Rebel·lió veïnal a Sant Andreu contra l’augment del trànsit al casc antic

La pacificació del carrer Gran ha generat una congestió col·lateral superior al que preveia l'Ajuntament

La imatge d’una pilona estirada a terra després d’haver rebut l’impacte d’un camió circula de mòbil en mòbil entre veïns de Sant Andreu. Sota la foto, un escrit que diu: “Una altra baixa en acte de servei a la comunitat! Gràcies pels serveis prestats”. Amb aquesta ironia residents al casc antic de Sant Andreu denuncien les destrosses que està provocant l’augment de vehicles a la zona. La congestió és un efecte col·lateral de la pacificació del carrer Gran de Sant Andreu, que ha incrementat l’ús ciutadà d’aquesta via però de retruc ha desviat molts més cotxes del que preveia l’Ajuntament quan va estrenar el canvi fa un any.

Els veïns demanen ara al Districte mesures per regular aquest increment de trànsit i més vies d’entrada al barri per repartir millor els fluxos. Després de pràcticament un any de lluita dispersa, mig centenar de veïns s’han unit en la nova Plataforma per la distribució del trànsit. Fan passejades per fer-se visible el seu malestar i fins i tot han passat a l’acció col·locant senyals de circulació casolanes per indicar als cotxes la velocitat adequada a cada tram. 

Pilona trencada en un carrer del casc antic de Sant Andreu / @transitstandreu

Més de mil vehicles

A finals de 2019 l’Ajuntament de Barcelona finalitzava les obres de pacificació del Carrer Gran de Sant Andreu, a través de canvis de sentit en alguns trams perquè deixés de ser una via ràpida. Les millores van convertir l’espai en un nou eix amb preferència per al vianant i durant la desescalada de primavera es va omplir de vianants. No obstant, la reordenació ha fet que més cotxes transitin ara pel nucli antic. Des de la nova plataforma estimen que actualment circulen prop de 1.200 vehicles per uns carrers que “no estan fets per suportar un volum tan alt de cotxes”.

Així, avui és habitual veure “llargues cues, camions que realitzen moltes maniobres en els girs o turismes que no se n’adonen del tipus de via on són”. Tot plegat ha provocat ja alguns accidents i la por a què els més petits juguin lliurement en alguns parcs que toquen a la calçada. Els veïns també es queixen del soroll constant que entra a les cases, en contrast amb el silenci d’abans de la pacificació.

Cartells casolans contra l'increment del trànsit al casc antic de Sant Andreu / GGG
Cartells casolans contra l’increment de vehicles al casc antic de Sant Andreu / Plataforma per la distribució del trànsit

Ara bé, subratllen que no estan pas en contra de les millores al carrer Gran: simplement reclamen pal·liar-ne les conseqüències imprevistes. Proposen que “l’entrada al barri es divideixi en múltiples accessos, evitant, en la mesura del possible, els carrers de prioritat pel vianant”

Mobilització i ironia

Segons la plataforma, l’Ajuntament s’ha limitat a retirar alguns contenidors o posar una tímida senyalització de velocitat que no ha resolt el conflicte. “Hi ha vehicles de grans dimensions, no autoritzats, que circulen pels nostres carrers; i d’altres que per accedir al carrer Segarra transiten uns metres contra direcció”, expliquen portaveus del grup al TOT Barcelona. Per frenar aquestes accions, el mateix veïnat ha col·locat per iniciativa pròpia diverses senyals que indiquen que està prohibit sobrepassar els 20 km/h. També celebren l’arribada d’un radar pedagògic que indica als cotxes la velocitat real a què van, sovint superior a la permesa. 

Radar pedagògic al casc antic de Sant Andreu / GGG
Radar pedagògic al casc antic de Sant Andreu / GGG

La mobilització també s’ha traduït en protestes al carrer. Una cinquantena de persones participen habitualment en rues esporàdiques que organitza la plataforma. Són residents del nucli antic, que recorren els carrers per divulgar les seves reivindicacions entre la resta de veïns i recollir firmes. Diversos manifestants, en conversa amb aquest diari, expressen sensacions molt diverses sobre la resposta municipal rebuda: alguns celebren que l’Ajuntament s’hagi reunit ja amb ells, mentre que altres lamenten que “tot són bones paraules, però deixen passar temps i no aporten grans solucions”.

Moltes d’aquestes queixes ja han sigut traslladades als responsables polítics del districte. La regidora de Sant Andreu, Lucía Martín, va explicar a l’Audiència Pública del passat 4 de febrer que la problemàtica de l’augment de trànsit és “una prioritat per al districte”. Alhora, va remarcar que s’ha constituït una taula de treball per trobar una solució de manera conjunta amb els veïns. Els integrants es reuniran periòdicament, segons la mateixa regidora, i “estaran informats de totes les decisions que prenguin els tècnics”. 

Manifestació contra l'increment del trànsit al casc antic de Sant Andreu / GGG
Manifestació contra l’increment del trànsit al casc antic de Sant Andreu / GGG

Nou pla municipal

En declaracions a TOT Barcelona, fonts municipals admeten que el volum de cotxes supera en efecte supera les expectatives del consistori i reconeixen que bona part de les queixes ciutadanes són veritat. Destaquen que “la pandèmia ha canviat els hàbits de la gent” i ara hi ha més desplaçaments en vehicle privat, una tendència que l’ajuntament no contemplava quan va fer les obres. Així i tot, defensen que la solució rau en la reconfiguració de l’entorn del mercat: “La hipòtesi amb la qual vam treballar ens diu que quan acabin les obres del mercat es reduirà substancialment el trànsit”. L’obertura del carrer Sant Adrià –on actualment es troba la carpa provisional de la llotja– alleujarà “notablement” el problema, afegeixen. 

El districte també confirma que té en marxa un nou estudi de mobilitat “que té en compte no només el carrer Gran, sinó tot el barri”. Amb els resultats, previstos cap a l’estiu, els tècnics podran valorar “mesures amb més coneixement de causa”. Per exemple, podrien implantar “canvis de sentit en alguns carrers, nova senyalització o altres millores d’urbanització”

Queda per veure si aquestes accions i la sortida de la pandèmia reduiran a llarg termini el volum de cotxes pel nucli antic. Mentrestant, l’administració intentarà atenuar el malestar amb “una millor senyalització i un reforç de la Guàrdia Urbana per la zona”. Tot plegat, per no haver de lamentar, tal com diuen els veïns a les xarxes, “una altra baixa al servei de la comunitat”. 

Més informació

Nou comentari