Les 8 ampliacions del metro de Barcelona que marcaran les properes dècades

El Pla Director d'Infraestructures 2021-2030 de l'ATM contempla diverses obres a la xarxa

El metro de Barcelona vol seguir creixent cap a l’àrea metropolitana i ja té sobre la taula diverses ampliacions a mig i llarg termini. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) –participada per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Públic (AMTU)– ha endreçat els plans de millora al subsòl barceloní per a les properes dècades en el nou Pla Director d’Infraestructures 2021-2030, publicat al juliol però eclipsat per la pandèmia de la Covid-19.

El document arrenca situant l’ampliació de la L9 com “l’actuació més important”. Tot i així, recull inversions i obres en altres línies per captar nova demanda i reduir la presència de vehicle privat a la capital. A més, busca reforçar la connexió interurbana a la primera corona metropolitana. Les 8 principals ampliacions al metro de Barcelona programades per l’ATM de cara a les properes dècades expandeixen la xarxa tant en direcció Besòs com Llobregat.

1. Perllongació de la L9

L’organisme metropolità contempla la construcció del túnel que cobrirà el trajecte Lesseps-Zona Universitària i la finalització de les estacions que arriben des d’aquest tram fins a La Sagrera, “algunes força avançades”, segons es llegeix al pla. Pel que fa al calendari, l’any 2025 s’espera l’entrada en funcionament de les parades de Lesseps, Guinardó, La Sagrera i Estació de La Sagrera. L’any següent, el 2025, seria el torn de Sarrià, Mandri, Sanllehy i Maragall. Finalment, el 2028 s’inaugurarien Campus Nord, Manuel Girona i Putxet i per fi la L9 estaria “totalment en servei”. La L9 també comptarà amb les estacions Parc Güell, Bonanova i Prat de la Riba. El cost de la inversió és, segons xifra l’ATM, de 1.058 milions d’euros.

L’ATM calcula que la demanda del tram que queda per construir serà de 161.700 persones al dia, cosa que suposarà, segons l’estimació del pla, una reducció de 18.600 usuaris de vehicles privats. Altres línies de metro estaran més descongestionades gràcies a la L9, segons l’ATM, com és el cas de les línies 1 i 5. La L1 és la que té més passatgers de tota la xarxa de metro, amb gairebé 106 milions l’any passat, segons dades de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).

Mapa de la perllongació de la L9, l’actuació “més important” / ATM

2. L1 fins a Badalona…

Les obres a la L1 consistiran a ampliar la línia amb 5 noves parades, amb destí final Estació de Badalona per enllaçar amb Rodalies. Així doncs, Fondo deixarà de ser el final de la línia al costat Besòs i Santa Coloma tindrà connexió directa amb la ciutat veïna, segons contempla l’ATM. L’ampliació es farà en dues fases: la primera comença aquest 2020 i acabarà el 2028 i estarà formada per la construcció del tram Fondo-Lloreta/Sant Crist; mentre que la segona serà del 2028 fins al 2031 i constarà del perllongament fins a Badalona.

La demanda que rebran les noves parades de la línia serà de 44.085 usuaris, segons càlculs de l’ATM, però només 3.700 dels quals provindran del cotxe o la moto. El cost de la inversió serà de 1.139 milions d’euros.

Ampliació de la L1 fins a Badalona / ATM

3. …i fins al Prat

En aquest cas la L1 s’allargarà cap al Llobregat, gràcies a un túnel per sota del riu que arribarà fins al Prat. Serà així com la L1 sumarà una estació per aquest costat, que s’anomenarà El Prat Estació i també servirà per connectar amb la L9 i amb Rodalies. S’espera que l’any 2028 estigui redactat el projecte de construcció del túnel i de la parada. La demanda serà, diu el pla de l’ATM, de 16.590 persones –1.610 exconductors de vehicle privat–. La inversió serà de 259 milions d’euros.

La L1 arribarà fins al Prat gràcies a un túnel que passarà per sota del riu Llobregat / ATM

4. Parades noves a la L4

Concretament, en seran tres: Santander, Estació de la Sagrera i La Sagrera. Així doncs, Estació de La Sagrera es convertirà en l’intercanviador principal del nord de Barcelona, ja que permetrà accedir a la L4, la L9 i la L10, així com a Rodalies i a l’AVE. La Sagrera ja és l’intercanviador més important al metro, ja que dona accés a la L1, la L5, la L9 i la L10. Les tres noves estacions de la L4 podrien estar operatives a partir del 2024, segons apunta el pla de l’ATM.

El nombre de viatgers que tindran les noves estacions serà de 43.690, segons estimacions de l’organisme, dels quals 2.970 provindran del vehicle privat. El cost de la inversió serà de 135 milions d’euros.

Les parades que sumarà la L4 / ATM

5. Finalització de la L10

Els dos ramals de la L9, denominats L10 Nord i L10 Sud, són plenament automàtics com la línia matriu. Totes dues comparteixen també la necessitat de ser acabades i l’ATM ha posat deures en aquest sentit. Així, es fixa com a objectiu el 2028 per inaugurar les 6 estacions restants per completar el tram comprès entre Zona Universitària i Pratenc. L’any que ve s’obrirà “progressivament”el tram Motors-Pratenc, tot i que l’estació de Motors no s’inaugurarà fins el 2028, segons indica el pla. El 2026 entrarà en funcionament la parada de Camp Nou.

Acabar la L10 suposarà sumar 47.300 usuaris diaris al metro, 5.440 migrants del cotxe. El cost ascendeix a 575 milions d’euros.

Finalització de la L10 / ATM

6. Canvis a la L2

La L2 també es perllongarà amb sis estacions noves. L’ampliació serà a partir de Sant Antoni i arribarà fins a Parc Logístic, a la Zona Franca. La primera parada després de Sant Antoni serà Poble-sec, on es podrà fer el canvi a la L3. La següent serà Montjuïc, la tercera serà La Foixarda i la pròxima Foc, també a la Zona Franca i que permetrà connectar amb la L10 Sud. Tot seguit vindrà Pedrosa/Fira, que connectarà amb la L9 Sud, abans d’arribar a Parc Logístic, que també portarà a la L9 Sud i serà el final de línia. Les noves estacions serviran per jubilar l’estació de Paral·lel, que tancarà.

El pla preveu que la construcció de les sis parades noves comenci a partir del 2030. L’ATM espera que atregui 57.100 passatgers diaris, 4.150 robats al vehicle privat. La inversió serà de 883 milions d’euros.

Mapa de les sis estacions que guanyarà la L2 / ATM

7. Arribada de la L3 a Sant Feliu…

La L3 sumarà nou estacions més enllà de Zona Universitària. Així ho estableix el pla de l’ATM, i servirà al metro per arribar a Sant Feliu de Llobregat. Les parades que s’afegiran a la línia seran: Finestrelles/Sant Joan de Déu, Esplugues Centre, Sant Just Centre, Hospital Sant Joan Despí/TV3, Avinguda Barcelona, Sant Joan Despí, Torreblanca, El Pla del Vent i Sant Feliu.

L’ATM no posa data de finalització al perllongament de la L4, però sí que situa en l’any vinent l’elaboració del projecte de construcció del tram Zona Universitària-Esplugues Centre i en el 2029 el del tram Esplugues Centre-Sant Feliu. Els viatgers que utilitzaran les noves estacions de la línia seran 16.400, segons l’ATM, 1.350 usuaris de vehicle privat. La inversió serà de 1.152 milions d’euros.

La L3 arribarà fins a Sant Feliu de Llobregat / ATM

8. …i a Trinitat Vella

La L4 també creixerà per l’altra banda, la que acaba a Trinitat Nova. En aquest cas només s’hi afegirà una estació, que serà Trinitat Vella. La nova parada serà un intercanviador que permetrà fer servir la L1. L’any 2026 haurà d’estar redactat el projecte constructiu. La demanda serà de 9.245 viatgers, 785 del vehicle privat. La inversió serà de 90 milions d’euros, segons consta al pla.

La L4 tindrà una estació més després de Trinitat Nova: Trinitat Vella / ATM

Millores a les estacions de bus

Les estacions d’autobús també centren l’atenció de l’ATM en el pla 2021-2030. La de Sants serà remodelada amb una inversió de 12,9 milions d’euros, segons apunta l’organisme municipal. L’ATM reconeix que l’estat de l’estació és “bastant degradat” però no situa les obres de millora fins almenys 2025.

Pel que fa a l’estació de busos de la Sagrera, les obres acabaran el 2025 després que comencessin l’any passat. La Sagrera està cridada a ser un intercanviador per a viatgers del tren. La inversió en aquest cas és de 29 milions d’euros.

Finalment, el pla també contempla la remodelació de l’intercanviador de l’estació de passeig de Gràcia. L’ATM admet que la distància que s’ha de recórrer és “força elevada” en alguns casos per canviar de línia de metro, ja que s’ha de creuar el passadís de passeig de Gràcia, cosa que té un “efecte dissuasiu fort”. Les obres, per tant, tindran l’objectiu de reduir el temps de desplaçament així com fer-lo més còmode. La inversió serà de gairebé 80 milions en aquest cas.

Més informació

Nou comentari