Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Nova amenaça de vaga de camions a Barcelona si l’Estat no “compleix”
  • CA

Barcelona tornarà a escoltar el clam dels transportistes si la ministra de Transports del govern espanyol Raquel Sánchez no obeeix els precs del col·lectiu. “Estem a l’espera que el dia 30 de juny ens traslladin els avenços en la llei per no treballar en pèrdues”, explica Carlos Gonzàlez, que organitzà l’aturada a Barcelona. La data s’apropa i el preu de la benzina continua a l’alça.

L’última vaga, que començà el 14 de març, va allargar-se gairebé tres setmanes, amb camions aturats completament, problemes d’abastiment a la indústria i treballadors als carrers reclamant una millora de drets laborals i frenar l’encariment de la benzina i la llum. De fet, Plataforma va decidir suspendre la vaga temporalment el 2 d’abril, que no desconvocar-la, quan el govern accedí a reunir-se amb l’organització, i no només amb el Comitè Nacional de Transport per Carretera (CNTC), òrgan de representació de les companyies.

“A ningú li convé una altra vaga, però si la ministra no compleix la seva promesa, no ens quedarà cap altra opció”, incideix González, que denuncia la “impossibilitat” de prestar serveis sense tenir pèrdues. Per pressionar i preparar-se, representants dels camioners de Barcelona es reuniran el 25 de juny a Madrid amb les altres delegacions de Plataforma per decidir els passos a seguir.

Els camioners van protestar als carrers de Barcelona el març passat

Treballar sota el preu de cost

Al mes, ell consumeix entre 3.000 i 4.000 litres de gasoil. La bonificació de 20 cèntims per litre que establí el Govern espanyol per ajudar als conductors és una mesura irrisòria, segons González: “L’increment del preu del combustible des de març ja s’ha menjat aquests 20 cèntims, així que tornem a estar en les mateixes condicions, sinó pitjors”. Ell no és un dels més perjudicats, ja que treballa només en territori estatal i ja té el camió pagat, però alerta que “un conductor que fa viatges internacionals s’ha de canviar el camió cada 4 anys i molts utilitzen el rènting, el que ja suposa una despesa de potser 2.000 euros mensuals”.

La reivindicació més sonada és la de no treballar sota preu de cost. Segons l’Observatori de Costos, la mitjana de kilòmetres d’un camió articulat de servei nacional en càrrega general hauria de cobrar-se a 1,25  euros el quilòmetre el camió carregat, i 1,05  euros el quilòmetre amb el camió buit. “Aquests són els costos d’explotació amb un benefici mínim, i en l’actualitat els preus imposats per la majoria de carregadors estan entre els 0,70  i 0,80  euros, respectivament”, exposa Plataforma. González assumeix que “ningú es fa ric com a transportista” però reclama dignitat i justícia: “Només volem fer la nostra feina i sobreviure. No volem subvencions”.

El camió de Carlos González: “Sra Ministra, no som delinqüents, som transportistes”.

González sosté que s’ha de sancionar els carregadors que no paguin sobre preu de cost. “S’ha d’aplicar la llei, senzillament”, afegeix. Una llei que, assenyala plataforma, es contempla a la Constitució, però no s’aplica al sector del transport. Els petits transportistes queden, així, a mercè del sistema de preus imposat per les grans companyies carregadores. González recorda que “arran la vaga de març, els carregadors van apujar el preu perquè es van trobar el sector buit; tanmateix, el maig ja tornava a estar tot igual”.

Una lluita que ve de lluny

Fa deu anys que Carlos González és camioner autònom, i no vivia una davallada com la provocada pel conflicte bèl·lic a Ucraïna des del 2008. Va ser aquell mateix any, amb l’esclat de la bombolla immobiliària, que González –aleshores treballador de la construcció– va quedar-se sense feina i va veure’s obligat a reconvertir-se laboralment. Va ser així com va formar-se per aconseguir els permisos pertinents per a ser camioner d’àmbit estatal. “No vull haver de tornar a començar”, declara.

Paral·lelament, també el sector dels transports patia les conseqüències de la crisi. Camioners crítics amb la CNTC van crear el 2007 la Plataforma per la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional —en l’actualitat, només ‘Plataforma’—, amb l’ànim de “reprendre la defensa del sector que ja aleshores patia un greu deteriorament”. Una lluita que continuen fins avui dia.

Més notícies
Circulació de vehicles per la ronda del Litoral de Barcelona, en una imatge d'arxiu
Nova marxa lenta de camioners a les rondes la setmana que ve
Notícia: Nova marxa lenta de camioners a les rondes la setmana que ve
Comparteix
Els transportistes estan cridats a una vaga estatal el 20, 21 i 22 de desembre per desacord en costos que el sector assumeix
Un camió sortint de terminal d'ICL al Port de Barcelona amb contenidors al fons / ACN
Pròrroga amb condició perquè els camioners circulin sis mesos més a la ZBE
Notícia: Pròrroga amb condició perquè els camioners circulin sis mesos més a la ZBE
Comparteix
Els transportistes s'hauran de comprometre per escrit que renovaran els vehicles abans del 30 de juny
Avui entra en vigor la rebaixa del preu dels carburants
On omplir el dipòsit de benzina a Barcelona per 75 euros
Notícia: On omplir el dipòsit de benzina a Barcelona per 75 euros
Comparteix
Un dipòsit estàndard de 50 litres suposa un estalvi de 10 euros des d'aquest divendres 1 d'abril, més la diferència de preus de les benzineres
Un home omple el dipòsit en una benzinera en una imatge d'arxiu
Aquesta és la benzinera de Barcelona amb el combustible més barat
Notícia: Aquesta és la benzinera de Barcelona amb el combustible més barat
Comparteix
La benzinera Petroprix del carrer de Badajoz, 108 té la benzina sense plom i la Poblenou, a Roc Boronat, 10, la gasoil

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa