El setge s’intensifica. Després d’un mes de l’entrada en vigor del reglament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que regula el servei de les VTC, les dades de denúncies de la Guàrdia Urbana mostren la pressió que estan exercint sobre els conductors. En els deu primers dies de setembre, la policia local va posar 105 multes, segons dades de l’AMB a què ha tingut accés el TOT Barcelona. Tot i que el reglament va entrar en vigor al juliol, agost va servir per informar les empreses que a partir de setembre es començaria a multar.
Les multes que va posar la policia municipal en els deu primers dies de setembre van ser, en 22 ocasions, per no respectar els 15 minuts d’antelació. La infracció més habitual, però, va ser no haver inscrit el vehicle al registre, que és una web creada perquè la policia pugui controlar que es respectin els 15 minuts d’antelació. En 11 ocasions els agents van multar els conductors per estar aparcats esperant a clients, cosa que no permet la normativa municipal. L’AMB obliga els cotxes a tornar a aparcaments habilitats abans d’acceptar un altre servei.
[r:1]
En el mateix sentit, set denúncies van ser per circular sense passatgers esperant per un altre client. Dues multes van ser per treballar en un dia de descans i vuit per no disposar de documentació obligatòria.
Xifres que podrien augmentar
Es tracta de les xifres actualitzades de què disposa l’ens, que rep les denúncies a través de l’Insitut Metropolità del Taxi (IMET). Fonts de l’AMB expliquen a aquest diari que han rebut informació de la policia local al llarg de les últimes setmanes. La Guàrdia Urbana envia informació sobre denúncies a conductors de VTC cada “10 o 15 dies”, especifiquen.
Les mateixes fonts afegeixen que el nombre de multes en el període comprès entre l’1 i el 10 de setembre encara podria augmentar ja que encara es podria rebre més informació al respecte. Quant a les sancions que comportaran, des de l’AMB informen que estan estudiant la naturalesa de les infraccions per determinar si comporten l’inici d’un expedient sancionador.
Les multes no arribaran “enlloc”, segons Unauto
Mentrestant, la patronal d’Unauto considera que les sancions no aniran “enlloc”. El cap dels serveis jurídics d’Unauto VTC, José Andrés Díez, va més enllà: “Estan aplicant criteris polítics sota una aparença de legalitat”. L’advocat responsable del gabinet de la patronal avisa, a més, de la “despesa” que haurà de fer l’AMB quan les empreses recorrin les sancions.
Díez es mostra convençut que les multes per no respectar els 15 minuts quedaran en “un 99%” en res. De tota manera, a la patronal no li consta que cap multa hagi estat notificada a les empreses.