El taxi amenaça: boicot al MWC si no poden instal·lar càmeres de seguretat

El sector del taxi prem l’accelerador i altera el ritme cardíac de les administracions públiques. Fa mesos que reclamen poder instal·lar càmeres de seguretat als vehicles, després d’haver patit diversos atacs i robatoris. L’última agressió, el 16 de desembre, va deixar hospitalitzat un treballador que va patir diverses ganivetades, després d’intentar evitar que un home prengués la cartera a un client, a tocar del Mercat de la Boqueria. Farts de reunions, aquest dimecres han organitzat amb una mobilització que ha tingut com a epicentre de la protesta la Zona Franca, al davant de l’Institut Metropolità del Taxi (Imet), autoritat que regula el sector a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Després d’una reunió que “no ha durat ni 15 minuts”, segons Tito Álvarez, portaveu d’Élite Taxi, l’organització majoritària del sector, s’ha produït una assemblea que ha marcat un rumb clar: es boicotejarà el Mobile World Congress (MWC), previst del 28 de febrer al 3 de març, si no poden tenir càmeres als vehicles. I sembla que aquesta vegada va de veritat: “defensarem a mort el mandat de l’assemblea”, ha promès Álvarez.

L’Imet no és capaç d’aclarir si la llei ho admet o no. Álvarez respon que sí: “ja hi ha taxis que les porten arreu d’Espanya”. “És una qüestió de voluntat política, ningú entén per què no ens ho permeten”, afegeix. Quant a les agressions, les xifres oficials dels Mossos d’Esquadra indiquen que els taxistes han patit menys agressions que l’any 2019, l’anterior a l’esclat de la Covid-19. 19 denúncies per robatoris amb violència i 49 furts contra taxistes el 2021, segons l’últim balanç de la policia. L’any prepandèmia, 51 robatoris i 141 furts.

Un centenar de taxistes ha recorregut els carrers de Barcelona, xifra la Guàrdia Urbana de Barcelona -500, segons els organitzadors-, en una marxa lenta que ha tingut com a punt d’inici la plaça d’Espanya. “Ha anat molt bé, no hi ha hagut cap incident“, ha valorat Álvarez. Un cop a l’Imet, han estat rebuts per Pilar Molina, directora de serveis de l’ens. Fonts de l’Institut Metropolità del Taxi també admeten que ha estat una “trobada ràpida”. Allà els treballadors han fet valer les seves demandes; consideren que amb càmeres de seguretat es garantirà millor la seguretat dels treballadors. L’Imet, al seu torn, confia en el sistema d’emergències 112 que disposen tots els taxis. “Creiem que s’ha de millorar i cal una reestructuració tecnològica, però té molt potencial”, defensen.

Nova trobada el 20 de gener

En menys d’un mes totes les parts es tornaran a trobar per intentar arribar a una entesa, després de l’última reunió, el 29 d’octubre. El 20 de gener s’ha convocat de nou la Comissió de Seguretat del Taxi de Catalunya, on hi són presents la Direcció General de Transports i Mobilitat, Mossos, IMET, Departament d’Interior, Guàrdia Urbana de Barcelona, Élite Taxi, Sindicat del Taxi de Catalunya i Taxi Companys. “Com altres que hem tingut i que no han servit absolutament per a res”, ha pronosticat Álvarez. Si no s’arriba a un acord, l’afectació sobre el MWC pot derivar en un autèntic col·lapse que ensorri l’esdeveniment.

Nou comentari