L’AMB preveu multes de fins a 1.400 euros als conductors de VTC que no respectin el temps de precontractació. El consell plenari ha aprovat inicialment el reglament que augmenta a una hora el temps d’antelació per demanar un VTC. La nova norma classifica l’incompliment del temps d’antelació com a infracció greu, sancionada amb entre 301 i 1.400 euros.
Les sancions màximes seran de 6.000 euros per infraccions catalogades com molt greus. En aquesta categoria s’inclou circular amb un vehicle VTC que no figuri al registre electrònic, prestar servei amb el permís de conduir caducat o sense punts o fer-ho sota els efectes de l’alcohol. També es multarà per infracció molt greu els conductors que “impedeixin, obstaculitzin o retardin, sense causa justificada, l’examen del servei d’inspecció de vehicles i la documentació administrativa”, segons explica el nou reglament.
El consell plenari de l’AMB ha aprovat inicialment aquest migdia el nou reglament amb els vots favorables de la CUP, Entesa – on està inclosa BComú – i PSC, els vots contraris de PP i Ciutadans i l’abstenció d’ERC, PDECat i Plataforma Ciutadana per Barberà. Després de l’aprovació inicial s’obre un període d’al·legacions de 30 dies per sol·licitar canvis en la regulació. Després d’aquest temps, conegut com període d’exposició pública, el reglament tornarà al ple de l’AMB per a la seva aprovació definitiva.
El decret de la Generalitat, que estableix 15 minuts de precontractació, permetia a l’AMB augmentar el temps d’antelació amb què s’ha de demanar una VTC a una hora. La nova regulació va motivar la marxa d’Uber i Cabify de Barcelona.
Crítiques de PP i Ciutadans
En el posicionament de cada formació, el PP i Ciutadans han estat molt crítics amb el reglament i el regidor de Ciutadans Santiago Alonso ha exigit que es retirés el punt de l’ordre del dia després que el Consell de Garanties Estatutàries ho considerés inconstitucional. Alonso ha qualificat d'”engany” amb un clar “objectiu electoralista” el reglament i ha recordat que milers de treballadors aniran a l'”atur”. Pels populars Alberto Fernández-Díaz he demanat que el reglament sigui estudiat pels serveis jurídics de l’AMB i ha apostat pel “diàleg” i no el “monòleg”.
Des de la CUP Eulàlia Reguant ha admès que el sector del taxi ha de millorar, però ha expressat el suport dels anticapitalistes als taxistes. Tot i així, ha tingut paraules per als treballadors de VTC acomiadats. El regidor d’ERC Jordi Coronas ha dit que cal fer “bé” el reglament, i ha considerat que s’ha d’esperar a l’aprovació del decret del Govern.
Finalment, la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha intervingut com a membre d’Entesa – grup del qual forma part BComú – per recordar que el reglament no és vinculant i que depèn del decret de la Generalitat.
Aprovació de la tarifa tancada
Al consell plenari també s’ha aprovat la creació d’una tarifa tancada per al servei del taxi, que permetrà als usuaris saber quant costarà el viatge abans de pujar al taxi. Aquest canvi permetrà als taxistes posar en funcionament l’app d’interès social, que seria un ‘Uber’ públic. Tot i que s’ha aprovat amb àmplia majoria, des del PP han criticat que la mesura arriba “tard”.