Pròrroga amb condició perquè els camioners circulin sis mesos més a la ZBE

Camioners i conductors d’altres vehicles de transport de mercaderies podran seguir circulant dins de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona durant sis mesos més, fins a finals de juny. En tot cas, podran seguir transitant dins de l’àrea restringida per reduir la contaminació si presenten una declaració responsable en què plasmin per escrit que renovaran el vehicle abans del 30 de juny.

L’acord que la Generalitat, l’Ajuntament, l’Àrea Metropolitana de Barcelona ha tancat associacions de transportistes suposa posposar la implantació de les restriccions a la circulació de camions dels models N2 i N3 i autocars petits del model M2 sense etiqueta ambiental, que anaven a entrar en vigor l’1 de gener. En tot cas, els afectats hauran de comprometre’s abans del pròxim 31 de gener a adquirir un nou camió o un altre model per transportar mercaderies.

La compra s’haurà d’efectuar en els primers sis mesos de 2022 i el nou vehicle s’haurà d’ajustar als requisits d’emissions que ja s’exigeixen a turismes, motocicletes i algunes furgonetes. També es tolera que instal·lin sistemes homologats per reduir la polució que emeten els vehicles.

Un cop presentat el justificant de compra del vehicle que substituirà l’antic o de la seva adaptació, els transportistes podran seguir circulant fins al subministrament del nou vehicle o de la seva homologació. Així ho estableix l’acord de compromisos al qual s’han sumat les associacions de transportistes ASTAC Condal, Ametraci, Atec, l’Associació de Transportistes Empresaris de Contenidors, el Gremi de Transport i la Maquinaria de la Construcció, Sintraport BCN i Transcalit.

Sense unanimitat

En canvi, s’hi ha desmarcat l’Associació General d’Autònoms-Pimes Transportistes de Catalunya, que considera que el pacte no és realista. En aquest sentit, subratlla que hi ha conductors autònoms majors de 60 anys i propers a la jubilació que no poden afrontar una inversió mínima de 120.000 euros per continuar amb la seva activitat econòmica i afirmen que primer haurien de poder esgotar la vida mínima d’aquests vehicles.

L’entesa entre les administracions i part de les entitats representatives del sector arriba després de tres jornades parcial de protestes el passat novembre a Barcelona, en què els camioners van circular a baixa velocitat per la ronda Litoral. La marxa lenta va arribar a generar cues quilomètriques. Els vehicles considerats més contaminants i que no disposen de l’etiqueta mediambiental de la DGT són aquells amb una antiguitat superior als 15 anys.

En un comunicat conjunt, les associacions remarquen que el transport de mercaderies és un “servei essencial i necessari” i que encara és “absolutament depenent dels combustibles fòssils sense alternativa tecnològica” per als vehicles de 3,5 tones. Destaquen que al voltant d’un 64% els vehicles pesants sense etiqueta que circulen actualment ho fan menys de deu vegades anuals i fins a un 70% ho fan menys de 20 vegades cada any. Els transportistes aposten per afavorir autoritzacions puntuals de forma àgil per fer desenvolupar activitats singulars, com mudances, obres, firaires, mercats, grues o auxiliars de grues, entre d’altres.

Comentaris

    miquel puigpelat Desembre 11, 2021 | 09:05
    Que deixin de treballar uns dies, i el port no sabrà què fer amb els contenidors emmagatzemats. Si es va una vaga de transports i no treballen, aconseguiran més coses que circulant poc a poc per les rondes, que l'únic que fan és entorpí el trànsit als demés.

Nou comentari

Més notícies
Concentració dels treballadors de Nissan / ACN

La plantilla de Nissan, a l’espera d’una resposta “imminent” de GWM

Els comitès d'empresa asseguren que el projecte de manteniment de tancs no està encara descartat del tot
Un dels busos operats per TMB a Nou Barris / TMB

Inspeccions i multes a TMB per infraccions laborals en el bus

Diversos requeriments constaten incompliments en la contractació, el nombre de dies laborables, les vacances i les condicions dels conductors