La presidenta de TMB reclama l’enduriment de la llei contra els grafiters

El director general de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Pere Torres, ha assegurat aquest dimecres que el vandalisme en el transport ferroviari de l’àrea de Barcelona suposa un cost de 15 milions d’euros anuals per als operadors.

Ho ha dit en la presentació d’una campanya de l’ATM, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), Renfe, Tram i Mossos d’Esquadra per conscienciar sobre les “greus conseqüències” d’aquests actes.

Torres ha explicat que la campanya, que es llançarà l’1 d’octubre amb el lema ‘És vandalisme, és inacceptable’, vol emmarcar les intrusions, pintades i destrosses en instal·lacions com una forma de delinqüència, lluny de l’art urbà.

El cartell de la campanya contra el vandalisme i els grafitis al transport públic / ACN

El cartell de la campanya contra el vandalisme i els grafitis al transport públic / ACN

“Ens dirigim a aquelles persones que poden sentir-se atretes o tenir simpatia per aquests actes vandàlics”, i ha subratllat que aquestes incursions van causar prop de 3.000 afectacions a trens el passat 2018, sumant als quatre operadors.

També ha dit que coincideixen que s’ha de modificar la tipificació penal d’aquests danys: “No s’ha de centrar només en el cost econòmic, sinó en les interrupcions de servei i el risc que suposa per a usuaris i treballadors”.

Els serveis jurídics dels operadors creuen que la millor opció és la reforma de l’article 557 del Codi Penal –que castiga els desordres públics– per ampliar els supòsits i augmentar les penes pels danys, que ara van de sis mesos a tres anys de presó.

La presidenta de TMB, Rosa Alarcón, ha afirmat que la llei “no és prou dura”, i ha avisat que també es produeixen actes vandàlics contra vehicles històrics, que són patrimoni de la ciutat.

El president d’FGC, Ricard Font, ha assegurat que des 2018 els vàndals han augmentat la seva agressivitat cap a usuaris i treballadors, i ha posat èmfasi en la necessitat de modificar el Codi Penal per evitar la reincidència.

Negar-los ajudes socials

El president de Tram, Felip Puig, ha proposat que els vàndals no puguin accedir a ajudes socials com beques universitàries i ajudes a l’habitatge: “El transport és un benefici social. Si són vàndals socials no haurien d’accedir a polítiques socials”.

La directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo, ha dit que es produeixen més atacs en els mesos d’estiu: “No donem a l’abast”, i ha recordat que ni la seguretat ni els recursos econòmics dels operadors són infinits.

Responsabilitat de tothom

El comissari en cap de Relacions Institucionals, Prevenció i Mediació dels Mossos d’Esquadra, Josep Codina, ha dit que treballen en canals de comunicació senzills perquè els ciutadans puguin comunicar si veuen actes vandàlics.

“La responsabilitat és de tots: operadors, policia i usuaris. Farem difusió interna de la campanya”, i ha admès que hi ha grups organitzats de vàndals autòctons i d’altres que vénen d’altres països per actuar en l’entorn de Barcelona.

Nou comentari

Més notícies

“Acaba el concurs de grafitis”: Renfe ironitza sobre els 10 milions per netejar pintades a Rodalies

La companyia difon un comunicat sarcàstic per cridar l'atenció sobre el vandalisme sobre els combois

La presidenta de TMB aplaudeix el macrooperatiu contra els carteristes al metro

Alarcón celebra també que s'hagi recuperat la normalitat a les línies L1, L2 i L5 després de les obres estivals

TMB intensifica el control als conductors de metro amb més proves d’alcoholèmia

La companyia incrementa en més de 300 els tests al 2018 respecte a l'any anterior

El RACC critica que els busos de TMB van massa lents

L'asseguradora constata que més de la meitat dels vehicles de la nova xarxa van massa lents