Una flota d’uns 60 autobusos cobreix les línies dels busos de barri de Barcelona. Són un total de 26 recorreguts que permeten fer trajectes curts a barris amb carrers amb menys circulació de l’habitual a la capital catalana. També estan pensats per recórrer carrers amb desnivell, freqüents als barris de muntanya. Alguns dels 60 autobusos, però, van pràcticament buits els caps de setmana.
Dades publicades per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recollides pel TOT Barcelona mostren que la línia 135, que recorre els barris de Vall d’Hebron i Montbau, va transportar una mitjana de 2,2 passatgers els dissabtes i 1,9 els diumenges en cada expedició. El càlcul sorgeix de dividir el nombre d’usuaris diaris els dissabtes i festius, on s’inclouen els diumenges, entre les vegades que passa l’autobús de la línia per cada parada del recorregut.
Forma part de les 10 línies de bus fantasma de la ciutat. Les dades són de 2019: les del primer semestre d’enguany no estan encara calculades però podrien ser encara més baixes, a la vista de la reducció general de passatgers al transport públic durant la pandèmia.
La 129 (El Coll – Penitents) és la següent amb menys viatgers els caps de setmana, amb una mitjana de 2,2 els dissabtes i 2,5 els diumenges de l’any passat. La segueix la 113, amb 2,9 els dissabtes i 3,7 els diumenges. Els busos de barri van deixar de circular en els dies festius el 2008 amb l’arribada de la crisi econòmica derivada de la bombolla immobiliària. El 18 de setembre de 2016 es va reprendre el servei els festius.
Aquestes són les 10 línies de bus fantasma de la capital catalana i els passatgers que, de mitjana, porten els caps de setmana:
- 135: 2,2 els dissabtes i 1,9 els diumenges
- 129: 2,2 dissabtes i 2,5 diumenges
- 131: 3 els dissabtes i 2,6 els diumenges
- 124: 3,8 dissabtes i 2,6 diumenges
- 113: 2,9 els dissabtes i 3,7 els diumenges
- 133: 4,3 dissabtes i 4,1 diumenges
- 130: 7 els dissabtes i 3,4 els diumenges
- 123: 8,4 dissabtes i 4,3 diumenges
- 118: 7,1 dissabtes i 5,9 diumenges
- 121: 9,9 els dissabtes i 4,2 els diumenges
Un projecte pilot a Barcelona estrenat l’any passat serveix de banc de proves d’una alternativa que pretén optimitzar l’ús de la flota d’autobusos de TMB. És la iniciativa d’El Meu Bus de Torre Baró, un autobús a demanda que els veïns d’aquest barri de Nou Barris poden sol·licitar a través d’una app, anomenada El Meu Bus, o per telèfon. En el primer any de funcionament prop de 50.000 persones el van fer servir, uns 190 de mitjana els dies feiners, segons dades de TMB. Aquest mètode permet estalviar recorreguts a l’autobús i dedicar-se a recollir passatgers que han reservat un viatge.
El model Torre Baró podria implementar-se en altres línies, entre elles les 10 esmentades anteriorment. Així ho traslladen fonts de TMB: “El resultat de la prova del bus a demanda és satisfactori i, amb la voluntat de millora permanent, s’estudia la possibilitat d’implantar-ho en altres zones i traslladar el model en altres línies similars de proximitat”. De fet, es tracta d’una de les prioritats de la direcció actual, juntament amb la finalització de la L9.
TMB s’ha marcat com a objectiu l’any que ve per tenir enllestida l’anàlisi sobre quines línies de bus hauran de canviar per convertir-se en recorreguts sota demanda. Fonts de TMB detallen que l’any vinent s’avançarà cap a la creació de més línies de bus a demanda. Abans, però, s’han de donar millores “organitzatives i tecnològiques”, amb referència a l’app d’El Meu Bus. La part final de l’estudi de nous busos a demanda inclourà l’estalvi que suposarà per a TMB.