Unauto, la patronal de les VTC, xifra en 40 milions d’euros la indemnització que a hores d’ara ja deu la Generalitat als titulars de les llicències que han deixat d’operar per l’entrada en vigor del decret que regula el sector. Segons afirma en un comunicat, “cada dia que passa amb el decret anti VTC la Generalitat contrau un deute de 960.000 euros amb les empreses i autònoms afectats pel tancament”.
La patronal ha posat en marxa un comptador en una web on es pot veure en temps real la quantitat amb què considera que la Generalitat hauria de pagar als propietaris de les llicències per haver “restringit la seva activitat” i haver-los “expulsat” de Catalunya. La quantitat es calcula en funció del nombre de llicències, els dies i la facturació dels vehicles que ara no circulen.
El president d’Unauto VTC, Eduardo Martín, ha explicat que és una “forma gràfica de mostrar l’enorme impacte que té que el Govern hagi cedit al xantatge dels taxistes”. Segons ha afegit, el sector aportava 120 milions d’euros anuals a la Generalitat en “pagament d’impostos i contribuint als seus serveis socials” i avisa que si s’ha de fer front a una indemnització “sortirà de les butxaques dels catalans per la irresponsabilitat del seu Govern”.
El decret estableix una precontractació del trajecte de 15 minuts, la prohibició de la geolocalització i d’aparcar al carrer, uns requisits que van portar Uber i Cabify a suspendre la seva activitat a Barcelona, tot i que Cabify ha tornat fa una setmana. En el seu retorn, l’usuari signa un contracte amb la plataforma per un any i el període de contractació d’un quart d’hora és efectiu només en el primer trajecte, un fet que ha portat al departament de Territori i Sostenibilitat a obrir un expedient informatiu.