T-Mobilitat : 4 certeses i 2 incògnites del títol de transport més impuntual

El nou bitllet que ha de revolucionar el sistema arribarà a l'abril després de set anys de retards

Des que el 2013 la T-Mobilitat s’esmentés per primera vegada com a solució futura a les zones tarifàries del transport públic i com a alternativa a les targetes de cartró, han passat set anys. Des d’aquell any fins enguany, els ajornaments han tret de polleguera els usuaris i han comportat pagaments en forma de compensació. La T-Mobilitat arriba impuntual, però aquest any sembla que va de debò i el mes que ve el nou títol de transport ha de ser una realitat.

La implantació es farà en tres fases començant a l’abril amb la T-Usual, tal com va desvelar el TOT Barcelona. Aquest primer pas iniciarà un camí que portarà la T-Mobilitat als usuaris del transport públic de Barcelona. La informació oficial sobre el nou títol de transport és nul·la i, després de peticions reiterades d’informació per part d’aquest diari, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) s’ha negat en tots els casos a aportar cap dada. Documents interns de TMB adreçats a la plantilla i consultats pel TOT Barcelona, però, han permès conèixer detalls del calendari, el suport, el preu i les incògnites sobre la T-Mobilitat.

[r:1]

Certeses

1. Calendari

Així serà la T-Mobilitat / TOT Barcelona

Així serà la T-Mobilitat / TOT Barcelona

La primera fase de les tres que tindrà el procés d’implantació de la T-Mobilitat comença el mes que ve, a l’abril. Això sí, només els viatgers de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en formaran part. A partir de l’abril els usuaris de la T-usual, la T-jove i la T-empleat –adreçada als treballadors del metro i del bus– podran comprar el nou bitllet de transport i recarregar-lo amb la T-usual, la T-jove o la T-empleat.

Així és com funcionarà, ja que els passatgers hauran de comprar la T-Mobilitat en format plàstic o descarregar-ne l’app i, després, pagar el bitllet de transport que més els interessi perquè quedi guardat al suport físic o mòbil del nou títol de viatge. 

La segona fase arribarà amb l’entrada de l’any que ve. A partir del 31 de desembre d’aquest any tots els títols de transport es podran comprar a través de la T-Mobilitat i no només la T-usual, la T-jove i la T-empleat. A més, des de l’inici del 2021 es podrà recarregar el nou bitllet a través de les màquines de venda habituals. Entre l’abril i el juny només es podrà fer als punts TMB, desbordats amb l’arribada dels nous títols, i per internet. A partir del juny ja es podrà fer a algunes màquines de venda. Aquesta segona fase ja inclourà totes les zones tarifàries i no només l’AMB. 

La tercera fase és la menys concreta. Es donarà al llarg de l’any que ve i suposarà l’arribada de la T-Mobilitat a tot Catalunya. 

[r:3]

2. La T-Mobilitat, en plàstic o en mòbil

Tot i que inicialment semblava que la T-Mobilitat acabaria sent de cartró com els títols de transport actual, fonts consultades pel TOT Barcelona matisen que el nou bitllet serà de plàstic o en format app. Els dos nous suports suposen un avenç pel que fa a la comoditat de l’usuari, ja que el plàstic és més resistent que el cartró i els títols de transport duraran més. L’ATM confia en la resistència de la T-Mobilitat en suport físic fins al punt que els treballadors de TMB tenen instruccions de no bescanviar-la en cas que un usuari la presenti en mal estat, segons un document intern vist per aquest diari. Fins ara els passatgers que utilitzaven títols de durada llarga com la T-mes o la T-jove havien de demanar canvis en els bitllets perquè sovint es feien malbé abans que se n’acabés la vigència. La T-Mobilitat en plàstic portarà el nom i el DNI del propietari. 

A més, el fet de disposar d’una app permetrà evitar problemes amb les pèrdues del bitllet, ja que passi el que passi el títol de transport estarà guardat en un compte virtual. Eventualment, el transport públic funcionarà amb la tecnologia contactless i els títols de transport físics desapareixeran. És el que es desprèn d’una presentació PowerPoint dirigida als empleats de TMB i creada pel consorci Societat Catalana per la Mobilitat (SOC Mobilitat), responsable de desenvolupar la T-Mobilitat. En aquest document s’explica, sense donar cap data, que en algun moment els títols de transport físics deixaran d’existir i es validarà el bitllet amb el mòbil o altres sistemes contactless.

3. El preu

Segons consta al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) del 28 de febrer d’aquest any, els usuaris hauran de pagar 4,5 euros per obtenir la T-Mobilitat en plàstic i un euro per descarregar-se l’app. La decisió es va prendre en una reunió del consell d’administració de l’ATM del 30 d’octubre de l’any passat, en què també es va aprovar un calendari diferent al previst fins aquell moment i que és, finalment, el que sembla ser el definitiu. 

4. Gest en matèria d’accessibilitat

Els canvis que obligarà a fer la T-Mobilitat en les màquines validadores –per afegir el lector de sistemes contactless s’aprofitaran per incloure un altaveu que pretén facilitar la mobilitat als cecs. De tota manera, el col·lectiu troba insuficient aquest gest i reclama millores profundes. 

[r:4]

Incògnites

1. Retards en l’actualització

Un document intern vist per aquest diari alerta d’una de les incògnites que suposa la posada en marxa de la T-Mobilitat. Es tracta d’un “delay” que pot retardar l’actualització del títol de transport vinculat a la T-Mobilitat un cop l’usuari l’hagi comprat. El document avisa que està “pendent de conèixer” el temps que pot trigar a fer-se efectiu el pagament i que el viatger pugui fer servir el bitllet. El PowerPoint de SOC Mobilitat diu, però, que els títols de transport comprats a través de l’app estaran “disponibles a l’instant”. 

[r:2]

Imatge del document intern de TMB / TOT Barcelona

Imatge del document intern de TMB / TOT Barcelona

2. Sistema de quilometratge

La T-Mobilitat hauria de portar amb ella un altre canvi al transport públic català: el sistema de quilometratge. Aquesta nova tarificació cobrarà als passatgers el viatge segons la distància recorreguda i no segons les zones que hagi creuat. Així, els barcelonins ja no hauran de pagar el doble per arribar fins a Terrassa o Sabadell, ja que les zones desapareixeran.

De tota manera, queda la incògnita de com i quan s’aplicarà el nou sistema. Fonts del departament de Territori i Sostenibilitat situen en el gener de l’any que ve l’entrada en vigor de les noves tarifes per recorregut, però ni l’ATM ni Territori especifiquen més. No se sap, per exemple, si els trajectes amb metro a Barcelona també es cobraran per distància o si seguirà com fins ara. 

Més informació

Nou comentari