La rebaixa del transport públic aquesta tardor genera molts interrogants. No tots els transports tindran el mateix descompte: els trens de Rodalies seran gratuïts; però els bitllets integrats per combinar ferrocarril i metro o bus només tindran un 50% de descompte. A més a més, el títol més usat, la T-Casual –successor de l’antiga T-10 de 10 viatges– estarà rebaixada únicament un 30% a causa de l’infrafinançament del transport públic a Catalunya.

Això genera diferències entre beneficiaris, perquè només aquells que tenen una estació al costat de l’origen i del destí dels seus desplaçaments podran aprofitar la gratuïtat total que va anunciar al Congrés el president espanyol Pedro Sánchez. Fins i tot aquells que usin l’AVE per fer trajectes diaris de mitja distància, com Girona-Barcelona o Tarragona-Lleida, podran gaudir de bitllets a meitat de preu, a diferència dels usuaris de la T-Casual.

Tota aquesta disparitat facilita que els usuaris ja comencin a buscar estratègies individuals per pagar com menys millor. La picaresca sembla inofensiva però pot esdevenir un bon problema si col·lapsa els mitjans de transport més bonificats. La falsa venda d’abonaments també dificultarà conèixer quins usuaris canvien d’hàbits i quins fan només oportunisme puntual.

Abonaments de tren de 2 zones

Els bitllets exclusius de Rodalies que tindran bonificació total són el Bonotren de 10 viatges i els abonaments mensual i trimestral. Si no hi ha cap sorpresa en l’aprovació de la mesura al Consell de Ministres, la gratuïtat és indistinta del número de zones tarifàries inclosos al títol. És a dir, que tant sortiria gratis un bonotren d’una zona com un de 6 zones.

Es dona el cas que a Barcelona ciutat no es venen aquests títols en la versió d’una zona, per afavorir la venda de bitllets integrats que inclouen transbordament a bus i tren. Però amb la gratuïtat l’incentiu s’inverteix i els barcelonins es veuran temptats de comprar bonotrens vàlids per arribar a Manresa i usar-los per anar gratis de l’estació de Sants a la de Sant Andreu. Dins la ciutat també hi ha estacions de tren que poden arribar a suplir alguns trajectes de bus i metro, encara que sigui ineficient.

La T-Usual a partir dels 25 viatges

La T-Usual, que és la targeta hereva de l’antiga T-Mes, només surt a compte actualment als qui fan més de 35 viatges al mes. És a dir, si se’n fan més de 25 segurs –per exemple dos cada dia laborable– ja resulta més barat comprar una T-Usual que una T-Casual. En canvi amb el descompte dispar, aquest llindar baixa fins als 25 viatges. Per tant, és previsible que hi hagi un important transvasament de compradors d’una targeta a l’altra.

Adéu al bitllet senzill?

El títol clarament exclòs de les bonificacions, i sense discussió, és el bitllet senzill. Tampoc té descompte el d’anada i tornada en tren, que de fet són dos bitllets senzills comprats junts. Durant tot l’any les administracions penalitzen aquest format per afavorir l’ús habitual del transport públic i discriminar usos turístics. No obstant, altre cop els descomptes distorsionen el sentit general de la política. Amb la T-Casual a 7,95 euros i el bitllet senzill a 2,40 euros, n’hi ha prou amb 4 trajectes per pensar-s’ho dues vegades. Amb dues anades i tornades ja val la pena malbaratar més de mitja T-Casual.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: I un bé negre! a juliol 31, 2022 | 18:16
    I un bé negre! juliol 31, 2022 | 18:16
    Això no és cap picaresca. És simple càlcul de com eludir l'avarícia de l'administració catalana que no vol rebaixar el transport de major afectació sobre la gent. La picaresca, si de cas, ho és d'aquests recaptadors impositius que ens governen a Catalunya, mal anomenats polítics.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa