, lamenten.
Afirmen que se’ls vol destruir. “El consens liberalitzador, basat en aquests arguments parcials, estan motivats, no per la raó ni l’esperit de servei que hauria de ser propi dels càrrecs públics, sinó pels interessos d’aquells que desitgen la desaparició del nostre sector”, asseguren.
“El taxi és un sector centenari amb índexs de satisfacció elevats, com mostren les enquestes i els estudis de satisfacció del servei realitzades assíduament. Si el sector ha sobreviscut en tan bones condicions és perquè, més enllà de la bona feina, la regulació que l’ha emparat considerant-ho un servei d’interès general ha estat l’adequada”, argumenten. “No és veritat que el servei aportat per les noves VTC sigui millor que el del taxi, atès que són sabudes les males condicions laborals i els baixos nivells de preparació dels conductors de VTC, que es tradueixen en l’alt nivell de sinistralitat i baixa qualitat del servei”, defensen. “A més, molt sovint, les empreses gestores de les VTC alternen preus abusivament alts amb descomptes predatoris, que suposen competència deslleial”, afirmen.
“Estem farts”
“Estem farts”, asseguren. “Si no és atès l’únic punt de la nostra demanda, els anunciem que el sector del taxi unit l’interpretarà com un atac del Govern, i dels grups polítics que el formen, a la supervivència i una empara als enemics, que han fet del frau la norma per acabar amb el sector”, declaren. “No pararem fins que es respecti l’interès general i es garanteixi la supervivència del taxi”, sentencien.