Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ultima un any en què ha encadenat un grapat de requeriments d’Inspecció de Treball que conclouen que ha comès infraccions i incompliments a la normativa laboral vinculades a la contractació, el nombre de jornades de feina, les vacances i les condicions de personal destinat als autobusos, en especial conductors.

El TOT Barcelona ha comprovat que els inspectors laborals han emès almenys sis informes al llarg dels últims 12 mesos, tots ells a partir de denúncies d’UGT, en què han instat l’empresa pública depenent de l’Ajuntament de Barcelona a corregir diverses faltes a l’Estatut dels Treballadors i el conveni laboral de la pròpia TMB.

Dels sis informes consultats, tres han desencadenat l’obertura d’un procediment sancionador contra la companyia de transport públic. TMB admet a aquest mitjà que un dels casos ha acabat en una multa de 3.125 euros, per demorar-se en el lliurament d’uniformes a la plantilla del bus.

L’empresa al·lega que el retard va ser “inevitable” perquè la pandèmia “va allargar el procés de licitació i la posterior confecció” de la roba. En tot cas, del dictamen d’Inspecció de Treball es desprèn que l’endarreriment ja venia d’abans, perquè es refereix al repartiment de la vestimenta per a l’hivern de 2018 i per a l’estiu de 2019, que es va planificar entregar el 2020, ja fora de termini. La companyia va comentar als inspectors que disposava de peces de roba emmagatzemades per substituir-ne de trencades i per altres imprevistos, però no prou per a una renovació total. Els uniformes pendents s’han començat a distribuir a l’últim trimestre de 2021, amb més de dos anys de dilació.

121 contractes en frau de llei

A banda, s’ha notificat darrerament un altre expedient sancionador contra TMB pels contractes temporals de 121 conductors que Inspecció de Treball resol que es van formalitzar “en frau de llei”. L’empresa ha incorporat tot aquest contingent de xòfers almenys en les tres últimes temporades d’estiu per substituir empleats fixos durant les seves vacances.

Els inspectors detecten que la modalitat de contractació no s’ha ajustat a la norma, perquè els períodes de descans de la plantilla no són cap circumstància sobtada que justifiqui l’eventualitat. Encara més, determinen que els 121 xòfers no haurien de ser catalogats com a temporals, sinó que haurien de ser contractats amb caràcter indefinit. En aquest sentit, precisen que els contractes fixos discontinus serien la fórmula adient.

El sindicat UGT jutja molt rellevants la darrera resolució sobre la contractació fraudulenta dels conductors en període estival i les conseqüències que pot obrir a TMB. El sindicat -majoritari en el comitè d’empresa dels autobusos de la companyia- signa les sis denúncies que s’han tancat amb resolucions i amonestacions a la companyia. Qualifica el 2021 com “l’any de les inspeccions” a TMB i en responsabilitza a la direcció, a qui acusa de saltar-se acords amb els representats dels treballadors. Només la seva secció sindical comptabilitza 27 denúncies interposades al llarg de l’any, tant per presumptes vulneracions del marc laboral als busos com per mancances i desperfectes a les cotxeres.

També s’ha encetat un procés sancionador per la planificació de les vacances dels conductors de cap de setmana amb contracte parcial. En aquest cas, Inspecció de Treball constata que TMB ha transgredit l’obligació de comunicar les dates de vacances amb dos mesos d’antelació a empleats a temps parcial que les van fer el juny i el juliol passats. L’empresa va publicar l’assignació definitiva de dates el passat 11 de juny. A més, va saltar-se el conveni col·lectiu per no oferir a aquest col·lectiu professional un ventall de períodes per escollir quan descansar a 2019 i 2020 i per no garantir que el 75% de la tanda de vacances de 2021 fos a l’estiu.

Encara que no li comportaran cap multa, TMB ha encaixat altres requeriments que l’urgeixen a modificar condicions laborals. En un d’ells, la Inspecció de Treball l’apressa a complir fil per randa el nombre de jornades de feina pactades per any. En aquest sentit, li ordena reformular els models de calendaris del personal de conducció, al comprovar que alguns no respecten els 224 dies laborables prefixats i els 104 festius, inclosos dos descansos setmanals.

Absències a la feina

TMB va reconèixer que alguns conductors acaben l’any ocupant el seu lloc de feina més jornades de les planificades i, en canvi, altres treballen menys del que estipula el conveni. Va adduir, però, que els desajustos s’equilibren en un marge de cinc anys. L’empresa afirma al TOT Barcelona que està redissenyant els calendaris d’acord a les indicacions dels inspectors. Sosté, però, que el canvi “pot comportar perjudicis per a un cert nombre d’empleats” en comparació amb la pauta anterior, que defineix com a “més flexible”.

Per la seva banda, UGT adverteix que s’arriben a registrar pics al voltant d’un 20% d’absentisme laboral entre els conductors. L’associa a l’estrès per la càrrega de feina i la manca de compliment de descansos en els dies que correspondrien i que es van posposant per no desatendre el servei. El sindicat estima que es deuen de mitjana uns 15 dies festius a conductors de la cotxera d’Horta.

La Inspecció de Treball també ha contradit enguany TMB al reclamar-li que les parelles i els fills d’empleats temporals amb menys de sis mesos de contracte rebin també passis de franc al transport públic i que aboni la prima per vacances efectuades fora de les tandes marcades per la companyia sense que el beneficiari hagi de sol·licitar el cobrament. L’empresa municipal assegura que està atenent els requeriments rebuts.

Comentaris

    Dalila Desembre 08, 2021 | 09:01
    Las inspecciones de trabajo también tendrían que ser cuando los usuarios nos vemos maltratados e increpados verbalmente por los conductores-as de los transportes públicos.ayer sin ir más lejos una conductora del metro de la línea 4 parada del fórum de barcelona, mientras un grupo de personas intentaba entrar al vagón un chico con muletas, una chica en silla de ruedas y sus acompañantes les cerró la puerta pillándolos en medio se pedía a gritos (el vagón era justo el que da al conductor) que abriera la puerta y no lo hacía tuvieron que abrirla manualmente.Al llegar al final La Pau la,conductora había avisado a los servicios de seguridad, una de las personas pidió explicaciones a la conductora de lo ocurrido y ésta muy altiva y déspota le contesto que el metro no era la parada del mercado para esperar y hacer cola , que tenían que entrar rápido. Estaba pidiendo a unas personas con impedimentos que entraran corriendo, cuándo es una parada que baja mucha gente y se hace imposible en estos días entrar o salir rápido al vagón. Ni tan siquiera se disculpó ni se preocupó por si había causado daño al señor que atrapo con la puerta.porcierto tampoco había jefe de estación para hacer la reclamación.
    Justicia laboral para todos Desembre 08, 2021 | 18:56
    Que hagan una inspección en el Carrefour, ahí si que se incumplen derechos laborales. POr 1.000 euros, si llega, trabajan de lunes a sábado, con un periodo de descanso semanal QUE DEJA MUCHO QUE DESEAR.... un sindicato Vertical, Fétido, que no defiende las condiciones de los trabajadores sólo los intereses de la empresa, que hagan una inspeccion en el Carrefour, pero una inspección con inspectores infiltrados como trabajadores.

Nou comentari

Més notícies
Una imatge d'arxiu de la Guàrdia Urbana / GUB

Un camioner dona positiu en gairebé totes les drogues

La Guàrdia Urbana ha aturat un camió de mercaderies i ha estat denunciat
Imatge d'arxiu del metro de Barcelona / Jordi Play

El metro reforça el servei durant les festes de Nadal

TMB incrementa la freqüència de pas al metro durant els festius