“Vinc de Santa Coloma i estic estic fent els encàrrecs de ma mare. M’ha dit que tal com està el pati, preferia quedar-se a casa”. Ho diu la Maria González, una de tantes usuàries dels autobusos llançadora que ha habilitat TMB per compensar el trajecte interromput entre les estacions de Clot i Fondo de la L1 del metro durant l’estiu.
El més freqüent és que la gent que arribi a l’estació del Clot, a l’Avinguda Meridiana, rondinin sobre la falta d’un autobús que uneixi tot el tram afectat. Especialment pel que fa al transbordament que han de recórrer per seguir la seva marxa, entre Sant Andreu i Fabra i Puig. “No és un carrer, són 10 minuts que hem de caminar”, insisteix una dona des de la parada de l’autobús parlant-li al jove informador que ha disposat TMB a la zona d’espera. Una queixa que ja havia presentat el moviment veïnal i que s’ha vist confirmat que genera retards i incomoditats a bona part dels usuaris, especialment entre els col·lectius amb poca mobilitat.
Un dels informadors sobre els transports alternatius a la L1 per les obres que obliguen a tallar el servei de Clot a Fondo durant els mesos de juliol i agost / D.C.
De fet, les queixes es barregen amb les dels usuaris de les línies que no tenen res a veure amb el servei interromput. Els moments de col·lapse de la parada d’autobús on coincideixen els serveis especials i els habituals està afectant el ritme d’algunes línies i l’informador, desbordat a estones, anuncia canvis aviat. “Hi haurà una rectificació d’aquí a poc”, avisa. Els vehicles que fan de llançadora en sentit Bestòs s’aturaran uns metres abans d’on ho fan ara, concretament a la parada que està més pròxima a la parròquia de Sant Martí del Clot perquè el tràfic de busos a una mateixa parada. D’aquesta manera es corregeix un funcionament que ha estat “poc pràctic”, diu el treballador de TMB.
Descongestionar alguns punts de fluxe intens de viatgers, però, no ho acabarà de resoldre tot. Els dubtes dels primers dies són gairebé tan freqüents com les reclamacions. En baixar dels autobusos de servei especial –que cobreixen els trams del Clot a Fabra i Puig, un, i el de Sant Andreu a Fondo, l’altre– és habitual que, tot i estar a pocs metres de distància, els usuaris demanin “on és el metro”, ja que molts no havien hagut de fer ús de l’estació de Clot des de l’exterior.