L5 ja ha completat la primera fase d’obres en un tram que afectava fins a vuit de les 27 parades d’aquesta línia del metro de Barcelona. El tall ha tingut lloc entre el 9 i el 18 d’abril i va deixar sense servei les estacions de Verdaguer, Sagrada Família, Sant Pau Dos de Maig, Camp de l’Arpa, la Sagrera, Congrés, Maragall i Virrei Amat.
En els deu dies d’obres s’ha avançat “més del previst inicialment”, assegura Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’empresa pública de mobilitat que gestiona el servei de metro de Barcelona. En concret, s’han millorat 1.681 metres de via simple, en comptes de 1.154 previstos inicialment. Això suposa un augment del 45% plantejat inicialment. La companyia no ha detallat si aquesta major afectació ha suposat un sobrecost extra per l’actuació o si s’emmarca dins del pla de 15 milions d’euros ja pressupostats per arreglar la infraestructura.
Entre Verdaguer i Sagrada Família s’ha completat la renovació de 1.037 metres de via -se n’havien calculat 600-. En concret, s’han retirat el balast antic, les travesses de fusta i les fixacions rígides, i s’ha muntat el carril sobre nou balast, travesses de formigó i fixacions elàstiques. Entre La Sagrera i Congrés s’ha renovat un altre tram de 644 metres de via -se n’havien previst 554-, en què s’ha construït una nova plataforma sobre base de formigó amb nous drenatges i s’han muntat nous carrils amb fixacions antivibratòries.
La companyia explica que a prop de La Sagrera, però en sentit oposat, s’ha preparat l’aparell de via, el mecanisme que facilita les maniobres de canvi de sentit dels trens, perquè l’estació pugui continuar en servei com a terminal de l’L5 durant el tall de l’estiu i es mantingui la funcionalitat del conjunt de l’intercanviador Metro-Rodalies.
També s’ha retirat amiant
TMB ha executat la retirada dels materials amb contingut d’amiant localitzats a l’estació Maragall. “Aprofitant el tall i amb l’estació tancada i segellada, s’han extret de manera segura 8.750 quilos (700 metres quadrats) d’aplacat amb contingut de fibrociment situat als murs laterals de l’estació, a l’altura de l’andana”, detalla. “Les planxes han estat embalades convenientment i transportades a un abocador autoritzat”, afegeix.
Segona fase a l’estiu
La segona fase afecta un tram més curt però durant molt més temps: del 9 de juliol al 10 de setembre. No hi haurà circulació de trens entre Congrés i Vilapiscina durant dos mesos, i a més quedarà també fora de servei l’estació d’Horta del 8 d’agost al 10 de setembre. La resta de la línia 5 funcionarà a màxima capacitat, amb la freqüència de pas de 2 minuts i 30 segons que hi ha ara en hora punta.